هشدار نسبت به بروز موج پنجم داده شده، مناطق قرمز کرونا از جنوب به مرکز و شمال کشور در حال گسترش هستند و در حال حاضر ۶۳ شهرستان در کشور به رنگ قرمز کرونایی درآمدند.

به گزارش ایسنا، هشدار موج پنجم کرونا اعلام شده و شاهد گسترش مناطق قرمز کرونا از جنوب به مرکز و شمال کشور هستیم. در حال حاضر بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند، تعداد بستری در تهران به سرعت در حال افزایش است و قرمز شدن آن قطعی است. بر این اساس رنگ‌بندی شهرستان‌ها که از چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ اعمال می‌شود در اپلیکیشن ماسک قرار گرفته است.

بر اساس نقشه رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های جم، دیلم و گناوه در استان بوشهر، اسلامشهر و بهارستان در استان تهران، نهبندان در استان خراسان جنوبی، امیدیه و اندیمشک در استان خوزستان، بمپور، زهک، سراوان، سرباز و میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان، جهرام، داراب، زرین‌دشت، قیروکارزین و کازرون در استان فارس، ارزوئیه، رفسنجان، سیرجان و عنبرآباد در استان کرمان، گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، علی‌آباد و مینودشت در استان گلستان، پلدختر در استان لرستان، آمل در استان مازندران، تفت، خاتم، مهریز و میبد در استان یزد در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

بر این اساس طبق  آخرین آمار شهرستان‌ها در نقشه رنگ‌بندی کشور، اکنون۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز،  ۱۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و  ۲۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

کرونای دلتا  40 درصد مسری‌تر از نوع انگلیسی

در روزهای اخیر صحبت‌هایی در مورد خطرناک بودن آخرین ورژن کرونا یا همان دلتا به گوش می‌رسد. در همین رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ویروس کرونا که به‌تازگی جهش‌یافته و با عنوان دلتا مشهور شده، ۴۰ درصد مسری‌تر از نوع انگلیسی است.

سید محمد جمالیان گفت: توصیه می‌شود مراقب نوع جهش‌یافته این ویروس و موج پنجم باشند و با جدیت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. موج پنجم این بیماری خواه یا ناخواه در کشور آغاز خواهد شد، اما مدت‌زمان طول کشیدن این پیک بسیار اهمیت دارد و زمان آن به همکاری مردم بستگی دارد.

افراد واکسینه نشده در معرض خطر هستند

او افزود: برخی در ابتدای شیوع کرونای هندی، میزان سرایت‌پذیری آن را ۶۰ درصد بیشتر از گونه انگلیسی اعلام کردند، اما مستندات اخیر نشان می‌دهد این نوع جهش ۴۰ درصد مسری‌تر از آن است. گزارش‌ها از موارد مرگ‌ومیر ناشی از گونه دلتا در کشورهای دیگر را نشان می‌دهد، افرادی که واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیون آن‌ها کامل نشده در معرض خطر قرار دارند.

آبریزش بینی علامت ابتلا به نوع دلتا

او خاطرنشان کرد: در برخی کشورها این‌گونه به‌عنوان ویروس قالب در حال گسترش است و حتی در کشور آمریکا باوجود پوشش ۵۰ درصدی واکسیناسیون، شیوع ۲۰ تا ۵۰ درصدی کرونای هندی گزارش شده و در حال افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در نوع ووهان ویروس کرونا، آبریزش بینی از علائم ابتلا محسوب نمی‌شد و اغلب با گلودرد و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی مواجه بودیم، اما در گونه دلتا، آبریزش بینی شیوع دارد. هنوز در کشور آمار دقیقی از شیوع گونه هندی وجود ندارد، اما افزایش علائم گوارشی قابل مشاهده است.