در حالی که سعید نمکی، وزیر بهداشت همچنان بر همان رویه قبل تکرار می‌کند که «دنیا از کنترل کرونا در ایران حیرت‌زده است»، آخرین آمارها نشان می‌دهد، وضعیت کرونا در کشور و مخصوصا پایتخت به شکل بی‌سابقه‌ای وخیم می‌شود.

به طوری که بنابر اعلام دیروز وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت در کشور ۳۵۷ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و ۳۴هزار و ۹۵۱ بیمار دیگر نیز شناسایی شدند. این در حالی است که تاکنون ۸ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۳۳۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۴۹۶ هزار و ۶۷۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۹ دوز رسید.

*تعداد بی سابقه بستری‌های کرونا در تهران

بحران شیوع کرونا در تهران به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در این استان، به حدی بی‌سابقه رسیده است که اکنون حدود ۱۰ هزار مبتلا در بیمارستان‌های تهران بستری‌اند و بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران جدید با «محدودیت شدید» مواجه‌اند.

توکلی به ایسنا گفت: ستاد کرونا در تهران در حال بررسی اضافه کردن حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تخت از ظرفیت تخت‌های نیروهای مسلح و تامین اجتماعی است تا در یکی دو روز آینده از آن‌ها استفاده شود.

او با اشاره به این‌که اگر این تخت‌ها نیز پر شود «برپایی بیمارستان‌های صحرایی» ضروری است، ادامه داد: «پیک پنجم از تمام پیک‌ها بدتر بوده است، زیرا در پیک‌های قبلی در بیشترین حالت ابتلا، ۹ هزار بیمار بستری کردیم».

به داد بیماران و بیمارستان‌ها برسید

هم‌زمان محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینای تهران، نیز با اشاره به پذیرش «بی‌وقفه» مبتلایان به کرونا در این بیمارستان در یک سال و نیم اخیر در این بیمارستان، از «مراکز دیگر مانند مراکز ارتش و شهرداری» خواست «به داد بیماران و بیمارستان‌ها برسند».

طالب‌پور تاکید کرد: «اگر تعداد بیماران مقداری بیشتر شود، دیگران پشت در بیمارستان می‌مانند».

به گفته رئیس بیمارستان سینا، روزانه «حدود ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفر برای دریافت دارو» به این بیمارستان می‌روند و «لود بیماری نسبت به پیک قبلی حدود ۳ یا ۴ برابر بیشتر شده است».

او همچنین به مشکلات بیمارستان‌ها در زمینه اکسیژن اشاره کرد و گفت: «خرید اکسیژن الان یک چالش است چون هم گران است و هم  به‌سرعت تمام می‌شود».

فوت 150 تهرانی در یک روز

دیروز همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، از عبور آمار روزانه فوتی‌های مبتلایان به کرونا در این شهر از مرز ۱۵۰ نفر خبر داد.

در حالی که از سه‌شنبه هفته گذشته تا یکشنبه هفته جاری اداره‌های دولتی در استان‌های تهران و البرز تعطیل بود، هاشمی گفت: «تعطیلات ۶ روزه در پایتخت نه تنها اثربخش نبوده، بلکه اثر منفی نیز داشته است».

در این شرایط وزیر بهداشت اما عملکرد خود را می‌ستاید. سعید نمکی دیروز گفت: « دنیایی که برای فروپاشی جمهوری اسلامی ایران در این تلنگر سنگین کرونا، آماده بود امروز در حیرت است که چگونه توانستیم با لطف خدا، هم بیماری را مهار و هم دارو و تجهیزات مناسب تولید کنیم و هم توانستیم برای ساخت واکسن در 6-5 پلتفرم، گام‌های موثری برداریم».

به گفته او امروز واکسیناسیون در کشور فراتر از آنچه قول داده بودیم پیش می‌رود گرچه در دورانی دچار تاخیر شدیم

 مرگ و میر کرونا آبان ۱۴۰۰ به زیر ۵۰ نفر می‌رسد

دیروز در میانه خبرهای بدی که در مورد شیوع گسترده کرونا در کشور منتشر می‌شد، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با توجه به روند واکسیناسیون بیماران دیابتی، میزان مرگ و میرهای کرونایی در آبان ۱۴۰۰ به زیر ۵۰ نفر در روز خواهد رسید.

به گزارش مهر، علیرضا رئیسی با اشاره به آغاز واکسیناسیون گروه‌های جدید در اولویت از عید غدیر اظهار کرد: ما برای ۵۰۰ هزار بیمار دیابتی که انسولین می‌گیرند، واکسیناسیون را از هفته آینده آغاز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مجموعه این افراد حدود ۴ میلیون بیمار دیابتی است که با احتساب ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت بالای ۵۰ سال که گروه‌های پرخطر هستند، بیشترین مرگ و میر در بین این افراد است.

رئیسی گفت: با واکسیناسیون این تعداد از جمعیت کشور، میزان مرگ و میر روزانه بیماران کرونایی در آبان ۱۴۰۰ به زیر ۵۰ نفر خواهد رسید.