در حالی روز گذشته تعطیلات شش روزه کرونایی در کشور پایان یافت که مسئولان بهداشتی آن را بی‌فایده دانستند و هشدار دادند روزهایی بدتری در انتظار کشور است.

این در حالی است که بنابر آخرین اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در پایان این تعطیلات پر انتقاد، موج پنجم کرونا، با شناسایی ۲۷۱۴۶ بیمار جدید مبتلا و فوت ۲۶۸ نفر بر اثر ابتلا به کرونا، رکورد جدیدی را ثبت کرد.

این در حالی است که تاکنون ۷ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۱۰۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۹۴ هزار و ۷۰۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۸۱۱ دوز رسید.

در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

افزایش ۲۲ درصدی فوتی‌ها

براساس گزارش ایسنا در هفته ۷۴ اپیدمی در کشور، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده به ۱۴۲۴۸۶ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۱۶۹۶۵ مورد و تعداد فوتی‌های جدید ۱۴۶۲ مورد رسیده که از افزایش ۱۷ درصدی در موارد مثبت سرپایی، افزایش ۱۵.۵ درصدی در موارد بستری و افزایش ۲۲ درصدی در تعداد بیماران فوت شده حکایت دارد.

اوضاع خراب کرونا در تهران

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران نیز با اشاره به وضعیت بیمارستان‌های تهران در شرایط خیز پنجم بیماری کرونا، گفت: در حال حاضر وضعیت بستری‌ها در تهران بسیار بالاست و حدود ۸۷۰۰ بستری داریم و همچنین حدود ۲۰ هزار مورد مراجعه به بیمارستان‌ها وجود دارد.

دیروز همچنین رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: تعطیلی شهر به عنوان یک استراتژی باید حداقل بین ۱۰ تا ۱۴ روز باشد. در غیر این صورت تعطیلی در کنترل اپیدمی مؤثر نخواهد بود. علی‌رضا زالی با بیان اینکه هنوز به نوک قله خیز پنجم کرونا نرسیده‌ایم، پیش‌بینی کرد تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های تهران در روزهای آتی افزایش خواهد داشت.

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران با انتقاد از عدم اجرای صحیح و کامل لاک‌داون (قرنطینه) شهر تهران اظهار کرد: لاک داون شهر یا نباید صورت گیرد یا اینکه در صورت تصمیم به تعطیلی باید تمام ملاحظات برای اجرای کامل آن انجام شود. تعطیلی تهران در حالی سپری شد که بسیاری از پاساژها، مراکز خرید و رستوران‌ها فعال بودند و بسیاری از سفرها نیز صورت گرفت.

در تعطیلات شاهد کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها بودیم

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، نیز در برنامه تلویزیونی چاپ اول شبکه خبر سیما، به تعطیلی ۶ روزه استان‌های تهران و البرز اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه در این تعطیلات شاهد کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بودیم.

حریرچی با بیان اینکه روند بیماری کرونا کاملاً صعودی است و شمار بستری‌ها، بیشتر از موج قبلی است، گفت: هر ۶ دقیقه یک هموطن فوت می کند.

وی با عنوان این مطلب که تعطیلی‌های قبلی خیلی مؤثر بود، افزود: این تعطیلی حداقل فایده نداشته، اگر نگوییم اثر مضر داشته است.

حریرچی با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌ها به طور میانگین در کشور ۴۴ درصد است، گفت: میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران، البرز و سه استان مجاور اصلی رفت و آمد یعنی قم، مازندران و گیلان، زیر ۴۰ درصد و ۲۹ تا ۳۹ درصد است.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: اگر در سطح شهر تهران تردد داشته باشید، ظهر و شب رستوران‌های معروف را می‌بینید که مملو از مشتری هستند.

وی در ارتباط با برگزاری مراسم‌هایی پر ازدحام که منجر به افزایش روند ابتلاء به کرونا در کشور می‌شود، گفت: هر گونه تجمع بیش از ۲ نفر حالا می‌خواهد خانوادگی باشد، اداری باشد، ملی باشد، مذهبی باشد، پارتی باشد و...، موجب افزایش مرگ و میر می‌شود در کشوری که بیماری در حال اوج گیری است.

حریرچی با عنوان این مطلب که مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا طبق اجازه مقام معظم رهبری مثل مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، افزود: محدودیت‌های ماه محرم مثل سال گذشته خواهد بود و تشدید خواهد شد.