سیاستمدار اصلاح‌طلب گفت: طبق ابلاغیه سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری دلیل رد صلاحیت‌ها باید حداقل به نامزد گفته شود اما متأسفانه شورای نگهبان فعلاً در جایگاهی است که احساس می‌کند هیچ الزامی برای پاسخگویی به اینگونه قضایا ندارد.

محمود میرلوحی در گفت‌وگو با ایلنا در این خصوص افزود: شخصی مانند آقای لاریجانی را با سوابق مهم و با وجود اینکه امروز نیز نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی است با گزارشی رد صلاحیت کردند. البته در قضیه آقای هاشمی نیز همین اتفاق افتاد. وی اظهار کرد: دو روز پیش آقای مصلحی با سرفرازی اعلام کرد من بودم که به شورای نگهبان رفتم و موجب رد صلاحیت مرحوم هاشمی شدم؛ دخالت فردی در این زمینه بدون داشتن وظیفه قانونی، جای سوال دارد. در صورتی که این مراکز باید بی‌طرف باشند اما متاسفانه تحت تاثیر سلایق قرار دارند و اظهارات مصلحی این قضیه را زیر سوال برد. اکنون هیأت نظارت مجلس نیز مبتلا به همین قضیه شده و همان کاری که در مجلس می‌کردند امروز در شوراها نیز رخ داده است. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خصوص روند بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها، رفتار هیأت نظارت و اظهارات اخیر میرسلیم ادامه داد: هیأت نظارت در این دوره از اساس مسیر غیرقانونی و سلیقه‌ای را در پیش گرفت. به نظر می‌رسد که آنها از درون درگیر شدند اما بیش از درگیری‌های داخلی‌شان مسئله این است که این‌ها بدعتی در این دوره گذاشتند و نیروهای سالم، پاکدست و نشاندار رقیب را در همه مراکز استان‌ها حذف کردند و نظارت استصوابی که در انتخابات شوراها مرسوم نبود را تسری دادند.  وی گفت: این افراد فراتر از مراجع چهار‌گانه گام برداشتند و الان به راحتی نماینده مجلس و عضو هیات نظارت می‌گوید مراجع پنج گانه و یک مرجع جدیدی را که رفتار سیاسی دارد و نیروهای فعال سیاسی را به خودی و غیرخودی تقسیم می‌کند و هر اصلاح‌طلبی را برای ورود به عرصه انتخابات رد صلاحیت می‌کند به این مراجع اضافه کرده‌اند. میرلوحی با بیان اینکه مسائل کشور و چالش‌های متعدد با این مدل‌های حکمرانی و تصمیم‌گیری قابل حل نیست، گفت: اصولگرایان نباید فکر کنند که تک جناحی شدن و تکصدایی شدن کشور دوام دارد و راه حل مسائل است. اجماع ملی راه حل است و اگر این اصل را بپذیرند، از بسیاری از این تصمیمات و اقدامات منصرف می‌شوند.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد باید امروز در مقابل میز قاضی، پاسخگوی مسائل گذشته باشند اما امروز اشخاصی که سالم بودند و تخلفات این‌ها را شناسایی و مطرح می‌کردند، از ادامه حضور در رقابت انتخابات بازماندند.