در حالی که بنا بر آخرین آمار وزارت بهداشت بعد از 5 ماه از آغاز واکسیناسیون در ایران تاکنون ۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند، دیروز وزیر بهداشت بار دیگر وعده سرعت‌بخشی به واکسیناسیون عمومی را داد. سعید نمکی گفت: واکسیناسیون عمومی کرونا از شنبه (امروز) با تزریق روزانه ۴۰۰ هزار دُز واکسن در سطح کشور شروع می‌شود.

وزیر بهداشت ضمن وعده واکسیناسیون گسترده عمومی به منتقدانش نیز بار دیگر تاخت. به گزارش ایلنا او گفت: قرار نیست بنده واکسن بیاورم اما این کار را می‌کنم. دوستان و دشمنان هر دو ما را قال گذاشتند، ولی ناجوانمردانه است که بگوییم وزارت بهداشت در واردات واکسن تعلل کرد. فعلاً کسوت وزارت، دهانم را بسته است، انشاالله بتوانم از این گرداب پرمشغله رها شوم. زیرا گفتنی‌های زیادی هست که باید به مردم گفت تا بدانند در روزهای سخت این مملکت مرد و نامرد کیست؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر من تن به این آتش نمی‌زدم، مطمئن باشید از واکسن داخلی خبری نبود و یک مقداری از این ترکش‌هایی که به سمت ما می‌آید برای همین است که ما واکسن داخلی ساخته‌ایم. یک مافیای دنبال مقوله واکسن است. امروز تولید داخل ۹۲ درصد افزایش پیدا کرده و حداقل واردات ۳۳ درصد با وجود کرونا کم شده است. من همه اسناد در این زمینه را یک روزی افشا خواهم کرد. اگر فساد را ریشه‌کن نکنیم فرو خواهیم ریخت، ما آمده‌ایم تا فساد را افشا کنیم.

او همچنین با گلایه از رسانه‌ها در خصوص انتقادها از وضعیت وخیم شیوع کرونا و مرگ بیماران به دلیل کمبود امکانات درمانی سیستان و بلوچستان گفت: همین الان در سیستان و بلوچستان بالای ۵۰۰ تخت خالی وجود دارد. میزان بیمار سیستان، یک‌چهارم پیکی است که ما در هرمزگان طی می‌کنیم و کردیم. بعد با کمال وقاحت می‌گویند وضعیت سیاه است.

*وضعیت واکسیناسیون داخلی

در حالی که بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت وضعیت ابتلا به کرونا روز به روز افزایش می‌یابد و شمار شهرهای قرمز کشور به 143 مورد رسیده است، خبرها از تولید داخلی واکسن هم چندان خوشایند نیست.

به گزارش میزان، مینو محرز، محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران برکت درباره تاخیر این مجموعه در تولید ویال‌هایی که پیشتر وعده آن را داده بودند، گفت: واکسن کوو ایران از لحاظ طی کردن مراحل جلوتر از بقیه واکسن‌های داخلی بوده و زودتر از بقیه مجوز دریافت کرده و من واقعا متاسفم که در شرایطی که ۸۰ میلیون نفر باید واکسینه شوند میزان پوشش واکسیناسیون در کشور پایین است. ما باید با تولید هرچه بیشتر واکسن این موضوع را جبران کنیم. عده‌ای برای هم زیر پا می‌گیرند و من نمی‌دانم این بداخلاقی‌ها تا کی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟

واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال در سیستان و بلوچستان

هرچند واکسیناسیون برای گروهای سنی زیر 70 سال هنوز آغاز نشده است ، دیروز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: واکسیناسیون گروه سنی بالای ۵۰ سال از جمعه در سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

در روزهای اخیر شیوع گسترده کرونای دلتا بیم یک فاجعه انسانی را در استان سیستان بلوچستان ایجاد کرده است و به همین دلیل وزارت بهداشت واکسیناسیون این گروه سنی را در این استان زودتر از سایر نقاط کشور آغاز کرده است.

کاش شعار نمی‌دادیم

با وجود اقدامات انجام شده در مهار کرونا در کشور، بسیاری وضعیت مدیریت کرونا در کشور را مطلوب نمی‌دانند. در همین باره سعیدرضا مهرپور، استاد دانشگاه و رئیس بیمارستان شریعتی در اینستاگرامش در مورد موج پنجم کرونا در ایران نوشته است: تنها سلاح ما در حال حاضر واکسیناسیون فوری و گسترده مردم است.  او گفت: کاش نمی‌خواستیم که الگوی جهانی شویم، کاش نمی‌خواستیم در دهان این و آن بکوبیم، کاش آنقدر شعار نمی‌دادیم، کاش با دنیا ارتباط بهتری داشتیم، کاش سرمان را پایین می‌انداختیم و برای مردم کشورمان از شرکت‌های معتبر واکسن می‌خریدیم، کاش نمی‌خواستیم که قهرمان دنیا باشیم. دارد خیلی دیر می‌شود اگر نگوییم که دیر شده است.