ریحانه جولایی

انتخابات خرداد 1400 از ابتدا با حواشی و جنجال‌های بسیار همراه بود. حالا هم در به اصطلاح پساانتخابات، حاشیه‌ها تمام نشده‌اند. از پیشتازی آرای باطله شورای شهر در برخی شهرها ازجمله کرج، اراک و همدان تا درگیری در یاسوج مقابل ساختمان فرمانداری و انتقادات به شمارش اسکناسی رأی‌ها و سکوت کردن مسئولان در شیراز.

شمارش آرای شورای شهر دسته‌ای بود؟

جمعه 28 خردادماه انتخابات شورای شهر هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و تقریباً از روز گذشته تکلیف آن‌هایی که قرار است به شورا راه پیدا کنند مشخص‌شد. دراین‌بین اما اختلاف‌نظرها و اعتراض‌هایی هم به وجود آمده و عده‌ای معتقدند شمارش آرا دقیق و اصولی نبوده است.

این اعتراض‌ها برای مثال در تهران در پی برپایی جشن و سرور توسط برخی افراد ایجاد شد، درحالی‌که هنوز اسمی از راه‌یافتگان به شورای شهر به‌صورت قطعی اعلام ‌نشده است. بر همین اساس شش عضو کنونی شورا در نامه‌ای به فرماندار تهران به نحوه شمارش «دسته‌ای» آرا اعتراض کردند.

اعتراض گسترده به شیوه شمارش آرا

با توجه به اطلاعات منتشر شده در برخی روزنامه‌ها در ستادهای انتخاباتی یاران قالیباف اعلام‌شده که همه ۲۱ کاندیدا با اختلاف ۸۰ هزار رأی با نفر ۲۲ به شورای شهر ششم راه‌یافته‌اند.

از سوی دیگر ناظران حوزه‌های انتخاباتی گفته‌اند که اکثر رأی‌دهندگان انتخابات شورای شهر تهران به‌صورت ترکیبی اسامی را نوشته‌اند. شش عضو شورای شهر کنونی که جزو کاندیداها بوده‌اند در نامه‌ای به فرماندار تهران، شکایت کرده‌اند که فرایند قرائت و محاسبه آرا به‌درستی صورت نگرفته است.

در این نامه آمده است: اطلاعات و گزارش‌های واصله و شبهات موجود حکایت از آن دارد که در فرایند خواندن آرام و تجمیع در صندوق‌های اخذشده در خصوص لیست ائتلاف اصولگرایان به‌صرف اینکه نفرات اول کاندیدا‌های این لیست هستند، همه آرای برگه‌های رأی به نفع لیست مذکور خوانده و محاسبه می‌شود و شمارش موسوم به شمارش دسته‌ای به‌صورت فراگیر در حال انجام بوده و ادامه دارد.

حسن بیادی، کاندیدای دوره ششم شورای شهر و عضو «لیست وحدت»  گفته است: آرا به‌صورت اسکناسی شمرده می‌شود؛ و اسکناسی یعنی اینکه به‌محض دیدن اسم یکی از اعضای لیست ائتلاف - مثلاً آقای چمران-  از شمردن رأی مابقی اسامی که به‌صورت ترکیب چند لیست از سوی مردم نوشته‌شده، خودداری کرده و همه را جزء رأی لیست ائتلاف محاسبه کرده‌اند.

او با بیان اینکه زبان ما از تشریح اتفاق رخ ‌داده قاصر است و به اعتراض‌های ما پاسخی داده نشده است، تأکید می‌کند: جامعه روحانیت نیز طی نامه‌ای به نحوه شمردن آرا اعتراض کردند، اما هنوز نتیجه‌ای نداشته و نمی‌دانیم باید چه‌کاری انجام دهیم.

ستادهای لیست جمهور و شورای وحدت نیز در نامه‌ای به این نحوه شمارش اعتراض کرده‌اند. روز گذشته محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران، در توییتر خود نوشت: ‌شیوع پدیده مذموم ‎شمارش دسته‌ای آرا که با دیدن سرلیست و چند نفر دیگر، تمام 21 رأی به نفع لیست ائتلاف ‎اصولگرایان محاسبه می‌شود، بی‌توجهی به ‎حق‌الناس و خیانت‌درامانت است. به همراه دیگر همکارانم در ‎لیست جمهور، اعتراض خود را نسبت به این بدعت خطرناک به مراجع قانونی اعلام کردیم.

در نامه اعتراض‌آمیز شش عضو شورای شهر کنونی که  نامزد انتخابات دوره ششم هم هستند، به فرماندار تهران آمده است:«علیرغم اینکه در این دوره انتخابات اکثریت شهروندان تهرانی به لیست‌های انتخاباتی به‌صورت ترکیبی رأی دادند و با توجه به اینکه مطابق قانون انتخابات کشور الزاماً باید اسامی تعداد کاندیداها که در آرای مأخوذه درج‌شده است به‌صورت تک‌تک شمارش و محاسبه شود اما اطلاعات و گزارش‌های واصله و شبهات موجود حکایت از آن دارد که در فرایند خواندن آرام و تجمیع در صندوق‌های اخذشده در خصوص لیست ائتلاف اصولگرایان به‌صرف اینکه نفرات اول کاندیداهای این لیست هستند، همه آرای برگه‌های رأی به نفع لیست مذکور خوانده و محاسبه می‌شود و شمارش موسوم به شمارش دسته‌ای به‌صورت فراگیر در حال انجام بوده و ادامه دارد؛ لذا این‌جانبان همان‌طوری ‌که قبلاً اعلام کردیم، اعتراض خود را به این شیوه و فرایند اعلام می‌داریم و خواهشمندیم نسبت به توقف این فرایند و اصلاح آن جهت جبران تضییع حقوق وارده به سایر نامزدها اقدامات لازم را مبذول فرمایید.»

حسن بیادی، نامزد دوره ششم شورای شهر و عضو «لیست وحدت»: زبان ما از بیان اتفاق رخ‌داده قاصر است و به اعتراض‌های ما پاسخی داده نشده است،جامعه روحانیت نیز طی نامه‌ای به نحوه شمردن آرا اعتراض کردند، اما هنوز نتیجه‌ای نداشته و نمی‌دانیم باید چه ‌کاری انجام دهیم

روز یکشنبه نیز معاون سیاسی و اجتماعی و رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران در نامه‌ای به مدیران مناطق 19 تا 22 تأکید کرده بود در شمارش آرای انتخابات شورای شهر، نسبت به شمارش دقیق آرا به‌ویژه تعرفه‌هایی که بر مبنای لیست گروهی است فرد فرد نامزدها با دقت لحاظ شوند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم روز یکشنبه در حاشیه شورای شهر درباره انتخابات شورای شهر تهران به رسانه‌ها گفته که هنوز نتایج مشخص نشده است. با توجه به طیفی که در انتخابات شرکت کردند، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر برنده‌شدن احتمالی لیست ائتلاف مطرح است اما گفتن آن شاید صحیح نباشد و باید منتظر اعلام رسمی باشیم.

آرای باطله پیروز انتخابات شورای شهر برخی استان‌ها

اما یکی دیگر از موضوعاتی که در انتخابات شورای شهر خبرساز شده بود پیشتازی آرای باطله بود. چند روز پیش خبری در شبکه‌های مجازی و خبرگزاری‌ها دست‌به‌دست می‌شد مبنی بر اینکه آرای باطله برخی شهرها تعداد بیشتری از آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس اعلام برخی منابع، اسامی ۱۳ منتخب شورای اسلامی کلان‌شهر کرج به شهر زیر مشخص شد: از مجموع ۱۸۲ هزارو ۶۵۰ رأی صحیح شورای اسلامی شهر کرج، عمار ایزد یار با ۲۲هزارو ۹۰۶ رأی، سید مرتضی اعتصامی با ۱۸ هزار و ۳۹۲ رأی، حسین سعیدی سیرایی ۱۷ هزار و ۶۲۴ رأی، مجتبی حاج قاسمی  ۱۷ هزار و ۵۱۰ رأی، علیرضا سعیدی ۱۴ هزار و ۵۱۶ رأی، مسعود محمدی ۱۴ هزار و ۲۴۳ رأی، علیرضا رحیمی محمودآبادی ۱۴ هزار و ۶۹ رأی، جواد چپردار ۱۰ هزار و ۸۹۳ رأی، حسین مهاجری با ۱۰ هزار و ۵۳۹ رأی، محمد اسدیان با ۱۰ هزار و ۱۸۶ رأی، علی قاسم پور با ۹ هزار و ۹۹۱ رأی، مریم قهرمانی صارم با ۹ هزار و ۸۳۰ رأی و فاطمه منعمی  با ۹ هزار و ۸۰۷ رأی را به‌عنوان منتخبان شورای ششم کرج شناخته شدند. آمار آرای باطله شورای شهر کرج ٣٨٨٨٨ رأی اعلام‌ شده است که 60 درصد بیشتر از  آرای نفر اول است!

خبرها همچنین حکایت از این دارند که شرایط اراک هم مشابه کرج است. ‌اصلاحات نیوز با انتشار تصویری از آخرین نتایج شمارش آرا در اراک خبر داد که در انتخابات شورای شهر ‎اراک هم تعداد آرای باطله ۲۸ هزارو ۵۶۵ یعنی دو برابر تعداد آرا منتخب اول (۱۴ هزار و ۵۶۰) شد. در این دوره حامد آجرلو با 14560 رأی ، پیمان عین القضاتی با 12205 رأی، محمد عسگری با 12060 رأی، حسن قربانی با 11539 رأی، علی‌اصغر غفاری با 10633 رأی، علی جعفر محصولی با 10509 رأی، عباس خسروانی با 10215 رأی، سیدوحید میرنظامی با 10173 رأی، سیدرضا قریشی با 9700 رأی، داود قربانی با 9159 رأی، علی چگینی با 9090 رأی، غزاله رضایی با 8139 رأی، مسعود آبایی با 7364 رأی، محمد رضایی با 6553 رأی به شورای شهر راه یافتند.

پیشتازی آرای باطله تنها مختص اراک و کرج نبود و در همدان هم ‌رأی‌های باطله بر نامزدهای منتخب پیروز شده‌اند.

یکی از موضوعات خبرساز در انتخابات شورای شهر پیشتازی آرای باطله بود. به‌طوری‌که در برخی شهرها از جمله، کرج، اراک و گویا همدان، آرای باطله بیشتری از آرا شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص داده‌اند

اعلام نتایج مشکوک استان فارس و شهر شیراز

یکی دیگر از موضوعاتی که تا امروز موردبحث بود ابهام در اعلام نتایج انتخابات شیراز است و ستاد انتخابات این استان همچنان در این خصوص در سکوت خبری به سر می‌برد.

درحالی‌که نتایج انتخابات روز جمعه به جزئیات کامل از سوی استان‌های مختلف در حال اعلام بود استان فارس جزئیات دقیقی از میزان مشارکت، میزان آرا و انتخابات شورای شهر شیراز اعلام نکرده بود. این موضوع به‌شدت از سوی اصحاب رسانه، فعالان اجتماعی و نامزدهای انتخاباتی موردانتقاد قرارگرفته و در فضای مجازی نیز شائبه و شبهات زیادی را به همراه داشت اما بااین‌وجود مسئولان استان فارس و شهرستان شیراز هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان ندادند.

بر اساس آنچه از مدت‌ها پیش مطرح‌شده بود انتخابات در 8 کلان‌شهر از جمله شیراز به‌صورت تمام الکترونیک برگزار شد. مسئولان امر ازجمله مسئولان ستاد انتخابات شیراز و استان فارس بارها برگزاری انتخابات به این شیوه را موجب بالارفتن سرعت و دقت آن دانستند و بر اینکه یکی از امتیازهای این روش اعلام سریع نتایج است، تأکید کردند.

حالا اما نتایج شورای شیراز هم بالاخره اعلام شد اما نه با جزئیاتی که مردم منتظر آن بودند. فرماندار شهرستان شیراز با اعلام بخشی از نتایج آرای ششمین دوره انتخابات شورای شهر گفت: پس از جمع‌بندی کامل، نتایج نهایی اطلاع‌رسانی می‌شود.

محمدرضا امیری با بیان اینکه تاکنون آرای حدود ۹۰ درصد از کل صندوق‌های الکترونیکی شمارش و تجمیع شده است، اسامی ۲۶ نفر که حائز بیشترین آرا شده‌اند را اعلام کرد.

گفته می‌شود تلاش‌ها و تماس‌های خبرنگاران با فرمانداری شیراز برای گرفتن نتایج با بی‌توجهی مواجه شد و فرماندار ترجیح داد با یک رسانه مشخص مصاحبه کند.

البته باوجود اعتراض‌ها و شبهاتی که نسبت به نحوه قرائت و شمارش آرای صندوق‌های شورای شهر در برخی شهرها و تهران وجود دارد باید منتظر ماند و دید نحوه رسیدگی به این اعتراضات چگونه خواهد بود و مراجع ذی ربط در راستای احقاق حق نامزدها و رفع شبهات چه اقدامی می‌کنند.