در حالی که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت هنوز وضعیت شیوع کرونا در برخی مناطق قرمز است و تنها پنج درصد از جمعیت کشور واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، میتینگ انتخاباتی ابراهیم رئیسی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در اهواز نگرانی‌ها را از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تبلیغات انتخاباتی و اوج گیری دوباره کرونا تقویت کرد.

رئیس‌جمهوری، با انتقاد شدید از نامزدهای ریاست جمهوری که در برنامه‌های تبلیغاتی خود، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌ کنند، گفت: «کسانی که قرار است در کشور حافظ قانون باشند، نباید قانون‌شکنی کنند».

حسن روحانی گفت:«کادر درمان و مدافعان سلامت انتظار ندارند کسانی که قرار است بالاترین پست اجرایی کشور را اشغال کنند، این‌چنین نسبت به کادر درمان اجحاف کنند و برای آنها مشکل بیافرینند». در عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده از تجمع تبلیغاتی ابراهیم رئیسی در شهری که در ماه‌های اخیر از مراکز اصلی شیوع ویروس کرونا بوده، موجب شده که او به بی‌توجهی به سلامت عمومی شهروندان متهم شود.

حسن روحانی همزمان به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا دستور داد با جدیت و قاطعیت هر چه تمام‌تر نسبت به ارائه هشدارها و اخطارهای لازم جهت رعایت پروتکل‌ها، اقدام فوری را انجام دهند و با نامزدهای متخلف در این خصوص برخورد قاطع و جدی صورت گیرد و اقدامات انجام شده به اطلاع مردم رسانده شود.

در همین باره یک اکانت توییتری نزدیک به ستاد انتخاباتی عبدالناصر همتی، نامزد با انتشار عکسی از تجمع دیشب در توییتر خود، به طعنه و کنایه نوشته است: «خسته نباشید آیت الله رئیسی به کادر درمان در میتینگ انتخاباتی در اهواز».

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و‌ رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در واکنش به تجمع انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اهواز نوشت: «ترجمان جدیدی از مفهوم فاصله‌گذاری فیزیکی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آنلاک شد! خسته نباشید!».

در همین باره حسام الدین آشنا، شاور سابق رییس‌جمهور در توئیتی به برگزاری میتینگ انتخاباتی رئیسی واکنش نشان داد و نوشت: «با کرونا هم نشینی نکنید. کرونا را انتخاب نکنید. برای شکست کرونا برنامه بدهید». بر اساس پروتکل برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، برگزاری مراسم استقبال از نامزدها، راه‌اندازی کارناوال‌ها، میتینگ‌های تبلیغاتی و هرگونه تجمع در فضای سربسته مطلقا ممنوع است.

پروتکل‌هایی برای برگزاری انتخابات

اما در این میان وزارت بهداشت برای انتخابات پیش‌رو نیز پروتکل‌هایی را مشخص و به ستاد‌های انتخاباتی ابلاغ کرده است. طبق پروتکل ابلاغی، هر گونه تجمع انتخاباتی، مراسم سخنرانی، گفت وگو و مناظره در مکان‌های سربسته از قبیل مساجد، سالن‌های اجتماعات، تالارهای پذیرایی و سالن‌های ورزشی ممنوع است و اینگونه برنامه‌ها باید در فضای باز و البته مشروط و مطابق با شیوه نامه باشد.

طبق مصوبات اعلامی، تجمعات انتخاباتی در فضاهای باز نیز باید با استفاده از ماسک، رعایت فاصله و حداکثر یک سوم ظرفیت هر مکان انجام شود. همچنین مسئولین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که قبل و بعد از مراسم در ورودی‌ها و فضاهای جنبی تجمع به وجود نیاید.

تاکید بر آن است که انجام مناظره و گفتگوهای تبلیغاتی صرفا از طریق صدا و سیما، شبکه‌های اجتماعی مجازی و سایر روش‌های الکترونیکی و غیرحضوری انجام گیرد.

همچنین بر‌اساس پروتکل ابلاغی، برگزاری نشست یا جلسات استانی هماهنگی و ضروری در فضای بسته، باید طبق طرح محدودیت هوشمند کنترل بیماری کووید-١٩انجام گیرد؛ به طوری که در شرایط قرمز ١٥ نفر، در شرایط نارنجی ٢٠نفر، در شرایط زرد ٣٠نفر و در شرایط آبی ٥٠نفر، البته به شرط رعایت فاصله ٢متری و٨متر مربع فضا برای هر نفر در نظر گرفته شود.

نکته مهم دیگر آن است که استفاده از ماسک در تمامی جلسات و به ‌ویژه رعایت محدودیت ساعت برگزاری نشست کمتر از ٢ساعت نیز الزامی است.

همچنین تاکید شده که با استفاده از سامانه ماسک، سلامت خبرنگاران، عوامل اجرایی، نظارتی، حفاظتی و رای‌دهندگان در جریان فرایند انتخابات صحت‌سنجی شود.

در روز رای‌گیری نیز اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و گندزدایی محیط است. همچنین از تجمع رای دهندگان در روز رای گیری در صف‌ها و پای صندوق رای بدون رعایت فاصله‌گذاری حداقل ۲ متری باید جلوگیری شود. نکته دیگر آنکه طبق پروتکل اعلامی هرگونه پذیرایی و توزیع اقلام تبلیغاتی توسط نامزدهای انتخابات و هواداران آنها ممنوع است.

از نکات مهم دیگر در پروتکل ابلاغی آن است که در روز رای‌گیری باید تلاش شود اقداماتی که مربوط به تماس است مانند اثرانگشت برای تشخیص هویت به شکل الکترونیک انجام شود.