در حالی که دیروز دوباره گروهی از مخالفان تزریق واکسن کرونا جلوی مجلس تجمع کرده بودند، شایعاتی در شبکه‌های مختلف مجازی در خصوص فوت ناشی از تزریق واکسن ایرانی کرونا دست به دست می‌شود و برخی را در خصوص کارآیی این واکسن‌ها مردد کرده است. با این حال دیروز سعید نمکی، وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا با واکسن ایرانی و در مرحله اول به صورت داوطلبانه (به دلیل رعایت برخی پروتکل‌ها)، از هفته آینده خبر داد.

دیروز همچنین علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در خصوص برخی نگرانی‌ها در مورد واکسن ایرانی کرونا توضیح داد: «اولین قدم و اولین فاز تولید واکسن‌ها در عرصه بالینی بر ایمنی‌زایی در برابر بیماری‌ها متمرکز است. همه واکسن‌ها بر این اساس تولید می‌شوند و زیربنای آنها اثربخشی و ایمنی‌زایی در افراد است و نمی‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد. ماهیت و اساس واکسن‌ها از جمله واکسن کرونا ایمن کردن بدن در مقابل بیماری‌هاست؛ از این رو، اخبار مربوط به مرگ ناشی از تزریق واکسن کرونا نمی‌تواند صحت داشته باشد و کذب است».

زالی با رد هرگونه شایعه در مورد خطرات ناشی از تزریق واکسن ایرانی کرونا گفت: هر دارو و هر اقدام درمانی مانند جراحی‌ها، با عوارضی همراه هستند. واکسن کرونا نیز از این قاعده مستثنا نیست و ممکن است عوارض سطحی و گذرایی داشته باشد اما آنقدر جدی نیست و نمی‌تواند منجر به آسیب‌های پایدار یا مرگ شود.

ابهام در مورد واکسن کوو ایران برکت

در روزهای اخیر یک فعال رسانه ای در یک گروه کلاب‌هاوس مدعی مرگ یک مترجم 58 ساله به نام لیلی کریمان بر‌اثر انعقاد خون و سکته مغزی شد.

به ادعای او کریمان در طرح کارآزمایی واکسن «کووایران-برکت» شرکت کرده بود. خبری که خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی منتشر و واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

 این در حالی است که بر اساس اعلام رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام»، «تاکنون این واکسن به ۱۰ هزار نفر شامل «۵۰درصد داوطلبان در تهران و کرج تزریق شده و به زودی در چهار شهر دیگر نیز آغاز می‌شود».

 دفاع مینو محرز از کووایران برکت

محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت گفت: «میزان اثربخشی کوو ایران برکت از سینووک بالاتر است، اما هر دوی این واکسن‌ها از ویروس کشته‌شده ساخته شده‌اند و واکسن سینوفارم چینی هم از همین نوع است».

به گزارش میزان، مینو محرز در پاسخ به این پرسش که آیا از بی‌خطر بودن این واکسن به طور صد درصد برای همه افراد اطمینان دارید، گفت: «مطالعات اولیه نشان داده که این واکسن مشکلی ندارد و افراد را با عارضه جدی مواجه نمی‌کند و هنگامی که برای اولین داوطلبان اتفاقی رخ نداد، رضایت‌نامه‌های دیگر تزریق‌کنندگان واکسن را هم امضا کردم و به علاوه من به عنوان مجری پروژه باید رضایت‌نامه‌ها را امضا کنم و انجام این کار قانونی است». عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ضمن اشاره به این‌که طبق قانون اگر هر کدام از داوطلبانی که وارد مطالعه می‌شوند، با مشکلی که وابسته به تزریق واکسن باشد، مواجه شوند، ما نسبت به آن پاسخگو هستیم، ادامه داد: «تاکنون در فازهای اول و دوم این واکسن به تعداد زیادی از افراد واکسن زده شده و در فاز سوم هم که در حال اجراست، افراد بسیاری وارد این مطالعه شده‌اند و هیچ‌کدام از آنها با عارضه جدی مواجه نشدند و این امر نشان می‌دهد این واکسن ایمن است».

مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران اظهار کرد: «درست است که واکسن‌ها روی واریانت‌ها تقریبا کم‌اثر هستند، اما از بین کم‌اثرها واکسن‌هایی که از نوع ویروس کشته‌شده هستند، از همه بهترند، چراکه حاوی تمامی ویروس هستند نه بخشی از آنتی‌ژن آن. البته جهش‌های جدید نگران‌کننده نیستند. چراکه اگر واکسیناسیون عمومی آغاز شود، هنگامی که با واریانت جدید مواجه شویم، هم مانند کاری که در واکسن آنفلوآنزا انجام می‌دهیم، بلافاصه ویروس جدید را در واکسن جایگزین می‌کنیم».

واردات واکسن توسط بخش خصوصی نهایی شد

از سوی دیگر گزارش‌هایی از فعالیت‌های گسترده برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی هم منتشر می‌شود. دیروز رییس اتحادیه واردکنندگان دارو از نهایی شدن خرید و واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی خبر داد.

ناصر ریاحی به ایسنا، گفت: «در گام نخست یک میلیون دوز واکسن آسترانزکا خریداری شده که به کشور وارد خواهد شد. در گام بعدی، سه میلیون دوز واکسن سینوفارم چین به صورت مقطعی خریداری می‌شود، چرا که به دلیل احتمال عرضه واکسن ایرانی کرونا، ممکن است سیاست دولت برای واردات این محصول تغییر کند».