در روزهای گذشته بسیاری از چهره‌های معروف و کاربران شبکه‌های اجتماعی از دولت خواستند تا هر چه زودتر برای تزریق عمومی واکسن کرونا تهیه کند. مطالبه‌ای که گاهی لحنی تند و واکنش‌برانگیز به خود گرفت.

این انتقادها پس از مرگ مهرداد میناوند و علی انصاریان ‌دو فوتبالیست سابق و هنرمندان جوانی که به دلیل کرونا جانشان را از دست دادند شدت گرفت. یکی از پر بازخوردترین این انتقادها را سحر زکریا، بازیگر سینما و تلویزیون مطرح کرد. در ویدیویی که از صحبت‌های انتقادی سحر زکریا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، این بازیگر با گریه و فریاد می‌گوید چرا واکسن نمی‌خرید. ‌او همینطور در انتقاد از وضعیت اقتصادی مردم می‌گوید: «مردم حتی نمی‌توانند نان و ماست بخورند. شما از کدام رونق اقتصادی صحبت می‌کنید؟‌».

در پی این اظهارات کتایون ریاحی از بازیگران سینما و تلویزیون، انصاریان را «شهید واکسن» در کشور خواند و مورد انتقادات جدی هم قرار گرفت.

در همین باره، پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در پاسخ به این اظهارات در گفت و گو با شبکه سه تلویزیون گفت که سلبریتی‌ها حرف غیرتخصصی نزنند، این‌ها می‌خواهند با این حرف‌ها در اولویت واکسن زدن قرار بگیرند!

او با اشاره به اینکه در انگلیس با وجود شروع گسترده واکسیناسیون روزانه بیش از 1500 نفر جانشان را از دست می‌دهند گفت: کسانی که تخصص ندارند، اظهارنظر می‌کنند و باعث نگرانی مردم می‌شوند. این در حالی است که بعد از اتفاقات اخیر، یعنی مرگ دو ورزشکار در اثر کرونا بیماران کرونایی نگران شده‌اند و این موضوع برای فرایند درمان آنها مضر است.

او همچنین به رفتار موثر و پیشگیرانه افراد مشهور تاکید کرد و گفت: سلبریتی‌ها در جشنواره فجر بدون ماسک عکس می‌گیرند اما در مورد واکسن حاشیه‌سازی می‌کنند!

آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران

اما جدای از این حواشی نخستین محموله کرونا از روسیه وارد کشور شد و اخباری در خصوص نحوه تزریق آن به گروه‌های خاص بر اساس اولویت‌بندی منتشر شده است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی در توئیتی گروه نخست دریافت‌کننده واکسن کرونا در ایران را اعلام کرد. حسین کرمانپور در این توئیت افزود: با توجه به حجم محدود واکسن اسپوتنیک وی، اولین گروه درمان که می‌توانند موفق به دریافت آن شوند، بر اساس دستور معاون درمان وزارت بهداشت، کارکنان بخش‌های ویژه( ICU) بیمارستان‌های دولتی، عمومی، نیروهای مسلح و خصوصی خواهد بود.

پیشتر، کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ایرنا گفت: محموله اولیه واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه جهت نمونه برداری و بررسی‌های نهایی به محل نگهداری منتقل شده است و آغاز واکسیناسیون منوط به تایید و اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا خواهد بود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد: واردات واکسن کرونا از سایر منابع نیز در حال انجام است و همان طور که وزیر بهداشت نیز اعلام کرد، واکسن‌های دیگر از جمله ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از سبد کوواکس نیز در ماه فوریه وارد کشور خواهد شد.

جهانپور گفت: هنوز توزیع واکسن‌های کرونا از سبد کوواکس به هیچ کشوری آغاز نشده است.

تزریق مرحله نخست تست انسانی واکسن ایرانی

همچنین مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز از تزریق مرحله نخست تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا (کوو ایران برکت) امروز با تزریق به ۶ داوطلب دیگر خبر داد

حامد حسینی، با اشاره به اینکه آخرین داوطلب فاز یک واکسن ایرانی کرونا نیز وارد مطالعه شد به ایرنا گفت: تعداد داوطلبان این مرحله ۵۶ نفربود. از ۹ دی ماه تا امرو 18 بهمن ماه همه داوطلبان نخستین تزریق واکسن خود را دریافت کردند.

وی ادامه داد: واکسن کرونا تا پایان این هفته به ۵۰ داوطلب تزریق شده بود که با دریافت واکسن توسط ۶ داوطلب، بصورت عملی تزریق اول تمامی داوطلبان واکسن ایرانی به اتمام رسیده است.

حسینی با اشاره به اینکه تا کنون ۲۲ داوطلب 2 نوبت تزریق خود را انجام داده اند، خاطر نشان کرد: تا نیمه اسفندماه سال جاری تزریق دوم تمام داوطلبان و پیگیری ۲۸ روز ایشان تمام خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: تاکنون عارضه‌هایی که از داوطلبان ثبت شده از گرید یک عوارض بوده و تا اینجای مطالعه دغدغه‌ای برای ما ایجاد نشده است اما باید اجازه دهید که روند پایش تا پایان مطالعه با دقت ادامه یابد، ما تا یک ماه آینده با اطمینان بیشتری می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم.