عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دولت آمریکا با وجود تمام شعارهایی که می‌دهد، در مسیر واردات واکسن به ایران موانع جدی قرار داده است.

ناصر ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: برنامه جهانی واکسیناسیون سازمان بهداشت جهانی به نام کواکس، به این منظور تعریف شده که کشورهای مختلف جهان بر اساس بافت جمعیتی خود و میزان خطری که برای ابتلا دارند، سهمیه‌ای از واکسن‌های تولید شده برای کرونا را دریافت کنند و ایران نیز در این فهرست قرار دارد.

وی ادامه داد: بر خلاف بسیاری از سایر داروهایی‌ها که به کشور وارد می‌شود و بخش خصوصی، نقش محوری را در آنها ایفا می‌کند، کواکس اعلام کرده که در این برنامه تنها با دولت‌ها همکاری خواهد کرد و همین موضوع کار را برای ایران دشوار کرده است. بخش خصوصی به هر حال در این سال‌ها راه‌هایی را برای کاهش فشار تحریم‌ها و واردات دارو به کشور پیدا کرده است اما کار برای دولت بسیار دشوار است. دولت ایران در جابجایی منابع مالی واقعا با محدودیت مواجه است و همین امر، کار را برای واریز ارز موردنیاز برای خرید واکسن دشوار کرده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از عملکرد دولت امریکا در بستن دست ایران برای واردات واکسن، بیان کرد: در شرایطی که جامعه ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان، با شیوع کرونا مواجه است، آمریکا به شکلی بی رحمانه، همچنان موانع و محدودیت ها را حفظ کرده و همانطور که رئیس کل بانک مرکزی گفت این موضوع در رابطه با خرید واکسن نیز خود را نشان داده است. در این حوزه باید جامعه جهانی ورود کند تا لااقل ایران بتواند از محل دارایی‌های بلوکه شده خود، پول واکسن را واریز کرده و بخشی از این مشکلات جدی را پشت سر بگذارد.

زمان احتمالی ورود واکسن

ریاحی درباره زمان احتمالی رسیدن این واکسن‌ها به ایران نیز گفت: کواکس تاکنون حدود یک میلیارد دوز واکسن خریداری کرده که این عدد را بر اساس سهمیه کشورهای مختلف در اختیار آنها قرار خواهد داد. با توجه به محدودیت‌هایی که در مسیر تولید وجود دارد، احتمالا این واکسن به شکل یک جا وارد نخواهد شد اما با توجه به زمان بندی که استفاده از آنها دارد و باید در دوره های چند هفته‌ای زده شود، به شکل مداوم واردات آنها ادامه خواهد داشت. می‌توان به شدت امیدوار بود که تا فروردین یا اردیبهشت امسال، تمام گروه‌های خطر و شهروندان بالای ۶۰ سال ایرانی واکسینه شوند و به این ترتیب بحران کرونا و مرگ و میر بالای ناشی از این ویروس به پایان رسیده و در گام‌های بعد با واکسینه کردن مابقی گروه‌ها، انشاالله به سمت ریشه کن کردن آن حرکت خواهیم کرد.