قطع مکرر برق طی روزهای اخیر، صدای بسیاری را درآورده است. از بخش‌های بهداشتی و واکسیناسیون تا حوزه‌های امتحانی. از آتش‌نشانی تا پلیس راهنمایی رانندگی.

درحالی‌که در هفته‌های اخیر، شروع قطعی‌ برق به یکی از نگرانی‌های مراکز درمانی به‌دلیل ایجاد اختلال در دستگاه‌های اکسیژن‌ساز تبدیل شده، حالا از مراکز سلامت منتخب واکسیناسیون خبر می‌رسد که این خاموشی‌های پی‌درپی، زنجیره سرد مخازن انبار واکسن را قطع می‌کند.

برخی از متصدیان مراکز سلامت در همین رابطه می‌گویند که چنین اتفاقی در حالی رخ می‌دهد که بیشتر مراکز سلامت، زیرساخت‌های لازم ازجمله دستگاه‌های ژنراتور تامین برق اضطراری ندارند و این موضوع نگرانی در خصوص خراب شدن واکسن‌ها را در پی داشته است.

افزایش ماموریت‌های آتش‌نشانی و اورژانس

از سوی دیگر خبر رسیده ماموریت‌های دو سازمان اورژانس و آتش‌نشانی تهران طی روزهای اخیر و در پی قطعی‌ برق پایتخت افزایش یافته است.

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان اتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: متاسفانه قطعی برق باعث افزایش ماموریت‌های حوادثی از قبیل گرفتار شدن در آسانسور‌ها شده است.

وی ادامه داد: این اتفاق می‌تواند از این دست ماموریت‌های آتش‌نشانی را تا ١٠ برابر و حتی بیش از این نیز افزایش دهد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: قطعی‌های از پیش تعیین نشده و این دسته از حوادث، بار کاری آتش‌نشانان را افزایش می‌دهد. این خود می‌تواند موجب کاهش تعداد نیرو‌های آزاد شود.

ماموریت‌های اورژانس نیز به گفته دکتر پیمان صابریان، رییس مرکز اورژانس تهران، در پی قطعی‌های برق طی روزهای اخیر افزایش یافته است.

افزایش تصادفات به دلیل کم شدن دید رانندگان

از سوی دیگر رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص قطعی‌های برق نامنظم در سطح معابر و چهارراه‌ها و تقاطع‌های شهر تهران گفت: این قطع برق و کم شدن دید رانندگان باعث شده آمار تصادفات خسارتی و جرحی در سطح شهر تهران بالا برود.

سردار محمدحسین حمیدی، به ایلنا گفت: با توجه به قطعی برق در تقاطع‌ها و چهارراه‌ها علاوه بر سردرگمی رانندگان در عبور از محل ، تعداد تصادفات در این مقاطع نیز به همین واسطه افزایش یافته است و امکان بروز تصادفات شدید و خسارت به خودروها تا حد زیادی افزایش یافته و وجود دارد.

سردار حمیدی ادامه داد : این قطعی برق باعث نابسامانی در تقاطع‌ها‌، اخلال در نظم شهری و وضعیت ترافیکی نامناسب در پایتخت شده است که عوامل پلیس راهور در محل‌های قطعی برق تقاطع‌ها حضور دارند.

وی افزود: این افزایش نامنظم قطعی برق به جد باعث نگرانی پلیس راهور تهران بزرگ شده است که از همین جا از مسئولین محترم خواهشندیم که از قبل قطعی برق در محل و منطقه‌ای‌، به پلیس راهور خبر و اطلاع دهند تا تدابیر لازم در خصوص تامین نیرو در تقاطع و ایجاد نظم ترافیکی در محل به واسطه قطعی چراغ‌ها اندیشیده شود.

 تحمل‌ناپذیرتر شدن خاموشی‌ها در خوزستان با گرمای شدید هوا

در این میان وضعیت خوزستان و شهرهای جنوبی کشور به دلیل گرمای شدید هوا از همه جای دیگر بدتر است. در همین باره دیروز رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه هشدارهای جدی به وزارت نیرو و مسئولان برق خوزستان داده شده است زیرا با این وضعیت نمی‌شود در خوزستان زندگی کرد، گفت: اعمال خاموشی و قطعی برق در خوزستان علاوه بر اینکه سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، اموال مردم و لوازم خانگی آن‌ها را نیز دچار مشکل می‌کند. سید کریم حسینی به ایسنا گفت: اعلام شده که برخی از واحدهای نیروگاه‌ها به دلیل تعمیرات در مدار نیستند اما این مساله اصلا قابل پذیرش نیست زیرا باید تعمیرات واحدهای نیروگاهی به ویژه در خوزستان در فصلی انجام شود که نیاز به برق کمتر است نه در شرایطی که اکنون با آن مواجه هستیم.

قطع برق چالش جدیدی برای دانش‌آموزان

هم‌زمان با آغاز امتحانات دانش‌آموزان در سراسر کشور،‌ که فقط در دو پایه به صورت حضوری و بقیه امتحانات آنلاین برگزار می‌شود،‌ قطعی برق به چالش جدیدی تبدیل شده است. بجز پایه نهم و دوازدهم، امتحانات سایر دانش‌آموزان آنلاین برگزار می‌شود، شروع آزمون‌ها با قطعی برق در بسیاری از مناطق کشور همراه شده و اعتراض دانش‌آموزان و خانواده‌ها را در پی داشته است.

 وضعیت وخیم اتاق عمل یک بیمارستان

اما دیروز تصویری از اتاق عمل یک بیمارستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد پزشکان در تاریکی و قطعی برق مشغول جراحی هستند. البته خیلی زود روابط عمومی توزیع برق تهران بزرگ این عکس را ساختگی دانست و دیروز اعلام کرد: تصویر منتشره شده در فضای مجازی مبنی بر قطع برق یکی از بیمارستان‌های تهران حین عمل جراحی صحت ندارد، چرا که قطع برق شامل مراکز درمانی نیست و از روز گذشته برق هیچ کدام از بیمارستان‌های تهران قطع نشده است.

براساس این اعلام، تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور مجهز به سیستم ژنراتور هستند و به محض قطع شدن ژنراتور وارد عمل می‌شود.