در حالی که بنابر آخرین اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در 24 ساعت اخیر ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست دادند، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از کاهش تعداد شهرهای قرمز به سه شهر در کل کشور خبر داد.

دیروز علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همه استان‌ها روند نزولی را آغاز کردند، اما دو یا سه استان‌ آذربایجان شرقی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیاز به دقت و رعایت بیشتری دارند.

 آغاز واکسیناسیون ۷۵ ساله‌ها

وی همچنین گفت: از 25 اردیبهشت واکسیناسیون ۷۵ سال به بالا آغاز می‌شود و محموله جدید واکسن‌هم 26 اردیبهشت به دستمان می‌رسد و بلافاصله توزیع خواهد شد.

به گفته رئیسی،‌ برای گروه سنی ۷۵ سال به بالا واکسن به تعداد کافی خواهیم داشت وآنان واکسینه خواهند شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: افراد بالای ۸۵ سال که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند، می‌توانند بر اساس تماسی که با آنان برقرار می‌شود و براساس ثبت‌نام صورت گرفته برای دریافت واکسن مراجعه کنند. اسامی افراد را در سامانه‌ها داریم و نیازی به مراجعه حضوری برای ثبت‌نام نیست. با آنان تماس می‌گیریم یا پیامک می‌زنیم تا برای دریافت واکسن به ما مراجعه کنند.

وی افزود: اگر به فردی پیامک ارسال یا با او تماسی گرفته نشد؛ پس از یک هفته با مراجعه به سایت salamat.gov.ir اقدام به ثبت نام و شماره تلفن و کد ملی فرد متقاضی را اعلام کند تا همکارانم ظرف ۴۸ ساعت تماس بگیرند.

رئیسی درباره کسانی که نقض قرنطینه می‌کنند، اظهار کرد: امروز قرار شد برای این افراد جریمه سنگینی درنظر گرفته شود زیرا فرد کرونا مثبتی که قرنطینه را رعایت نمی‌کند می‌تواند خیلی از افراد را آلوده کند. او همچنین اعلام کرد که در ایام این تعطیلات شاهد کاهش سفرها بودیم و ۱۶ درصد نسبت به سال قبل در همین ایام کاهش تردد داشتیم.

با وجود این اظهارات رئیسی در مورد کاهش سفر، گزارش‌ها از چیزی دیگر حکایت دارد. در حالی که قرار بود از سه‌شنبه گذشته تا دیروز ۲۵ اردیبهشت ممنوعیت تردد در استان‌های کشور اعمال شود، اما روز جمعه به ویژه در محورهای شمالی ترافیک سنگینی به سمت تهران به وجود آمد که نشان از افزایش سفرها داشت.

 ۴ واکسن جدید در راه است

در حالی که بسیاری از طولانی شدن اپیدمی کرونا در کندی واکسیناسیون در کشور ناراضی هستند، دیروز رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از وضعیت تولید و کارآزمایی بالینی ۴ واکسن جدید خبر داد.

دکتر مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره واکسن‌های ایرانی کرونا که در مرحله دریافت کد اخلاق و ورود به کارآزمایی بالینی قرار دارند، گفت: واکسن نوترکیبی توسط دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در حال اخذ مجوز است. واکسن مشترک پایافن‌یاخته ‌و اسوه از بانک ملی با تکنولوژی ویروس غیرفعال احتمالا تا اواخر خرداد ماه مجوز کد اخلاق بگیرد و واکسن شرکت رناپ با تکنولوژی MRNA (مشابه واکسن مدرنا) نیز تا پایان خرداد و اوایل تیر مجوز اخلاق خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه کارآزمایی بالینی واکسن‌های مذکور از خرداد تا تیر آغاز خواهد شد، اظهار کرد: یک واکسن مشترک سیناژن با کشورهای ژاپن و استرالیا را نیز داریم که در حال اخذ مجوز کد اخلاق است. این واکسن با فناوری نوترکیب ساخته شده است و از خرداد یا تیر کارآزمایی بالینی آن آغاز خواهد شد. فاز اول این واکسن در کشورهای دیگر صورت گرفته و مانند واکسن اسپوتنیک به صورت تحت لیسانسِ کشوری دیگر در ایران تولید خواهد شد. بنابراین ۳ یا ۴ واکسن دیگر به واکسن‌های موجود اضافه می‌شود که اینها تا مهر ماه می‌توانند سبد واکسن کشور را متنوع‌تر کنند.

قانعی درباره مراحل کارآزمایی بالینی سه واکسن فخرا، کووپارس و کنژوگه (تولید مشترک انستیتو پاستور ایران و کشور کوبا)، بیان کرد: واکسن فخرا فعلا در فاز اولیه تزریق مشکلی نداشته است و سلامت و امنیت واکسن در ۲۰ نفر تزریق اول مورد تایید و قابل قبول بوده است ولی باید فاز یک تکمیل شود که احتمالا یک ماه زمان ببرد. واکسن‌های تولید انستیتو پاستور-کوبا و واکسن کووپارس نیز هر دو در مراحل تست بالینی هستند و هنوز نتایج دقیق اعلام نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که واکسن‌های ایرانی چقدر قابلیت تغییر در مقابل ویروس جهش یافته را دارند، اظهار کرد: در رتبه اول واکسن شرکت رناپ یا مشابه مدرنا است که حدودا دو ماه طول می‌کشد تا متناسب با هر جهش، واکسن جدید ساخته شود و در رتبه بعد واکسن‌های آدنوویروسی هستند که فعلا هیچ کدام از واکسن‌هایی که با این تکنولوژی ساخته می‌شود به مرحله کمیته اخلاق نرسیدند اما در حال کار بر روی آنها هستیم.

وی درباره آخرین خبرها از راه‌اندازی خط تولید واکسن اسپوتنیک در ایران، گفت: شرکت اکتوور قرارداد تولید دارد و فکر می‌کنم تا دو ماه آینده بتواند موفق به تولید شود.