چند روزی است که واکسیناسیون سالمندان آغاز شده است. قرار بود طی یک هفته از سوی وزارت بهداشت با سالمندان بالای 80 سال تماس گرفته شود بدون اینکه نیاز به ثبت‌نام در سایت یا مرکز دیگری باشد، اما در اجرا ظاهرا مشکلاتی پیش آمد و با بسیاری از سالمندان تماس حاصل نشد؛ آنها نیز براساس شنیده‌ها به مراکز تزریق واکسن مراجعه کرده و به تبع‌ آن،‌ دچار سردرگمی و نگرانی شده‌اند.

در همین رابطه فرمانده ستاد عملیات مبارزه با کرونا کلان‌شهر با تأکید بر اینکه سهمیه افراد بالای ۸۰ سال ثابت است، گفت: سهمیه این افراد به کسی داده نمی‌شود و تا زمانی که واکسیناسیون این گروه سنی به پایان نرسد، واکسیناسیون به سایر گروه‌ها تسری پیدا نمی‌کند.

تجمع برای واکسن، کانون کروناست

زالی با اشاره به ارسال نامه‌ای به ستاد کرونا به‌منظور تسهیل در دریافت اطلاعات افراد جهت واکسیناسیون گفت: نامه‌ای را برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها نوشتیم تا اطلاعات تمام گروه‌های سنی به‌ویژه افراد بالای ۶۵ سال را در اختیار ما قرار دهند و بر اساس آن همکاران ما در حوزه بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی لیست تمام افراد را بر اساس گروه سنی و کد ملی مرتب‌سازی کنند تا دیگر حتی اگر نام کسی در سامانه سیب ثبت‌نشده باشد، اطلاعات از این طریق به‌طور کامل در دسترس قرار گیرد تا بتوانند واکسیناسیون را انجام دهند.

زالی افزود: توافقی بین وزارت بهداشت و سازمان ثبت‌احوال نیز در حال شکل‌گیری است تا اطلاعات گروه‌هایی از افراد و با اولویت افراد مسن‌تر که اطلاعات آن‌ها در سامانه سیب ثبت‌نشده است با حفظ محرمانگی و رعایت چارچوب‌های اخلاقی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

زالی با اشاره به مراجعه برخی به مراکز جامع سلامت گفت: اکنون در برخی از مراکز جامع سلامت به دلیل مراجعه افراد به این دلیل که نام آن‌ها برای تزریق واکسن اعلام‌نشده و زودتر به مراکز مراجعه می‌کنند، شاهد شلوغی مراکز جامع سلامت هستیم که این شلوغی می‌تواند به‌عنوان یک کانون کرونا عمل کند.

روند واکسیناسیون بسیار کند است

در این میان اما برخی به روند کند واکسیناسیون اعتراض دارند. مدیرکل مراکز مراقبتی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: جمع تزریق برای سالمندان و پرسنل مراکز سالمندان ۱۵ هزار و ۵۱۶ نفر (یعنی حدود ۷۴ درصد)، جمع تزریق برای سایر گروه‌ها اعم از افراد دارای معلولیت و افراد دارای اختلالات روانی و پرسنل این‌گونه مراکز ۴۱۱۶ نفر (حدود ۸.۲ درصد) و جمع کل واکسن تزریق‌شده در کلیه مراکز اعم از سالمندان و افراد دارای معلولیت ۱۹ هزار و ۶۳۲ نفر (یعنی ۲۷.۶ درصد کل افراد) است.  افرادی هم که دوز مرحله دوم را دریافت کردند، ۱۱ هزار و ۱۵۸ نفر هستند.

به گفته مصطفی سراج، در مقایسه بین عملکرد استان‌ها، بیشترین میزان واکسیناسیون به ترتیب مربوط به استان یزد با ۴۷.۳ درصد، تهران ۴۶.۱ درصد (که البته در استان تهران سه دانشگاه این مأموریت را بر عهده‌دارند)، استان سمنان ۳۹.۷ درصد و استان گیلان ۳۳.۱ درصد است.

بنا بر اظهارات مدیرکل مراکز مراقبتی سازمان بهزیستی کشور، کمترین عملکرد مربوط به استان گلستان با ۳.۸ درصد، خراسان شمالی ۶.۸ درصد، چهارمحال و بختیاری ۸.۶ درصد و استان فارس حدود ۱۰ درصد است.

او گفت: همانند هفته قبل متأسفانه رشد روزانه یک درصد را شاهد هستیم و اگر با همین وضعیت برنامه واکسیناسیون ادامه پیدا کند یعنی تا ۷۰ روز آینده هم طول خواهد کشید تا این برنامه به اتمام برسد و این جای تأمل دارد.

 تهران به 20 میلیون دوز واکسن نیاز دارد

از سوی دیگر،  جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته است در استان تهران حدود ۱۰ میلیون نفر داوطلب واکسیناسیون کرونا وجود دارد و با توجه به دستورالعمل تزریق ۲ دوز واکسن برای هر فرد، عدد واکسیناسیون نهایی به ۲۰ میلیون تزریق می‌رسد.

بابک عشرتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران هم با تأکید بر سرعت افزایش واکسیناسیون بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، افزود: در حال حاضر حداکثر ظرفیت واکسیناسیون در دانشگاه علوم پزشکی ایران  پنج هزار دوز تزریق در روز است و  باید در گام اول این میزان به ۱۰ تا ۱۲ هزار تزریق برسد.