درحالی وزیر بهداشت برای کمک به هند در فاجعه کرونا اعلام آمادگی کرده است که به گفته مسئولان وزارت بهداشت از روز شنبه تا ظهر یکشنبه ۱۹ هزار و ۱۶۵ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۵۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

مدتی است که ایران پیک بسیار سهمگین چهارم را سپری می‌کند و آمار فوتی‌ها هر روز بیشتر می‌شود. بیشتر مناطق کشور قرمز است و وضعیت شیوع بیماری در تهران و چند شهر بزرگ کشور وخیم گزارش ‌شده و انتقادهای زیادی به عملکرد وزارت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا شده است.

با تمام شرایط سختی که ایران دارد اما وزیر بهداشت روز گذشته در نامه‌ای به وزیر بهداشت هند با تأکید بر اینکه مدیریت پاندمی کووید۱۹ جز با همدلی و همکاری همه کشورها میسر نیست، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارائه کمک‌های فنی، کارشناسی و تجهیزاتی به این کشور برای مهار کرونا اعلام کرد.

سعید نمکی در نامه‌ای به هاراش وارد هان وزیر بهداشت هند نوشته است: جمهوری اسلامی ایران گرچه در سایه تحریم‌های ظالمانه و فشارهای ناشی از آن برای تهیه دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی، روزهای سختی را گذراند و امروز نیز با موج چهارم بیماری ناشی از ویروس موتاسیون یافته انگلیسی روبرو است، مع‌الوصف توانسته با تکیه‌بر دانش بومی، استفاده از تجربه و علم دانشمندان داخلی و همچنین وفاق گسترده علمی با کمترین عارضه ممکن از این موج سهمگین عبور کند.

باید منتظر کرونای هندی باشیم

ویروس جهش‌یافته‌ که در هند فاجعه‌آفرین شده؛ در ایران به نگرانی‌های مردم دامن زده است، چراکه در شبکه‌های مجازی عکس‌هایی مبنی بر انجام پروازهای هواپیماهای ایرانی به این کشور دست‌به‌دست می‌چرخد. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره ورود ویروس کرونای هندی به کشور گفت: هنوز این ویروس در ایران دیده نشده اما باید منتظر ورود آن باشیم.

واکسن کرونا در مقابل ویروس هندی شانسی ندارد؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است گونه هندی کرونا از قدرت انتقال‌پذیری بالاتری دارد و می‌تواند واکسن‌های موجود را بی‌اثر کند. به گفته  علیرضا ناجی، موارد متعددی که واکسن کرونا هم تزریق کرده‌اند مجدداً مبتلا شدند حتی افرادی که خارج از کشور واکسن مدرنا تزریق کرده‌اند باز مبتلابه بیماری شدند که البته خفیف روبه متوسط بوده است.

وی تأکید کرد: انتظار ایمنی در برابر واریانت هندی از واکسن‌های کرونا را نداریم.

اگر رعایت پروتکل‌ها واجب است چرا شب‌های احیا واجب نباشد؟

باوجود چنین شرایطی خبرها از برداشتن محدودیت‌های ترافیکی در شب‌های قدر حکایت می‌کنند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است: طرح منع تردد شبانه از ساعت ۲۲ شب تا ۳ بامداد صرفاً در شب‌های قدر لغو خواهد شد.

به گفته علیرضا رئیسی مصوب شد که مراسم شب قدر و نماز عید فطر در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود؛ همچنین در شهرهای قرمز و نارنجی، این مراسم و نماز عید فطر باید حتماً در فضای باز برگزار شود؛ مدت‌زمان مجاز برای برگزاری مراسم شب‌های احیا حداکثر دو ساعت و برای نمازهای یومیه، نیم ساعت است.در همین رابطه فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفته است: اگر رعایت پروتکل‌ها واجب است چرا شب‌های احیا واجب نباشد؟  او در توئیتی نوشت: ستاد مقابله با کرونا قصد دارد در شب‌های احیا شهرهای زرد و نارنجی را قرمز کند. اگر رعایت پروتکل‌ها واجب است چرا شب‌های احیا واجب نباشد؟ چرا به نام دین با جان مردم بازی می‌کنید ؟ چرا باید تسلیم چند مداح و روضه‌خوان و مقدس‌مآب شد؟ چرا مردم در خانه‌های خود مراسم را انجام ندهند. هر دستور دینی اگر سلامتی انسان را تهدید کند حرام است.