«به علت ترس‌، استرس و انصراف تعدادی از پاکبانان داوطلب دریافت واکسن کرونا، ناچار به تزریق تعدادی واکسن به مدیران مختلف شهرداری آبادان شدیم».

این توضیحات محمودرضا شیرازی، شهردار آبادان است که ساعاتی پس از انتشار خبر واکسیناسیون برخی مدیران و مسئولان شهری آبادان، خارج از نوبت و با استفاده از سهمیه پاکبان‌ها منتشر شد. به گفته او تزریق واکسن به برخی مدیران شهری و امام جمعه این شهر «به درخواست» خود پاکبان‌ها و با هدف جلب اعتماد آن‌ها درباره واکسن انتخاب‌ شده یعنی واکسن چینی سینوفارم بوده است. توضیحاتی که از رسوایی این اتفاق کم نکرد و پای وزیر و معاونانش و دادستان آبادان را هم به میان کشید. به طوری که دادستان آبادان گفت: «چنانچه ثابت شود مدیران شهرداری این شهر از موقعیت شغلی خود سوء‌استفاده کرده‌اند، با آنها برخورد قانونی خواهد شد». حتی پس از انتشار این خبر گزارش‌هایی درباره استفاده چند نفر از کارکنان شهرداری علی‌آباد کتول در استان گلستان از سهمیه واکسن پاکبان‌ها هم منتشر شد.

این توضیحات در حالی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان روز جمعه، ۲۷ فروردین، خبر استفاده برخی از اعضای شورای شهر و شهرداری این شهر از سهمیه واکسن کرونای پاکبان‌ها را تایید کرد.

شکرالله سلمان‌زاده گفته بود که چون این افراد ماسک بر چهره داشتند، شناسایی آن‌ها برای کادر درمان امکان‌پذیر نبوده، اما نام آنها در فهرست ارسالیِ شهرداری موجود است. در همین حال علیرضا احمدی، رئیس شورای عالی استان‌ها، هم روز شنبه گفت که ۲۱۹ سهمیه برای پاکبان‌ها در نظر گرفته شده بود، اما در روز اول، فقط ۳۰ نفر برای دریافت سهمیه خود مراجعه کردند. احمدی دلیل این آمار کم مراجعه پاکبان‌ها را مضر بودن واکسن کرونا از سوی آن‌ها عنوان کرد. به گفته رئیس شورای عالی استان‌ها در آبادان در مجموع ۱۰۴ نفر واکسن زده‌اند که ۸ نفر از آنها از مدیران شهرداری و ۲۴ نفر شهروندان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بقیه پاکبان بوده‌اند.

این در حالی است که رئیس مرکز بهداشت آبادان روز هشتم فروردین امسال از تزریق واکسن کرونا به ۲۱۹ نفر از حدود ۵۰۰ پاکبان شهرداری این شهر خبر داده بود.

برخورد قانونی با سوءاستفاده‌کنندگان

در پی انتشار این خبر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان، دستور عزل معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن‌سازی در اسرع وقت را صادر کرد.

به گزارش وزارت بهداشت، سعید نمکی جمعه شب در نامه‌ای به شکرالله سلمان زاده رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان نوشت: «کسانی که عامداً با این رفتار غیرمنصفانه و سوءاستفاده همراهی کرده‌اند و کسانی که به نحو ناشایست و ناعادلانه واکسینه شده‌اند، به مراجع قانونی معرفی شوند».

واکنش‌ها در فضای مجازی

پس از این خبر عجیب، واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و متهم اصلی واکنش‌ها، مدیران شهری و اعضای شورای شهر بودند و کاربران به آنها اعتراض داشتند که چرا سهمیه پاکبانان را دریافت کرده‌اند. هرچند دیروز اعلام شد اعضای شورای شهر جزو واکسینه شده‌ها نبودند.

هشتگ خارج از نوبت هم یکی از پراستفاده‌ترین‌های توئیتر در روز گذشته بود؛ کاربری با این هشتگ نوشت: ‌«با کاری که مدیران شهرداری کردند، یاد مثلِ گرگ در لباس میش افتادم.‬ خودشون رو پاکبان جا زدن تا ‎ «خارج از نوبت» واکسن کرونا دریافت کنند».

با این حال برخی از کاربران توئیتر هم پیشنهاد دادند حالا که اعضای شورای شهر خود را به عنوان پاکبان جا زده‌اند، وظیفه پاکبانی را هم به عهده بگیرند؛ عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز توئیت کرد: «اگر خبر درست باشد باید تا زمانی که مصون از ابتلا هستند با حقوق پاکبانی در کنار پاکبانان محترم به مردم خدمت کنند. به علاوه جریمه مناسب».

ماجرای علی آبادکتول

پس از جنجال رسانه‌ای بر سر تزریق واکسن به مدیران شهری آبادان خبر دزدی واکسن در گلستان هم منتشر شد.

بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، تزریق واکسن کرونا برای ۲۴ نفر از پاکبانان شهر علی آبادکتول انجام شد. اما در لیست ۲۴ نفره پاکبانان شهرداری علی آبادکتول، نام ۲ تن از مدیران شهرداری و یکی از پیمانکاران و همسرش به چشم می‌خورد.

پس از انتشار این خبر دیروز ناهید جعفری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان به ایرنا گفت: «رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان علی‌آباد به دلیل تزریق غیرقانونی واکسن کرونای پارکبانان این شهر به برخی از مدیران شهرداری برکنار شد».

واکسیناسیون کادر اداری و ستادی خارج از نوبت

پیشتر نیز برخی منابع آگاه در فضای مجازی هم از ترزیق واکسن کرونا به کارکنان اداری و ستادی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر دادند، این در حالی است که هنوز کادر بهداشتی و درمانی که در مواجهه با مردم و بیماران هستند به طور کامل واکسینه نشده‌اند، در حالی که این کارکنان اداری و ستادی با بیماران سر و کار ندارند و کارشان هم مرتبط با کرونا نیست.

بنابر اعلام برخی منابع آگاه گویا در یک دانشگاه علوم پزشکی با وجود عدم واکسینه شدن مراقبین سلامت و برخی دیگر کادر محیطی سلامت، واکسیناسیون کادر اداری و حسابداری ستاد دانشگاه انجام شده است. به نظر می‌رسد که اطلاعات مربوط به این ماجرا برای مسئولین این دانشگاه و نهادهای نظارتی وزارت بهداشت ارسال شده است.