در حالی که بر اساس آخرین آمار سخنگوی وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۷۳ هزار و ۴۷۰ نفر رسیدند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نگرانی‌اش در خصوص مسافرت در ایام نوروز گفت و اعلام کرد مطلقا موافق هیچ مسافرتی نیست

به گزارش ایسنا، سعید نمکی گفت: مانند سال گذشته امسال هم باید از رفت و آمدها جلوگیری کنیم؛ این درحالی است که سال گذشته ویروس ووهان بود با قدرت ابتلا و کشندگی کمتر، اما اکنون در خوزستان صحنه‌های دردناکی می‌بینیم. به طوری که در عرض ۴۸ ساعت ریه پر است و فرصت به ما نمی دهد. با چنین ویروس سهمگینی می‌خواهیم مسافرت هم برویم؟

وی افزود: می‌دانیم مردم خسته‌اند و حوصله شان سر رفته و صنعت توریسم آسیب جدی دیده است. همه دنیا این طور است ولی ناچاریم برای حفظ سلامت مردم روی برخی پروتکل‌ها بایستیم. یکی از دغدغه‌های ما همین تعطیلات نوروز است و پیشنهاد ما این است که تردد و مسافرت نباید باشد. از جاده‌های پرازدحام و ترددهای بی‌رویه و درهم آمیختگی جمعیت آلوده از اقصی نقاط و انتقال یک ویروس موتاسیون یافته به شدت اضطراب داریم.

وزیر بهداشت گفت: امید است عید آینده هم بدون دغدغه کادر بهداشت و درمان بگذرد. هرچند با آنچه در خوزستان می‌بینیم، خیلی خوشبین نیستیم.  وی تاکید کرد: واقعا از همه دست‌اندرکاران درخواست می‌کنم که مجموعه بهداشت و درمان کشور را که این اندازه تحت فشار است بیشتر مورد توجه قرار دهند، اینها سرمایه اجتماعی هستند و سرو قامتانی را از دست دادیم که کسی نمی‌تواند جای آنها را پرکند. شرمسار خانواده‌های آنها هستم.

 برخورد با پروتکل‌شکنان

وزیر بهداشت گفت: درباره برخورد با پروتکل‌شکنی اعتراض داریم. شرمنده همکارانم هستم و جوابی ندارم به آنها بدهم. چه کسی باید با کسی که ماسک نمی‌زند برخورد کند. در گزارش‌ها می‌بینیم که فردی در بازار ایستاده و ماسک نزده و با خنده به خبرنگار صداوسیما می‌گوید به ماسک اعتقادی ندارم. ماسک یک پروتکل است و ربطی به اعتقاد افراد ندارد. امید است بیش از پیش مجموعه ارزشمند سرمایه اجتماعی را دریابند.

افزایش بیش از ۲برابری بستری کودکان کرونایی

در حالی که وزیر بهداشت از وضعیت وخیمی که گریبان خوزستان را گرفته است می‌گوید، دیروز رییس بیمارستان ابوذر اهواز از افزایش بیش از ۲ برابری کودکان کرونایی بستری در این بیمارستان در ۲ هفته اخیر خبر داد.

دکتر محسن علی به ایرنا گفت: در حال حاضر ۱۵ کودک بیمار در بیمارستان ابوذر بستری هستند همچنین آمار بیماران سرپایی تقریبا سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

رییس بیمارستان ابوذر اهواز گفت: متاسفانه خانواده‌ها و به ویژه والدین این بیماری را جدی نمی‌گیرند و تصور می‌کنند کودکان به کرونا مبتلا نمی شوند.

علی سمیر گفت: ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به ویروس چینی متفاوت است و قدرت انتشار آن چندین برابر بیشتر است لذا از مردم انتظار داریم که مراقب سلامتی خود و فرزندانشان باشند همچنین پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. همچنین دیروز عرفان مردانی، مشاور دانشگاه علوم‌ پزشکی جندی شاپور خبر فوت کودک ۳ ساله مبتلا به کرونا در خوزستان، کمتر از ۳ ساعت پس از رسیدن به بیمارستان را تایید کرد. به گفته او، این کودک به کرونا انگلیسی مبتلا شده بود. پیش‌از این رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفته بود برخی میتلایان، فوت‌شده به بیمارستان می‌رسند و یک سوم‌ فوتی‌ها در روز اول بستری رخ‌ می‌دهد.

تشکیل پرونده قضایی برای ناقضان پروتکل

در عین حال دیروز فرماندار شهرستان باغملک در خوزستان از تشکیل پرونده قضایی برای برپا کنندگان مراسم عزاداری در بخش صیدون این شهرستان خبر داد. به گزارش ایرنا محمد نجاتی پور اظهار داشت: برپا کنندگان یک مراسم عزاداری، پروتکل‌های بهداشتی را زیرپا گذاشتند که به وسیله رییس دادگاه صیدون دستور بازداشت مداح مراسم صادر و فرد مذکور بازداشت شد.

وی بیان کرد: همچنین پرونده قضایی برای خانواده و بستگان متوفی تشکیل و دستور احضار آنها در دادگاه صادر شد که در اولین فرصت باید در محکمه حاضر شده و علت نقض تعهدات را پاسخگو باشند.