از روز گذشته، اول بهمن‌ماه دوباره کلاس‌های درس و مدرسه‌ها رنگ و بوی تازه به خود گرفت، حس و حال مهرماه و بازگشایی مدارس دوباره برای دانش‌آموزان زنده شد، کرونا شادی و نشاط حضور در مدرسه را از دانش‌آموزان گرفته بود، حالا دوباره برخی از دانش آموزان به مدرسه بازگشته‌اند و لذت پشت میز نشستن را تجربه می‌کنند.

رعایت پروتکل‌ها برای بازگشایی مدارس

بعد از خبر بازگشایی مجدد مدارس برای برخی پایه‌ها و مخالفت‌های وزارت بهداشت شایعات زیادی دراین‌باره شنیده شد. بسیاری از والدین حاضر نبودند کودکان خود را به مدرسه بفرستند. بااین‌حال مقامات آموزش‌وپرورش اطمینان دادند اجباری برای حضور دانش آموزان در مدرسه نخواهد بود. از سوی دیگر محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با تأکید بر تأمین تهویه هوا و فضای تعیین‌شده برای هر دانش‌آموز گفت: تهویه کلاس‌ها باید تأمین شود و استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی الزامی است و فاصله‌گذاری حداقل ۲ متر خواهد بود و ۲ پیش‌شرط اختیاری بودن و توانایی مدرسه در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از الزامات بازگشایی است و والدین اگر از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدرسه مطمئن شدند، می‌توانند دانش‌آموز خود را به مدرسه بفرستند.

او با اشاره به فضای موردنیاز برای هر دانش‌آموز به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توضیح داد: کلاس‌ها حداکثر ۱۰ نفره خواهد بود و ما ۴ مترمربع برای هر دانش‌آموز فضا نیاز داریم، برای برگزاری کلاس با ۱۰ نفر نیاز به ۴۰ مترمربع فضاست و به همین نسبت با کوچک شدن کلاس درس تعداد دانش‌آموزان کاهش پیدا می‌کند.

اول بهمن، روز اول سال تحصیلی

روز گذشته اما اولین روز حضور دانش آموزان در مدرسه بود. علیرغم آنکه بسیاری از والدین موافق رفتن فرزندشان به مدرسه نیستند از سوی دیگر مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش دغدغه آموزش مهارت‌های پایه در کلاس اول و دوم را دارند و معتقدند آموزش حضوری به‌ویژه برای این دو پایه از جهات مختلف ضروری است. بااین‌حال هنوز مشخص نیست استقبال از مدارس در این روزها چگونه خواهد بود؟

در همین راستا، وزیر آموزش‌وپرورش گفت: با توجه به اینکه نگران بچه‌های پایه اول و دوم ابتدایی بودیم و فکر می‌کردیم از طریق آموزش مجازی نمی‌توانیم مطمئن شویم که آموزش لازم را دیدند و همچنین از سوی برخی خانواده‌ها هم تحت سؤال و فشار بودیم که بالاخره این بچه‌ها این‌گونه یاد نمی‌گیرند و باید برایشان فکری کنید.

مدارس کودکان استثنایی باز می‌شوند؟

در این میان سؤالی که برای بسیاری از خانواده‌هایی که کودکان استثنایی دارند این سؤال ایجاد شد که آیا کودکان این مدارس هم باید سرکار حاضر شوند؟

محمد محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش در این رابطه گفت: مصوبه ستاد کرونا با عنوان بازگشایی محدود، مدیریت شده و تدریجی مدارس است. بر همین اساس پایه‌های اول و دوم ابتدایی تنها در مناطق زرد و آبی با تراکم ۱۰ نفر دانش‌آموز تشکیل می‌شود.

محسن بیگی افزود: در مناطق قرمز و نارنجی در هیچ یک از سطوح و پایه‌های مدرسه و حتی با کمترین تراکم هم بازگشایی نخواهیم داشت؛ یعنی کلاس‌ها در مناطق نارنجی و قرمز، حتی با تراکم ۲ نفر دانش‌آموز هم برگزار نمی‌شود.

او درباره وضعیت مدارس استثنایی گفت: بر اساس مصوبه آموزش‌وپرورش در حال حاضر و با شرایط فعلی، مدارس استثنایی و پیش‌دبستانی‌ها در هیچ یک از مناطق و با هر وضعیت بیماری باز نخواهد شد، البته اگر دانش‌آموزان استثنایی در مناطق آبی باشند و تراکم جمعیت دانش‌آموزی کمتر از ۵۰ نفر باشد مشمول طرح بازگشایی خواهند بود.