ریحانه جولایی

بسیاری از مردم هر سال از اواسط اسفند مشغول برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی هستند و تلاش می‌کنند بهترین گزینه را برای تعطیلات متناسب با بودجه و امکانات خود انتخاب کنند اما امسال دومین سال است که همه‌گیری ویروس کرونا در کشورمان این معادله را برهم زده است.

درحالی که همه اخبار مربوط به مناطق ممنوعه برای سفرهای نوروزی است بسیاری از خود می‌پرسند خوب امسال عید کجا می‌توانیم برویم؛ هرچند همه مسئولان بر این نکته تأکید دارند تا بهبود شرایط بهتر است از سفرهای غیرضروری خودداری کنیم.

در نوروز به کدام شهرها  نباید برویم؟

علی‌رغم اعلام مناطق ممنوعه برای سفر در اقصی نقاط کشور با خودروهای شخصی به ظاهر تکلیف روشن شده اما تا امروز هیچ محدودیتی برای ورود مسافران به شهرهای مختلف کشور با استفاده از حمل‌ونقل عمومی مثل قطار، اتوبوس و هواپیما وجود ندارد و هر فرد ایرانی می‌تواند با استفاده از این امکانات سفر نوروزی خود را انجام دهد.

همچنین باید توجه داشته باشید که بر اساس آنچه اعلام شده مسافرانی که به شهرهای زرد و آبی تردد دارند فقط در «مراکز اقامتی مجاز» می‌توانند اقامت داشته باشند و اقامت در مراکزی مانند خانه‌های شخصی، چادر مسافرتی و ‌مدارس «غیرمجاز» اعلام شده است.

حالا اگر از این موارد بگذریم همچنان نقاط مبهم بسیاری در این زمینه وجود دارد که بالاخره مسافران نوروزی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بالاخره برای نوروز 1400 به کدام شهرهای کشورمان می‌توانند با خودروی شخصی بار سفر ببندند؟

برای این منظور بد نیست به این نکته توجه داشته باشیم که آب پاکی روی دستان هم‌وطنان ریخته شده چون سفر به تمامی شهرهای قرمز کرونایی کاملاً ممنوع است و بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا هم‌اکنون اهواز، آبادان، دزفول، شوشتر، ماهشهر، کارون و رامهرمز در استان خوزستان در وضع قرمز کرونایی هستند و هرگونه سفر با خودروی شخصی به این شهرها ممنوع است و پلیس راهور از ورود خودروهای غیر پلاک بومی به این مناطق ممانعت خواهند کرد.

البته این پایان کار نیست چون شهرهای نارنجی هم مشمول ممنوعیت ورود خودروها با پلاک‌های غیربومی تا پایان تعطیلات نوروزی می‌شود که فهرست‌ها این شهرها عبارت‌اند از: ارومیه، اشنویه، خوی، ماکو، نقده در استان آذربایجان غربی، شهرضا در استان اصفهان، امیدیه، ایذه، باغ ملک، حمیدیه، شوش، هفتکل، هندیجان و اندیمشک در استان خوزستان، دهلران در استان ایلام، دامغان و شاهرود در استان سمنان، ارسنجان، زرین دشت،پاسارگارد، گرش، لامرد، خنج و مهر در استان فارس، بندر خمیر در استان هرمزگان، سیرجان در استان کرمان، کهگیلویه و گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد، گرگان در استان گلستان، رودبار و رودسر در استان گیلان، آمل، رامسر و ساری در استان مازندران و خمین در استان مرکزی.

از سوی دیگر با توجه به جابه‌جایی‌های گسترده مردم در بخش‌های مختلف کشورمان مسئولان ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از گسترش بیماری در کشور یا به تعبیری «ایران‌گردی ویروس منحوس» در عین ممنوعیت سفر به شهرستان‌های یاد شده برخی از استان‌های گردشگر پذیر نیز به‌عنوان مناطق ممنوعه برای ورود مسافران نوروز 1400 معرفی شده‌اند که این استان‌ها عبارت‌اند از:مازندران، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، قم، هرمزگان، جزایر کیش و قشم و بوشهر.

با این تفاسیر شاید گزینه‌های سفر نوروزی امسال بسیار محدود شده و هم‌وطنان اگر تصمیم به سفر با خودرو شخصی خود گرفته‌اند باید قبل از بستن چمدان‌ها خوب به نقشه نگاه کنند تا مسیرهای خودشان را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که مبادا از خطوط قرمز تعیین شده عبور کرده و مشمول جرائم کرونایی بشوند.

برای این منظور توصیه این است که اطلاعات دقیق مناطق ممنوعه را از پلیس دریافت کرده و درصورتی که در راه رسیدن به مقصد مجاز خودتان شهر یا شهرهای ممنوعه وجود دارد باید این شهرها را با استفاده از مسیرهای مواصلاتی کمربندی پشت سر بگذاریم.

پس پاسخ روشن به این سؤال که نوروز 1400 به کدام شهرها می‌توانیم سفر کنیم این است که اگر نام مقصد شما در اسامی شهرها یا استان‌های یاد شده دیده نمی‌شود با خیال آسوده می‌توانید بار سفر بسته به شرکت اینکه علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراقب خطوط قرمز شهرهای ممنوعه نیز باشید چون بی‌توجهی به این خطوط ممنوعه از 25 اسفند تا 13 فروردین در شهرهای قرمز و نارنجی منجر به صدور قبض جریمه 500 هزار تومانی برای شما خواهد شد؛ هرچند بازهم تأکید بر این است که فعلاً سفرهای خود را به تعویق انداخته و تا عادی شدن شرایط از نظر کرونایی قید سفر را زده و به گلگشت‌های محلی بسنده کنید.

کادر درمان می‌گویند تا جایی که ممکن است از رفتن به سفر در نوروز اجتناب کنید. وزیر بهداشت هم روز گذشته گفت مطلقاً با مسافرت موافق نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود و این را  بارها خدمت مردم شریف کشور گفته‌ایم

به‌هرحال با تمام موارد مطرح شده و اهمیت منتفی کردن سفرهای نوروزی امسال تا عادی شدن شرایط اگر بازهم قصد سفر کرده‌اید فراموش نکنید قوانین فعالیت اصناف در شهرها بر اساس رنگ‌بندی کرونایی آن‌ها این‌گونه است؛  در شهرهای قرمز گروه‌های شغلی 2، 3 و 4 و در شهرهای نارنجی گروه‌های شغلی 3 و 4 حق فعالیت ندارند.

مردم خسته شدند، اما رعایت کنند

با تمام این تفاسیر کادر درمان می‌گویند تا جایی که ممکن است از رفتن به سفر در نوروز اجتناب کنید. وزیر بهداشت هم روز گذشته گفت که مطلقاً با مسافرت موافق نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود و این را بارها خدمت مردم شریف کشور گفتیم.

سعید نمکی گفت: ما دو رنگ بندی از وضع کشور به مسئولان دادیم دوستان آن رنگ بندی شادتر را پذیرفتند که آبی و زرد بیشتر و زرد و نارنجی کمتر دارد و بر اساس آن شاخص‌ها و بدون مداخله ویروس جهش یافته، نقشه انتخاب شد. وزیر بهداشت با اشاره به اینکه روند بیماری در خوزستان کنترل شده است و شرایط از قبل بهتر شده اما هنوز شکننده است گفت: یک مؤلفه ما ویروس جهش‌یافته بود و مؤلفه‌ی دیگر نقل و انتقال آن از نقاط آلوده به نقاط کمتر آلوده و یا غیر آلوده بوده است که این می‌تواند تشدید کننده باشد. به همین دلیل ما موافق سفر نبودیم و مهلتی می‌خواستیم تا در این مهلت مثل سال گذشته بتوانیم یک ماه بیماری یابی را تشدید کنیم و این ویروس جهش یافته را مثل ویروس ووهان زمین‌گیر کنیم، البته می‌دانیم که مردم خسته شدند و تاب‌آوری مردم در بعد از یک سال بسیار کمتر شده است اما این را هم می‌دانیم که خط مقدم این جبهه برای مبارزه با ویروس به مراتب امکان دارد تاب‌آوری‌اش کمتر شده باشد من نمی‌توانم از منطقه‌ای که وضعیت حادی ندارد به منطقه‌ای که وضعیت حادی دارد پرستار اعزام کنم، پس در کنار تاب‌آوری مردم عزیز تاب‌آوری خط مقدم جبهه سلامت برای بنده بسیار مهم‌تر خواهد بود.

مسافرانی که به شهرهای زرد و آبی تردد دارند فقط در «مراکز اقامتی مجاز» می‌توانند اقامت داشته باشند و اقامت در مراکزی مانند خانه‌های شخصی، چادر مسافرتی و ‌مدارس «غیرمجاز» اعلام شده است

تورها قابل کنترل هستند، خودروهای شخصی نه!

این روزها اما بسیاری می‌گویند مسیر سفر به مازندران و گیلان باز است. عکس‌های موجود در شبکه‌های مجازی هم نشان می‌دهند که بسیاری از افراد به این استان‌ها سفر کرده‌اند. در همین رابطه معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه طبق آخرین ابلاغیه‌های وزارت بهداشت محدودیت سفر به استان‌های شمالی همچنان برقرار است، گفت: خودروهای شخصی امکان سفر به استان‌های شمالی را ندارند.

دکتر آبتین حیدرزاده با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان گیلان، اظهار کرد: روند بیماری در استان ثابت بوده و طی شبانه‌روز گذشته ۷۰ بیمار جدید را بستری کردیم.

حیدرزاده، با بیان اینکه طبق آخرین ابلاغیه‌های وزارت بهداشت محدودیت سفر به استان‌های شمالی همچنان برقرار است، گفت: خودروهای شخصی امکان سفر به استان‌های شمالی را ندارند، اما وسایل نقلیه عمومی می‌توانند سفر کنند، زیرا امکان کنترل مسافران از نظر وسیله نقلیه و محل اسکان وجود دارد.

او با اشاره به چگونگی مسافرت با تورهای مسافرتی، تصریح کرد: مسافرت با اتوبوس، قطار و هواپیما به استان برقرار است و مسافران می‌توانند در هتل‌ها و مراکز مشخص اسکان پیدا کنند و لذا دانشگاه علوم پزشکی استان از رفتارهای بهداشتی مسافران در تورها با خبر است.

معاون علوم پزشکی گیلان، نگرانی‌ها از سفرهای نوروزی را بیشتر متوجه خودروهای شخصی دانست و تصریح کرد: در جریان سفر با خودروی شخصی خطر کمتری سرنشینان را تهدید می‌کند و احتمال انتقال بیماری در طول سفر کمتر است، در حالی که در وسیله نقلیه عمومی تعدادی از افراد در یک هوای بسته تنفس می‌کنند و بیشتر در معرض انتقال ویروس قرار دارند، اما تبعات سفر با وسیله نقلیه عمومی قابل کنترل بوده و افراد در قالب تور قابل رهگیری هستند.

در آخر اینکه باید پذیرفت که مردم بعد از یک سال سخت خسته‌اند و می‌خواهند سال جدید را با انرژی و حال خوش آغاز کنند اما باید به این موضوع هم توجه کرد که بیماری و شیوع ویروس شوخی بردار نیست. باید در هر شرایطی به کادر درمان و بهداشتی فکر کرد که بیش از یک سال است تمام تلاش خود را برای کنترل کردن ویروس و سلامت ما کرده‌اند و رعایت کردن و در معرض بیماری قرار نگرفتن کمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. یادمان باشد که سفر همیشه هست و بهتر است در سال جدید حافظ جان خود و عزیزانمان باشیم.