« واکسن‌سازهای بزرگ دنیا به ما واکسن نخواهند داد و شأن ما هم دست دراز کردن به بیرون از مرزها نیست، ما باید بر پای خود بایستیم.» این بخشی از صحبت‌های وزیر بهداشت در مورد واکسن کرونا است.

به گزارش ایلنا، سعید نمکی بیان کرد: در آخرین روزهای سال، می‌توانم با افتخار بگویم که جمهوری اسلامی ایران تنها و تحریم‌زده و مظلوم از ظلم کسانی که حتی دارو را از فرزندان بیمار و بیماران سرطانی دریغ کردند و به دروغ گفتند چنین نیست. ایران امروز به عنوان یک کشور مطرح در مدیریت بیماری کرونا در جهان می‌درخشد و من به عنوان کوچک‌ترین سرباز نظام افتخار می‌کنم به این وفاق و همدلی و درایتی که در رأس نظام برای امور داریم .

در بهار بهترین واکسن‌ساز دنیا خواهیم شد!

او افزود: واکسن سازی با همه کارهای دنیا فرق می‌کند، ما مطالعه کردیم و به یک چارچوب با انستیتو رازی، بنیاد برکت و چند جای دیگر رسیدیم تا در پلتفرم‌های مختلف واکسن سازی را آغاز کنیم و قدم به قدم جلو رفتیم، سازمان غذا و دارو را صدا کردم و گفتم اگر فکر می‌کنید با شیوه‌های مدون گذشته می‌توان راه را طی کرد، اشتباه می‌کنید، باید متناسب با سرعت مورد نیاز این حرکت پروتکل بنویسیم و عزیزان من شبانه‌روز نشستند و استانداردهای محکم و قابل قبول نوشتند و امروز با افتخار می‌گویم که جمهوری اسلامی ایران در بهار آینده یکی از مهم‌ترین و بهترین واکسن سازهای دنیا خواهد شد.

نمکی ادامه داد: امروز به خاطر رعایت حال بیماران آسیب‌پذیر با التماس و خواهش از جاهای مطمئن جهان واکسن وارد می‌کنیم گرچه زخم‌زبان‌هایی را هم تحمل می‌کنیم. بعضی فکر می‌کردند کانتینرهای یخچال دار پشت در مرزها ایستاده است و واکسن را حراج کردند و ما نمی‌خریم.

آغاز فاز جدیدی از تست و تولید واکسن‌های ایرانی

او افزود: واکسن پاستور با تکنولوژی مشترک کوبا اولین واکسنی است که تزریق انبوه آن آغاز خواهد شد و واکسن برکت دوم و واکسن رازی هم دوش با واکسن سپند پیش خواهد رفت، آنچه عزیزان طی کردند منطبق بر علمی‌ترین استانداردهای دنیا است و در آینده آن‌ها را منتشر خواهیم کرد تا دنیا بداند سرعت را افزایش دادیم اما دقت را کم نکرده‌ایم‌ و آزمایشات مدل‌های حیوانی این واکسن بسیار اثربخش بود و در مدل‌های انسانی هم آغاز می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: وقتی بحث واکسن اسپوتنیک شد گفتم پسر خودم واکسن را بزند که مردم بدانند اگر قرار است گزندی برسد اول برای ما است و امروز هم این واکسن بر یکی از عزیزترین فرزندان این سرزمین تزریق می‌شود تا مردم بدانند ما در خط مقدم برای دفاع از سلامت مردم هستیم‌ و امیدواریم هر چه زودتر چرخه‌ی ویروس در جهان تمام شود.

آغاز تست انسانی واکسن ایرانی «فخرا»

لازم به ذکر است، دیروز صبح فاز نخست کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا با عنوان «فخرا» و با حضور وزرای دفاع و بهداشت، در مجموعه سپند وزارت دفاع آغاز شد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو دراین‌باره گفت: این واکسن با فناوری ویروس غیرفعال شده به‌صورت صد در صد داخلی در مجموعه سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در وزارت دفاع، مراحل چهارگانه مطالعه حیوانی و پیش بالینی خود را با موفقیت طی کرده و مجوز کمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو برای شروع کارآزمایی بالینی و تست انسانی را دریافت کرده است. فرزند شهید فخری‌زاده اولین فرد تزریق کننده این واکسن است.