یک عضو شورای شهر تهران با بیان به اینکه در آستانه ۸ مارس «روز جهانی زن» قرار داریم به پست مدیریتی ۷۲۰ زن در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: نتوانستیم به یک رویکرد واحد نسبت به زنان دست‌یابیم. به گزارش ایسنا، زهرا نژاد بهرام بیان کرد: ۴۰ و اندی سال می‌گذرد از آن هنگامی‌که سازمان ملل متحد این روز را به نام «روز سازمان ملل متحد برای حقوق زنان و صلح جهانی» نام‌گذاری کرد. هدف از این نام‌گذاری، به رسمیت شناختن نقش زنان در تلاش‌های صلح و توسعه و پایان دادن به تبعیض‌های جنسیتی و افزایش حمایت از مشارکت کامل و برابر زنان در کشورهای عضو است. به یاد داشته باشیم که این نام‌گذاری‌ها بیش از آنکه برای حمایت صوری از زنان باشد، باید بسترساز دستیابی برای تحقق حقوقی برابر با مردان در همه عرصه‌ها باشد. برای رسیدن به این منظور باید به‌طور مداوم مشکلات فراروی زنان رصد شود. او تصریح کرد: سهم زنان از بازار کار ایران حدود ۱۶ درصد است و ۲۵۷ سال نیاز داریم تا سطح دستمزد زنان با مردان برابری کند. دردآور است که به‌رغم به دست داشتن بیش از ۵۰ درصد از کرسی‌های دانشگاهی برای زنان تنها حدود ۳۰ در صد از آنان هیأت ‌علمی هستند.

رتبه 148 ایران در شکاف جنسیتی

او افزود: بر اساس گزارش شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۰،  دنیا هنوز ۱۰۰ سال تا دستیابی کامل به برابری جنسیتی راه در پیش روی خود دارد. این برآورد ماحصل بررسی چهار شاخص مشارکت اقتصادی، امکانات آموزشی، بهداشت و توانمندسازی سیاسی است اگرچه وضعیت ایران در دو شاخص امکانات آموزشی و بهداشت امیدوارکننده و رو به رشد است؛ اما در کمال تأسف باید بگویم رتبه کلی ایران ۱۴۸ از ۱۵۳ کشور موردبررسی است و حتی در کشورهای منطقه و شمال آفریقا رتبه ۱۶ از ۱۹ کشور را دارد.  پیام این آمار برای ما این است که برای نزدیک شدن به صدر جدول و کاهش شکاف جنسیتی در ایران باید روی دو شاخص مشارکت اقتصادی و توانمندسازی سیاسی متمرکز شویم.

گره کار کجاست؟

این عضو شورا اعلام کرد: نگران‌کننده است که سهم مدیریتی کشور کمتر از ۵ درصد است. مگر نه این است که بیش از ۸۵ درصد زنان ایران باسواد هستند پس چرا بیش از دو میلیون زن سرپرست خانوار ثبت‌شده به دنبال کار در مشاغل پایین‌دستی هستند؟ نژادبهرام تأکید کرد: سهم زنان از مجلس شورای اسلامی تنها ۴ درصد است!؟ گره کار کجاست؟ زنانی که بار جنگ تحمیلی هشت‌ساله را با از دست دادن فرزندان و همسران خود تحمل کردند و پاسدار تمامیت ارضی این سرزمین بودند. چگونه است که بعد از گذشت ۱۰ سال لایحه امنیت زنان به مجلس می‌رود، اما اعلام وصول نمی‌شود؟ گره کجاست ؟!چگونه است که با تحول انقلابی در جریان سیاسی اصلاح‌طلبی از سال ۹۴ به بعد بیش از ۳۰ درصد سهمیه لیست‌ها به زنان اختصاص‌یافته اما آثار آن در بدنه مجلس و هیأت‌رئیسه و کمیسییون‌ها قابل‌مشاهده نیست؟ گره کجاست ؟ چگونه است که از میان ۲۹۴ حزب و تشکل سیاسی به‌جز احزاب زنانه تنها یک حزب دبیرکل زن دارد آن‌هم به دلیل بیماری دبیرکل آن ! گره کار کجاست؟ چگونه است که از میان ۳۳ هزار دهدار تنها ۲۵۰۰ تن زن هستند حدود هفت درصد  و از میان ۱۳۰۰ شهردار تنها ۱۰ تن زن هستند. از میان ۱۰۹ هزار عضو شورا در شهر و روستا تنها ۲۸۰۰ تن زن هستند گره کار کجاست؟ نژادبهرام تأکید کرد گره آنجاست که هنوز نتوانستیم در سایه جمهوریت نظام سیاسی کشور و اسلامیت آن به یک رویکرد واحد نسبت به زنان دست‌یابیم، گره آنجاست که خوانش‌های متعدد از اسلام فرصت‌های ابراز نظر دارند و سردرگمی به دلیل نداشتن یک رویکرد مشخص نسبت به زنان سکان مدیریتی را گاهی بر این عرصه می‌برد و گاهی بر آن عرصه !گره آنجاست که گروه‌ها و احزاب سیاسی و حاکمیتی هنوز در بستر فضای نامشخص؛ تکریم زنان را تنها در حفاظت می‌دانند نه در حرکت و تحول! دستورالعمل‌ها همه در جهت حفاظت است آن‌هم از نوع حمایت! آن‌هم در جداسازی! آن‌هم در ندیدن استعدادها! آن‌هم عدم باور به نقش یگانه زن در تربیت جامعه ! آن‌هم در عدم باور به‌ضرورت استقلال زنان برای به دوش کشیدن بار تربیتی جامعه !واقعیت این است که رفع شکاف جنسیتی نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی تمام‌قد تمامی ارکان جامعه است.  تمامی نهادها و مجموعه‌ها همچون جزئی از یک پازل کلان باید رفع شکاف جنسیتی را سرلوحه کار خود قرار دهند تا ایرانی اسلامی و روبه رشد و توسعه را تجربه کنیم.

نقش زنان در ایجاد جامعه‌ای شاد و سالم

این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: ما مدیریت شهری پایتخت را در حالی به دست گرفتیم که بر اساس رنکینگ بین‌المللی مؤسسه لگاتوم رتبه ایران ۱۰۸ از ۱۴۹ بود و امروز در سال آخر فعالیت رتبه ۱۱۹ از ۱۶۷ را داریم. شاخص‌های لگاتوم به ما می‌گوید مرفه‌ترین کشورها آن‌هایی نیستند که تولید ناخالص داخلی بالایی دارند، بلکه کشورهایی هستند که شهروندانشان شاد، سالم و آزاد هستند؛ شهروندانی که احساس رضایت از زندگی و خوشبختی دارند. بی‌تردید نقش زنان به‌عنوان مادران شاد، همسران بانشاط، دختران موفق و... در این رنکینگ نقش مهمی ایفا می‌کند. دقیقه همین‌جاست که نقش و مسئولیت ما در مدیریت شهری پایتخت علی‌رغم شرایط سخت و دشوار حاکم بر جامعه پررنگ‌تر می‌شود.