رقابت چهار نفره در ساختمان اجلاس سران

انتخابات فدراسیون فوتبال که پیش از این بارها و بارها به تاخیر افتاده بود، سرانجام امروز برگزار خواهد شد. این انتخابات که تقریبا همیشه سایه‌ای از جنجال و هیاهو داشته، این بار نیز بسیار پرحرف و حدیث به نظر می‌رسد.

آریا رهنورد

رییس جدید فدراسیون فوتبال، امروز رسما معرفی خواهد شد. این انتخابات قرار بود سال ۹۸ برگزار شود اما به تاخیر افتاد تا فدراسیون مدت بسیار زیادی بدون حضور رییس و تنها با سرپرست اداره شود. نکته جالب اینجاست که سرپرست فعلی فدراسیون از نظر قانونی صلاحیت حضور در انتخابات مجدد را نداشته است. در حقیقت فدراسیون برای مدت‌ها توسط فردی اداره شده که ظاهرا به لحاظ قانونی نمی‌توانسته چنین کاری انجام بدهد. بهاروند تلاش زیادی داشت تا به هر قیمتی در انتخابات شرکت کند. با توجه به روابط نزدیک او با اعضای هیات‌های فوتبال ایران، حتی انتخاب ‌شدن این چهره محتمل به نظر می‌رسید اما ماجرای قرارداد ویلموتس اوضاع را کاملا برای او پیچیده کرد. البته بهاروند به صورت نامحسوس و حتی کمی محسوس، حامی یکی از کاندیداهای این انتخابات است.

برای ریاست فدراسیون فوتبال، چهار چهره به رقابت نهایی می‌پردازند. سردار آجورلو که چندین سال به عنوان مدیرعامل باشگاهی فعالیت کرده، یکی از این نامزدها به شمار می‌رود. او قبل‌تر نیز در انتخابات شرکت کرد و نتوانست به هدفش برسد. شهاب‌الدین عزیزی خادم هم گزینه دیگری است که سابقه حضور در هیات رییسه و یک چالش جدی با مهدی تاج را داشته است. گزینه سوم کیومرث هاشمی است. کسی که در هر دو دولت احمدی‌نژاد و روحانی، مسئولیت‌های ورزشی داشته است. گزینه بعدی را هم همه می‌شناسند. او علی کریمی است. کسی که همه مردم دوست دارند رییس فدراسیون شود‌ اما مساله این است که رای مردم تاثیری در این نتیجه نخواهد داشت. جالب اینکه احتمالا حتی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم به گزینه وزارت ورزش به جای علی کریمی رای خواهد داد. به هر حال او با نظر مستقیم وزارت برای این کار انتخاب شده است.

۸۹ رای، سرنوشت چهار سال آینده فدراسیون فوتبال را مشخص خواهد کرد. اگر باز هم قرار است لابی و روابط خاص سرنوشت را مشخص کنند، تاثیر مثبتی در فدراسیون نخواهد داشت، اما اگر همه چیز به درستی اتفاق بیفتد، می‌توان انتظار داشت که وضعیت کمی تغییر کند

۸۹ رای، سرنوشت چهار سال آینده فدراسیون فوتبال را مشخص خواهد کرد. اگر باز هم قرار است لابی و روابط خاص سرنوشت را مشخص کنند، تاثیر مثبتی در فدراسیون نخواهد داشت، اما اگر همه چیز به درستی اتفاق بیفتد، می‌توان انتظار داشت که وضعیت کمی تغییر کند. هرچند که دورنگری فدراسیون، اصلا مثبت به نظر نمی‌رسد.

رقابت چهار کاندیدا برای نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال در سالن اجلاس سران و با حضور گزینش شده خبرنگاران برگزار می‌شود. همان‌طور که اشاره شد هیاهو این بار هم خودش را اطراف انتخابات این رشته نشان داده است. در ادامه به برخی از نکات و تحرکاتی که درباره این مجمع دیده و شنیده شد، اشاره می‌کنیم.

به جز علی کریمی، سه نامزد دیگر شرکت‌کننده در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، لابی‌های گسترده‌ای در سراسر کشور داشته و به دنبال جلب رای از مدیران باشگاه‌ها، روسای هیات‌ها و رای‌دهندگان حاضر در مجمع هستند؛ تفاوت این انتخابات با دوره‌های قبلی در افزایش تعداد رای‌دهندگان به عدد 87 است که همین مساله به مجهول ‌شدن سرنوشت انتخابات دامن زده است.

مثل هر انتخابات دیگری از چند روز مانده به انتخابات افراد مختلف برنده‌های متفاوتی را برای این رقابت اعلام می‌کنند اما به نظر می‌رسد هر کدام از چهره‌هایی که عنوان «گزینه دولت یا وزارت» را برای پیشانی خود داشته باشند، از حداقل رای برخوردار خواهد بود؛ وزارت ورزش در ماه‌های گذشته انتخابات دیگری را نیز از کف داده و به اصطلاح خواسته یا ناخواسته در مجامع با قدرت زیاد حضور نداشته است. همچنین شاید سوال اساسی پیرامون مجمع امروز این است که آیا انتخابات به دور دوم خواهد رفت؟ نامزدها و اعضای مجمع جواب‌های کاملا متفاوتی به این سوال مهم دارند اما به نظر می‌رسد سبد رای دو نامزد فعلا در شرایط خوبی باشد.

مساله بسیار مهم دیگر که نامزدها باید درباره آن مجمع پاسخ قابل‌توجهی داشته باشند، مساله چگونگی فراهم کردن مبلغ بالغ بر 200 میلیارد تومان برای شروع کار در فدراسیون فوتبال است؛ مبلغی که باید بدهی فدراسیون و احتمال شکست در پرونده مارک ویلموتس را پوشش بدهد

علی کریمی ملی‌پوش سابق فوتبال ایران که از ابتدای حضور در انتخابات اعلام کرده بود به هیچ وجه فعالیت‌های مرسوم حضور در انتخابات را انجام نخواهد داد، بر این امر استوار مانده و راه‌های متفاوتی را برای حضور در انتخابات دنبال کرده از جمله حضور در یک برنامه اینترنتی که مجوز پخش نگرفت و هم‌چنین نقد کردن یک چک 2.5 میلیاردی تومان به نفع زلزله‌زدگان سی‌سخت از طرف اسپانسر همان برنامه. درست که یکی، دو روز آخر منتهی به مجمع آخرین شانس برای اعلام‎ نظرها و گفتگوهای نامزدها و البته اعضای مجمع که هر یک سودای رای به یک نامزد را در سر دارند برای تاثیرگذاری روی آرا و یارکشی ا‌ست؛ با این ‌حال کلیدی‌ترین ساعات انتخابات بنابر تجربه قبلی، ساعاتی پیش از شروع مجمع است که اعضای ذی‌نفوذ آخرین لابی‌ها را به صورت شفاهی و درگوشی انجام خواهند داد.

با توجه به کثرت شرکت‌کنندگان و گرایش‌های متفاوت هیچ‌کدام از جلسات پیش از انتخابات منجر به ایجاد بلوک بزرگ برای انتخاب یک نامزد نشده و این اتفاق حتی در هیات‌ها نیز رخ نداده است؛ هیات‌ها این هفته در روز دوشنبه در کرج جمع شدند اما درباره کاندیدای خاصی به اجماع نرسیدند.

حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون و رییس سازمان لیگ که به عنوان مهم‌ترین قدرت انتخابات آینده شناخته می‌شد، حمایت رسمی خود را از هیچ نامزدی اعلام نکرد و در حالی‌که گفته می‌شد با یکی از نامزدها بیشترین نزدیکی را دارد اما همان نامزد نیز سعی کرد این شائبه را از اذهان بزداید؛ هنوز این‌که سرنوشت بهاروند در فدراسیون چه خواهد شد و این‌که آیا او مجوز کار و حضور در فدراسیون را دریافت می‌کند نیز سوالی است که به زودی پاسخش مشخص خواهد شد.

از سوی دیگر یک خبرگزاری در گزارشی تحلیلی ادعا کرده یکی از نامزدهای مستقل شرکت‌کننده در انتخابات، ممکن است در دور اول آرای کافی را کسب کرده و وارد ساختمان سئول بشود. در همین راستا سوال دیگری در ذهن ایجاد می‌شود که آیا افراد حاضر در فدراسیون فوتبال به عنوان برگزارکنندگان مجمع، طرفدار فرد خاصی هستند؟ در این زمینه، اخبار و گزارش‌هایی وجود دارد که قطعا نامزدهای ذی‌نفع احتمالا در صحبت‌های‌شان پیش از شروع مجمع به آن اشاره خواهند کرد، با این‌حال غیبت حیدر بهاروند در خودِ انتخابات فعلا باعث شده در این زمینه صحبت چندانی مطرح نشود. هر چند یکی از نامزدها از داخل فدراسیون، تعدادی از چهره‌های باتجربه را یارگیری کرده است.

مساله بسیار مهم دیگر که نامزدها باید درباره آن مجمع پاسخ قابل‌توجهی داشته باشند، مساله چگونگی فراهم کردن مبلغ بالغ بر 200 میلیارد تومان برای شروع کار در فدراسیون فوتبال است؛ مبلغی که باید بدهی فدراسیون و احتمال شکست در پرونده مارک ویلموتس را پوشش بدهد. این مساله برگ برنده نامزدهایی خواهد بود که ادعای گشایش اقتصادی در فدراسیون فوتبال را دارند. با توجه به پخش نشدن مصاحبه علی کریمی و عدم حضور او در مناظره انتخاباتی، باید دید که او در زمان مجمع چگونه برنامه‌های خود را ارائه خواهد داد و خطاب به مخاطبان پرتعدادش در فوتبال ایران چه خواهد گفت. انتخابات فدراسیون فوتبال ایران به جز صندلی ریاست شاخه‌های دیگری را هم دارد و آن انتخاب 10 فرد دیگر برای چینش کابینه‌ ریاست فدراسیون به عنوان هیات‌رییسه و نواب رییس است؛ آن‌چه که به نظر می‌رسد با توجه به رایزنی‌ها، ممکن است هیات‌ها بیشترین تعداد نفرات در هیات‌رییسه را در طول تاریخ حیات فوتبال ایران در فدراسیون آینده داشته باشند. در بین استان‌ها دو استان کرمان (6) و تبریز (5) از سبد بیشترین آرا برخوردارند؛ همچنین استان خوزستان (4)، اصفهان (4) و بوشهر (4) رای دارند. همچنین در میان باشگاه‌ها، سایپا با سه حق رای (مدیرعامل، سرمربی فوتسال زنان و کاپیتان فوتسال زنان) بیشترین رای را در میان باشگاه‌ها دارد.

یکی دیگر از نکات جالب توجهی که پیرامون مجمع امروز به گوش رسید این است که مصطفی آجورلو و علی کریمی خواستار پخش مستقیم مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال شده‌اند. موضوعی جدید که البته در صورت تحقق با استقبال بسیار زیادی هم مواجه می‌شد. در هر حال با تمام حواشی و صحبت‌هایی که در چند وقت اخیر مطرح شد، امروز فوتبال رییس جدید خود را می‌شناسد. اهالی این رشته امیدوارند هر کسی که به صندلی ریاست این فدراسیون تکیه می‌زند، باری به دوش این رشته اضافه نکند و به جای خلق مشکل جدید، راه آرامش و پیشرفت را به سمت این رشته کج کند.