مدیرعامل ایلنا درباره چالش‌هایی که پس از گذشت یک سال از شیوع کرونا رسانه‌ها همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، معتقد است: اعتماد به رسانه‌ها، تولید پیام‌های تکراری و بی‌اثر شدن پیام‌ها، از بحث‌های اساسی است که رسانه‌ها با آن مواجه‌اند.

مسعود حیدری، در گفت‌و‌گو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که تلاش رسانه‌ها در یک سال گذشته تا چه میزان به مهار شیوع کرونا در کشور کمک کرده است؟ گفت: در ابتدای اعلام رسمی خبر ورود کرونا به کشور که اسفند ماه سال گذشته بود، رسانه‌ها تمام تلاش خود را کردند تا بازنمایی درست و دقیقی از تبعات و اثرات این بیماری داشته باشند و در حوزه‌های مختلف به مردم هشدار بدهند که با چه خطرات احتمالی مواجه خواهند بود.

او ادامه داد: در ابتدا همبستگی ملی خوبی شکل گرفت؛ شاهد آن هم این بود که در نوروز که یک ماه از شیوع کرونا گذشته بود، مردم به خوبی از پیام‌هایی که در رسانه‌ها تولید می‌شد، تبعیت می‌کردند. منتهی رفته رفته به دلایل مسائل معیشتی و سپس بحث‌های اجتماعی و فشارهای روانی ناشی از دوری از اجتماع، پیام‌های رسانه‌ها اثرگذاری قبل را از دست داد. ضمن اینکه مردم فکر می‌کردند با گذشت سه ـ چهار ماه از ورود ویروس به کشور، بتوان تمهیدی فراهم کرد که آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، روانی و سایر موارد که مرتبط با این موضوع است، کمتر شود. اما متاسفانه اینگونه نشد.

مسعود حیدری با اشاره به اینکه خیلی از متخصصان در حال حاضر معتقدند که واکسن باید هر چه زودتر در اختیار مردم ؛ به‌ویژه در اختیار گروه‌های خاص قرار گیرد گفت: در حالی که انتظار می‌رفت ایران در ساخت و تامین واکسن نسبت به کشورهای مختلف عقب نماند، ولی متاسفانه به دلایلی چون بحث انتقال پول و تامین مالی خریدها به دلیل تحریم‌ها و ... نتوانیم به درستی مثل سایر نقاط دنیا واکسن تهیه کنیم تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود.

حیدری درباره تجربه جدید پاندمی و همچنین آزمون و خطاهای رسانه‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی گفت: شاید دو دسته چالش را بتوان در این خصوص طرح کرد. نخست چالش اقتصادی رسانه‌هاست که باید به عنوان یک بنگاه فرهنگی اقتصادی است «به‌ویژه آنهایی که در بخش خصوصی فعالند و باید روی پای خودشان بایستادند» که امیدواریم با چاره‌اندیشی و با کنترل بیماری در ماه‌های آینده این دسته بتوانند به روال عادی کارشان برگردند و آن چیزی که در واقع روال کار گذشته‌شان بوده است را بازیابی کنند. چالش دیگر اما تکراری شدن موضوع برای افکار عمومی و مخاطبان است. در این شرایط حرف جدیدی تولید نمی‌شود و در نتیجه اثرگذاری رسانه‌ها هم برای افکارعمومی کم می‌شود.

مدیر‌عامل خبرگزاری ایلنا اما به چالش دیگری هم در حوزه رسانه‌های داخلی اشاره کرد و آن را قابل تامل دانست: در بدو کرونا و زمانی که هنوز نتوانسته بودیم خودمان را جمع و جور کنیم و کشور درگیر بحران می‌شد، مردم در بحث آمار و تلفات به رسانه‌های داخلی اعتماد نمی‌کردند. او چیزی که سبب دامن زدن به این بی‌اعتمادی دانست، اظهارات ضد و نقیضی برخی از مسئولان به خصوص در حوزه بهداشتی بود: این موضوع نه تنها بی‌اعتمادی مردم را بیشتر ‌کرد، که حتی آسیب‌های آن متوجه رسانه‌ها نیز ‌شد. این اتفاق باعث شد تا رسانه‌های فارسی زبان خارجی در خیلی از حوزه‌ها سوار امواج شوند و چه بسا خیلی وقت‌ها اطلاعات غلط یا نادرستی بدهند. در این میان عده‌ای که نسبت به آنچه در داخل اتفاق می‌افتد بی‌اعتماد شده‌اند، نگاهشان به آن سمت می‌رود. حیدری با بیان اینکه همه رسانه‌ها در یک سال گدشته به تجارب جدیدی در زمینه بحث پاندمی بیماری رسیدند گفت: اما آن کسانی که باید از تجربه یک سال گذشته درس بگیرند، رسانه‌ها نیستند، بلکه مدیریت بحران کشور است. واقعیت این است که ما درگیر یک ناهماهنگی بین مسئولان در بخش‌های مختلف هستیم که اثرات آن در حال پمپاژ به تمام بخش‌های جامعه است. این در حالی است که هیچ وقت هم از بحران‌های گذشته درس نگرفته‌ایم.

مدیرعامل ایلنا در پایان گفت: رسانه‌ها تابعی از وضعیت کلی کشور هستند. وقتی ما نتوانیم هماهنگی بین خودمان ایجاد کنیم، حتما رسانه‌ها هم پیام‌های متناقض و سیگنال‌های غلطی را به افکار عمومی می‌دهند. اما اگر وضعیت اصلاح شود، طبیعی است، رسانه‌ها نیز با تکیه بر اطلاعات عمیق و تحلیل‌های درست پیش می‌روند. اوایل کرونا رسانه‌ها در بحث اطلاع‌رسانی همبستگی خوبی داشتند، اما در ادامه متاسفانه از آنجایی که کشوری سیاست‌زده هستیم و همه چیز تابع نگاه سیاسی است، در موضوع کرونا هم، راست و چپ، اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، دولت و غیردولت داشتیم که این ضربه به خودمان است.