وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه واکسن معتبر و قابل اعتماد را به مردم تزریق می‌کنیم، از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از روز سه‌شنبه جاری و با اولویت کادر درمان خبر داد.

سعید نمکی گفت: طبق قولی که داده بودیم واکسیناسیون کرونا را قبل از ۲۲ بهمن در کشور آغاز می‌کنیم. بر این اساس منابع مختلف را ارزیابی و تلاش کردیم که سالم‌ترین و کم‌خطرترین را از بین منابع انتخاب کنیم. گرچه واکسن امروز به یک کالای سیاسی تبدیل شده است که برای در فشار قرار دادن کشورهایی که با برخی قطب‌های قدرت مشکل دارند، استفاده می‌شود.

بر ما تاختند اما صبوری کردیم

نمکی افزود: واکسنی را که ما انتخاب کردیم از سبد کووکس بود که در این سبد واکسن‌های چینی، استرازنکا و.‌.. هم بودند که قرار است به ما برسد. ما فکر کردیم که ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کووکس جوابگوی گروه آسیب‌پذیر ما نیست. زیرا برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر استفاده خواهد شد. به همین دلیل واکسن‌های دیگری را از کشورهای مختلف و قبل از رسیدن واکسن خودمان ارزیابی کردیم که یکی از آن‌ها مجموعه اسپوتنیک روسیه بود. روزهای اول خیلی بر ما تاختند اما صبوری کردیم. زیرا قرارمان این است که وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کاهلی ست رنجیدن.

واکسن معتبر و قابل اعتماد را به مردم تزریق می‌کنیم

او گفت: ما به‌عنوان اولین کشوری که مذاکرات این واکسن را آغاز کردیم، خواستیم پانزدهمین کشوری باشیم که آن را می‌خریم؛ زیرا دو اصل داشتیم اول اینکه واکسن باید فاز سه مطالعه انسانی را گذرانده باشد، در حالی که کشورهای همسایه که حرف از واکسیناسیون زدند، فاز آزمایش بالینی را شروع کردند اما ما می‌خواستیم همه آزمایش‌ها در بیرون از مرزها گذشته باشد. دومین شرط هم این بود که حتماً باید پنج شش کشور معتبر واکسن را ثبت کرده و تزریقشان را شروع کرده باشند تا ما خیالمان راحت باشد که به مردم یک واکسن معتبر و قابل اعتماد را تزریق می‌کنیم.

اعلام اولویت‌های تزریق واکسن کرونا

وزیر بهداشت در رابطه با اولویت تزریق واکسن بیان کرد: از روز سه‌شنبه واکسیناسیون اولین گروه هدف ما که که شامل افراد شاغل در آی سی یو هستند، شروع می‌کنیم. بعد از آن هم سراغ سایر کادر سلامت، گروه‌های آسیب‌پذیر در سرای سالمندان، سالمندان بالای ۶۵ سال و ...‌ مرحله‌به‌مرحله می‌رویم.

فاز اول تست انسانی واکسن «کووبرکت» رو به اتمام

وزیر بهداشت با اشاره به ساخت واکسن در داخل کشور، گفت: گروه‌های مختلفی در داخل کشور با پلتفرم‌های مختلف کار را شروع کردند که یکی از آن‌ها مجموعه برکت بود که اکنون فاز یک آزمایش بالینی‌اش در حال اتمام است و با موفقیت دارند وارد فاز دو می‌شوند. کاری که در این مجموعه پیش می‌رود، یکی از علمی‌ترین و درست‌ترین شیوه‌هایی است که تا امروز رصد کرده‌ایم و امیدوارم با همین آهنگ و شتاب بتواند فاز دوم را هم پیش برد و یکی از افتخارات ملی برایمان به‌حساب بیاید.

نمکی گفت: اقدامی که در موسسه رازی شروع شد بسیار خوب بود. واکسن‌سازی خُم رنگ رزی نیست، بلکه بسیار پیچیده است. یک بخش آن آزمایشگاه است و بخشی هم تولید صنعتی آن است که هر یک از این فرآیندها و مراحل پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. اقدام بسیار بزرگی انجام شد.