وضعیت شیوع ویروس کرونا هرروز بدتر می‌شود و تعداد افراد گرفتار این بیماری رو به افزایش است. روز گذشته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد مبتلایان بیماری کووید-19 را از روز شنبه تا ظهر یکشنبه سه هزار و ۶۵۳ را اعلام کرد که با توجه به این تعداد کل افراد مبتلابه کرونا ۴۷۱ هزار و ۷۷۲ نفر رسید. او گفته است چهار هزار و 154 نفر نیز در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند و بااین‌حال در زمان ذکرشده براثر این بیماری ۲۱۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۶ هزار و ۹۵۷ نفر رسیده است.

درگیری بیشتر سالمندان در پیک جدید کرونا

به گفته رضا گلپیرا در اسفند و فروردین تعداد افراد مسنی که به کرونا آلوده می‌شدند، کم بود. زیرا خانواده‌ها قبول کرده بودند که به سالمندان نزدیک نشوند. درعین‌حال سالمندان نیز خودشان را در منزل قرنطینه کرده و مراقب بودند. این در حالی است که اکنون تعداد افراد سالمندی که  آلوده می‌شوند، زیاد شده است. علت اصلی آن‌هم خستگی روحی فرد و حضور بدون رعایت پروتکل در جامعه است. همچنین خانواده‌ها هم بدون دقت در استفاده از ماسک و یا فاصله‌گذاری باهم رفت‌وآمد می‌کنند که در حال حاضر شاهد تجمعات بزرگ و برگزاری مراسم‌ها هستیم.

وضعیت تهران خوب نیست

اما تهران در این روزها وضعیت وخیم‌تری دارد. پیش‌تر از وضعیت تهران به‌عنوان سیاه و بحرانی یادشده بود و حالا این وضعیت بحرانی به چشم می‌آید. روز گذشته معاون بیمارستان مسیح دانشوری با تأکید بر اینکه اوضاع تهران در رابطه با شیوع کرونا بسیار خطرناک است، گفت: تخت‌های بستری بیمارستان تکمیل‌شده و جایی برای بستری بیماران جدید نیست. پیام طبرسی در ادامه راجع به افزایش سایر بیماری‌ها در فصل پاییز بیان کرد: به‌طورمعمول در زمان بروز یک پاندمی، میزان گردش سایر ویروس‌ها در جامعه پایین می‌آید؛ بنابراین در زمان پاندمی کووید-۱۹ و زمانی که این ویروس در سطح جامعه به میزان بالایی شایع است، میزان بروز سایر ویروس‌های تنفسی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا تا حدودی کاهش پیدا می‌کند.

تعطیلی یک‌هفته‌ای کارساز نیست

از سوی دیگر رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران خواستار اعمال محدودیت‌های دوهفته‌ای در تهران شد. ناهید خداکرمی روز گذشته با اشاره به اتخاذ محدودیت‌های کرونایی در تهران گفت: روز گذشته محدودیت یک‌هفته‌ای از سوی استانداری برای تهران صادر شد اما اتخاذ این محدودیت‌ها، نگرانی‌هایی را به همراه دارد و  سؤال مطرح است که آیا با تعطیلی یک‌هفته‌ای می‌توان اپیدمی را کنترل کرد که جواب آن خیر است. او بابیان اینکه با چند اپیدمیولوژیست صحبت کردم و آن‌ها معتقدند که تعطیلات یک‌هفته‌ای فقط فرازوفرود در سیر اپیدمی ایجاد می‌کند ادامه داد: اگر نتوانیم این محدودیت‌ها را  درست کنترل کنیم بعدازآن بازهم شاهد اوج بیماری خواهیم بود  و باید به مسئولان گفت که اگر نمی‌توانند کار و تصمیم  بهتری داشته باشید، همان اپیدمی گله‌ای را دنبال کنید. رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران بابیان اینکه  وضعیت تهران قرمز است و 136 تهرانی روز گذشته از این بیماری فوت کردند ادامه داد: برای مهار شیوع کرونا لازم بود که به‌جای یک هفته، دو هفته تهران تعطیل شود.

کل یک روستا در شهرستان ایذه  به کرونا مبتلا شده‌اند

نماینده دوره پیشین مجلس ایران در حساب توئیتر خود نوشت: «کل مردم یک روستای شهرستان ایذه مبتلابه کرونا و بی‌پناه رها شده‌اند‌.» هدایت‌الله خادمی، از وزیر بهداشت ایران و استاندار خوزستان خواستار کمک شده و نوشته که «مدیریت پزشکی استان تعطیل است». به نوشته او تاکنون در این روستا ۳ یا ۴ نفر از یک خانواده فوت کرده‌اند.