با گذشت سه روز از آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس در همه مناطق کشور، انتقادها و اما و اگرهای زیادی در خصوص تاثیر برپایی حضوری کلاس‌های درس و افزایش شیوع کرونا مطرح است. به طوری که روز گذشته محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش گفت که با توجه به بررسی‌های انجام شده تصمیم بر این شد که برای حضور دانش‌آموزان در مدارس الزام نباشد.

از سوی دیگر در آخرین اظهارنظرها، محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا نیر کودکان را ناقل‌های بسیار خوبی دانست و گفت: « این موضوع بیش از اینکه برای خود کودکان خطرناک باشد، برای والدین آنها پرخطر خواهد بود و حتی باعث چرخش این ویروس از طریق بچه‌ها بین خانواده‌های مختلف هم می‌شود».

طالب‌پور به خبرگزاری ایلنا گفت: «از طرفی بیمارستان ما بخش اطفال ندارد و موارد مربوط به کودکان را به بخش اطفال دانشگاه تهران ارجاع می‌دهیم، سیستم تریاژ بیمارستان اطفال دانشگاه تهران قاعدتا باید برای پذیرش احتمالی اطفال و نوجوانان که از طریق مدارس آلوده می‌شوند، مجهزتر نیز شده باشد».

رئیس بیمارستان سینا با هشدار به والدین دانش‌آموزانی که به مدرسه می‌روند، بیان کرد: «ما باید بدانیم که احتمال آلودگی و انتقال ویروس در کودکان و بزرگسال با هم هیچ تفاوتی ندارد و این ویروس یک خطر بالقوه‌ای است که همه را تهدید می‌کند و تنها راهکار مسئله این است که فعالیت‌های منطقی را در شرایط بسیار ایمن انجام دهیم».

طالب پور افزود: «والدین فرزندان خود را توجیه کنند که ماسک بزنند و دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، حتی وسایل شخصی برای آنها تعریف کنند که در مدرسه اصلا وسایل شخصی مثل خودکار و پاک‌کن از همکلاسی‌های خود قرض نگیرند و تاکید کنند که این ویروس به راحتی با بی‌مبالاتی انتشار پیدا می‌کند. اگر به کودکان درست آموزش دهیم و آنها درست رعایت کنند، دیگر دلیلی وجود ندارد که ریسک میزان شیوع بالا رود، اما مسئله این است که کودکان برای رعایت دستورالعمل‌ها این جدیت را ندارند، چون حتی بسیاری از بزرگسالان هم این جدیت را ندارند و از گذاشتن ماسک خسته شدند، در این صورت چطور از یک کودک ۷ ساله انتظار داشته باشیم تا این موضوع را رعایت کند؟ اگر قرار است که مدارس باز شوند، لازمه ‌آن وقت گذاشتن برای توجیه و توضیح بیشتر برای کودکان در زمینه رعایت پروتکل‌ها است».

وی با اشاره به احتمال افزایش شیوع کرونا در هفته‌های آینده، ادامه داد: «به دلیل سفرها در تعطیلات اخیر، اورژانس و بخش‌های بیمارستان را با وجود آن که میزان بیماران نسبت به دو هفته‌ی قبل کم شده، کاملا آماده کردیم و منتظر پیک بعدی هستیم، ولی باید بدانیم که هیچ‌کدام قابل پیش‌بینی نیست.

اتفاقی که در این چند ماه برای کادر درمان افتاد این بود که یک مدت شیوع ویروس افزایش پیدا کرد و میزان درگیری بین کادر درمان هم زیاد شد و بعد که این میزان شیوع کاهش پیدا کرد، این افراد یک استراحتی کردند و دوباره وارد پیک بعدی شدند، اما اگر این پیک تداوم داشت ما به شدت دچار مشکل می‌شدیم و اکنون شرایطی شده که بین هر پیک نیروها استراحتی می‌کنند».

 فوت ۱۱۷ بیمار کرونایی دیگر

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه طی شبانه روز گذشته ۲۱۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۱۱۶ نفر از آنها بستری شدند، گفت که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به گفته سیماسادات لاری، بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.