سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز گفت: تاکنون ۳۴۵ هزار و ۴۵۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۶۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۹ هزار و ۸۰۴ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته، دو هزار و ۲۴۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و هزار و ۲۵۵ مورد بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۲۶ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند، افزود: استانهای مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استانهای فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

افزایش ۳ تا ۹ برابری انتقال ویروس

احسان مصطفوی، رئیس بخش اپیدمیولوژی و آمار زیستی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه روند کرونا از قاره و منطقه‌ای به قاره و منطقه‌ دیگر متفاوت است و روند موارد ابتلا و مرگ و میر همچنان روند صعودی است، گفت:  با توجه به مستندات علمی منتشر شده، ویروسی که امروزه در جامعه‌ جهانی در حال گردش است با ویروسی که ۹ ماه قبل از چین به طور رسمی گزارش شده بود، تغییراتی را داشته است و این تغییرات بیشتر به سوی افزایش سطح واگیری ویروس است؛ به طوری که حدود ۳ تا ۹ برابر نسبت به قبل است و افزایش درگیری گروه‌هایی مانند جوانان است که البته فرم‌های خفیف بیماری و حتی فرم‌های بی علامت را می‌گیرند و می‌توانند به افراد بزرگسال و در معرض خطر، بیماری را منتقل کنند.

وی ادامه داد: با یک ویروس به تعبیری خیلی موذی طرف هستیم و هرچقدر مراقبت‌های لازم بهداشتی انجام شود، بالاخره ویروس راه‌های مختلف انتقال را دارد و بحث افراد بی‌علامت بحثی جدی است که پایش آنها را سخت می‌کند و اگر کشوری تصور کند که می‌تواند بعد از رسیدن به مرحله‌ پاکی، همچنان پاک بماند باید خیلی از مناسبات بین‌المللی خود را کنار بگذارد.

وی درباره‌ صحبت‌های رئیس انستیتو پاستور ایران درباره‌ تولید واکسن، گفت: از روزهای اول تمام شرکت‌ها و کشورهایی که ادعای تولید واکسن را دارند به طور جدی اولویت اول خود را تولید واکسن کرونا قرار دادند، ولی مسلم است که نمی‌توان با جدیت درباره‌ اینکه این واکسن تولید می‌شود یا خیر، اگر تولید شود چقدر کارایی دارد و چه زمانی در دسترس ما قرار گیرد، صحبت کرد.

وی درباره‌ وضعیت تحقیقات تولید واکسن کرونا در کشور اظهار کرد: در حوزه‌ تولید واکسن در دنیا مجموعه‌های مختلف شروع به تحقیقات کردند و تولید واکسن سه فاز مختلف دارد؛ فاز آزمایشگاهی، فاز مطالعات حیوانی و فاز مطالعات انسانی است که در کشور ما مجموعه‌های مختلف سابقه‌ تولید واکسن را دارند و نفس تولید واکسن چیز عجیبی برای مجموعه نیست، ولی بحث تحریم‌ها سرعت آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد. چندین مجموعه داخل کشور این کار را شروع کرده‌اند، فازهای آزمایشگاهی را بعضا با موفقیت طی کرده‌اند و یکی دوتا از مجموعه‌ها به فاز مطالعات حیوانی رسیده‌اند و مراحل آخر آن را طی می‌کنند.

مصطفوی افزود: فاز بعدی فاز مطالعات انسانی است که خودش فاز یک و دو و سه دارد و باید توجه داشت که عبور از فاز آزمایشگاهی به حیوانی و از فاز حیوانی به انسانی باعث کاهش شانس موفقیت نیز می‌شود و این تصور غلط است که رسیدن به فاز انسانی داشتن واکسن را دست یافتنی می‌کند.

این متخصص اپیدمیولوژی افزود: مهم این است که کشور ما از راه‌های مختلف تولید واکسن کرونا را طی کرده است و اگر کشوری موفق به تولید واکسن شود انتظار است که در بازه‌ زمانی کوتاه انتقال تکنولوژی انجام شود و در صورت عدم موفقیت تولید واکسن در داخل کشور، به تولید تکنولوژی که سایر کشورها به آن دست یافته‌اند، بپردازیم.