از اوج‌گیری سفرها در روزهای پایانی تابستان گرفته تا برگزاری مراسم عزاداری محرم و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و لغو دورکاری یک سوم از شاغلان مراکز دولتی در تهران؛ رفتارهایی است که کارشناسان معتقدند کشور را خیلی زود وارد پیک سوم کرونا کرده است.

گرچه سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، دیروز از شناسایی ۲۸۴۵ مورد ابتلا و ۱۶۶ فوتی ناشی از کووید-۱۹ طی یک شبانه روز خبر داد، اما پیش‌بینی می‌شود، مرگ و میر ناشی از کرونا در نیمه پاییز بیش از سه بار آنچه در این روزها با آن مواجه‌ایم افزایش پیدا کند.

در تهران روزی 60 نفر بر اثر کرونا می‌میرند

در این میان، این روزها شرایط در پایتخت کمی وخیم‌تر از سایر نقاط کشور نیز هست. به طوری که زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران با اشاره به فوت روزانه بیش از ۶۰ نفر در پایتخت به دلیل ابتلا به کرونا گفت که حتی لغو طرح ترافیک نیز در کاهش مبتلایان اثری نداشته است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: علیرغم تذکرهای ستاد ملی مقابله با کرونا برخی از مردم هنوز هشدارها و توصیه‌ها را جدی نمی‌گیرند و فاصله‌‌گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک نسبت به ماه‌های قبل متأسفانه در تهران کمتر مدنظر شهروندان قرار دارد که این بی‌توجهی و سهل‌انگاری‌ها افزایش آمار مبتلایان را سبب می‌شود.

شروع موج سوم کرونا و ضرورت بیش‌ازپیش استفاده از ماسک

 همچنین رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به پیک سوم کرونا و با بیان اینکه این روزها چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و هر علامت تنفسی مطمئنا کروناست، گفت: متاسفانه موج سوم کرونا شروع شده، حداقل تا چهار ماه آینده باید برای جلوگیری از فاجعه‌ جدید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکرد.

پیام طبرسی با اشاره به افزایش تقاضای بستری در بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری از اواخر هفته گذشته، عنوان کرد: متاسفانه آمار مراجعه به اورژانس از حدود ۶۸ نفر در چند روز گذشته، این روزها به حدود ۲۰۰ نفر در روز رسیده، به گونه‌ای که مردم برای بستری در اورژانس صف کشیده‌اند و فشار کاری شدیدی طی چند روز اخیر شروع شده است.

وی همچنین از مسئولان خواست که بحران کرونا را جدی‌تر بگیرند و تاکید کرد: نباید صبر کنیم که شرایط بحرانی شود و بعد به دنبال حل آن بحران باشیم. شیوع موج سوم از اواخر هفته گذشته آغاز شده و اگر به همین منوال پیش برویم، طبق تخمین دکتر حریرچی در نموداری که نشان دادند، در آبان ماه مرگ و میر ناشی از کرونا به ۶۰۰ نفر در روز می‌رسد، البته امیدواریم که این تخمین هیچ وقت محقق نشود، ولی اگر برنامه‌ریزی درستی نداشته باشیم و این تخمین واقعی شود، یک فاجعه در کشور رخ می‌دهد.

طبرسی مجددا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پوشش ماسک از سوی مردم تاکید کرد و گفت: از مردمی که تا به امروز هم رعایت نمی‌کردند، می‌خواهیم که پوشش ماسک و رفتارهای بهداشتی را جدی بگیرند، از تجمعات و رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز کنند، چراکه اوضاع بدی داریم و اگر این موج سوم شکل بگیرد متاسفانه مرگ و میرها بسیار بالاتر می‌رود.

وی افزایش ناگهانی آمار کرونا طی چند روز اخیر را مسئله‌ای قابل پیش بینی دانست و گفت:‌ میزان بالای مسافرت‌های اخیر، عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم در تجمعات و مراسم مختلف، همگی مشخص بود که می‌تواند منجر به بروز فاجعه شود، الان کادر درمان در حال جمع کردن تبعات این فاجعه هستند، بنابراین از مردم می‌خواهیم که بیش از پیش رعایت کنند، چرا که در غیر این صورت آمار مرگ و میر بسیار بالاتر می‌رود.