در حالی که دیروز محمدرضا شانه‌‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو گفت که هنوز هیچ داروی مؤثر و قطعی برای کرونا مورد تأیید قرار نگرفته است، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خبر از توزیع داروی رمدسیویر و اکتمرای ایرانی در بیمارستان‌ها داد.

به گفته سید حیدر محمدی رمدسیویر ایرانی از اول مرداد ماه تولید و تست‌های پایداری آغاز شد و از این هفته توزیع انبوه داروی رمدسیویر در بیمارستان‌های کشور صورت می‌گیرد و این دارو ظرف چند روز در سراسر کشور توزیع می‌شود.

به گفته او ظرفیت تولید رمدسیویر هفته‌ای ۳۰ هزار عدد است و اگر سه شرکت تولیدکننده دیگر هم پای کار بیایند ظرفیت تولید به ۷۰ هزار عدد خواهد رسید و نیاز داخل کشور تامین خواهد شد.

محمدی گفت: قیمت داروی رمدسیویر وارداتی بین یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت رمدسیویر ایرانی ۶۰۰ هزار تومان است

کرونا داروی مشخصی ندارد

همچنین دیروز محمدرضا شانه‌‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری مجازی در استودیو سلامت وزارت بهداشت درباره درمان دارویی کرونا اظهار کرد: هنوز داروی مشخصی که بتوانیم درباره درمان بیماری به کار ببریم در جهان معرفی نشده است اما همه داروهایی که تا امروز کاندید درمان کرونا هستند در کشور عرضه شده و انواع ضدویروس و ضدالتهاب در کشور ما تولید شده است؛ انواع وارداتی داروی رمدسیویر در بیمارستان‌‌های معین توزیع شده است و از این هفته نوع تولید داخل آن نیز با قیمت متعادل توزیع خواهد شد.

وی افزود: داروی اکتمرا نیز به وفور در کشور تولید و عرضه می‌‌شود و مردم از تهیه این دارو از خارج از بیمارستان به شدت خودداری کنند؛ طبق بررسی‌‌های ما داروهایی که خارج از بیمارستان‌‌ها تحت عنوان رمدسیویر و اکتمرا توزیع می‌‌شود از لحاظ کیفیت و قیمت اصلاً استاندارد نیستند.

شانه‌ساز ادامه داد: هنوز ماسک‌‌های صنعتی را در اختیار داروخانه‌‌ها قرار نداده‌‌ایم و از اواخر این هفته روزانه حدود 2 میلیون ماسک صنعتی در اختیار داروخانه‌‌ها با قیمت مصوب عرضه خواهد شد؛ حدود یک میلیون و 800 عدد ماسک نیز برای کادر درمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: هنوز هیچ داروی مؤثر و قطعی برای کرونا مورد تأیید قرار نگرفته است و یکی از دلایل این است که ویروس کرونا تغییر ماهیت می‌‌دهد؛ داروهایی که الان به کار می‌‌رود یکدسته داروهای ضدویروس‌‌ هستند و دسته دیگر داروهای ضدالتهاب هستند.

احتمال پیش فروش واکسن تقلبی

در همین حال اخبار رسمی و غیررسمی از تولید واکسن کرونا هم به گوش می‌رسد و در همین باره رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نسبت به کلاهبرداری و تهدید سلامت شهروندان در پوشش آگهی‌های فروش دارو یا واکسن کرونا هشدار داده است.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی با اشاره به انتشار برخی آگهی‌ها در فضای مجازی با موضوع پیش فروش واکسن کرونا یا فروش داروهای آن گفت: به طورکلی و همانطور که بارها گفته و تاکید شده است، فروش هرگونه دارو در فضای مجازی ممنوع بوده و با عاملان آن برابر قانون برخورد خواهد شد.

او ادامه داد: از زمان شیوع ویروس کرونا نیز متاسفانه در مواردی شاهد آن بودیم که افراد سودجو با انتشار آگهی در فضای مجازی ادعای فروش داروهای مربوط به کرونا را داشتند که این افراد از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شده و در بازجویی از آنان مشخص شده که یا دارویشان تقلبی و جعلی بوده یا اینکه اصلا دارویی در کار نبوده و صرفا به قصد سودجویی و کلاهبرداری دست به چنین اقدامی زده‌اند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ اضافه کرد: اخیرا نیز با توجه به حساسیت افکار عمومی و خبرهایی که در مورد واکسن کرونا منتشر شده این احتمال وجود دارد که افراد سودجو در پوشش پیش فروش واکسن یا فروش آن قصد کلاهبرداری از مردم را داشته باشند که لازم است شهروندان هوشیار باشند و البته پلیس نیز با چنین مواردی برخورد خواهد کرد.