واکسن کرونا روزنه امیدی است برای تمام مردم جهان تا بتوانند دوباره بدون ترس از بیمار شدن به زندگی عادی خود ادامه دهند. در هفته‌های گذشته همه اخبار در رابطه با واکسن کرونا، تزریق و آزمایش آن بر افراد مختلف بود اما روز گذشته خبری شوکه‌کننده در رابطه با یکی از واکسن‌ها شنیده شد. ماتئو پرستار آمریکایی در سن‌دیه‌گو، 8 روز پس از تزریق واکسن فایزر، کرونا گرفت. این پرستار در تاریخ ۱۸ دسامبر و با انتشار پستی در صفحه فیسبوک از تزریق واکسن کرونا خبر داد و گفت: برای یک روز در قسمت بازو احساس سوزش داشته و عوارض جانبی دیگری نداشته است. هرچند شش روز بعد این پرستار دچار علائم لرز، درد عضلانی و احساس خستگی شده و پس از مراجعه به بیمارستان نتیجه تست او مثبت اعلام شد.

یک متخصص بیماری‌های عفونی در سن دیگو گفت: این سناریو غیرمنتظره نبوده است. آزمایشات بالینی واکسن حاکی از آن است که حدود ۱۰ تا ۱۴ روز مصونیت در برابر واکسن آغاز می‌شود. به گفته این متخصص دریافت اولین دوز واکسن ۵۰ درصد مصونیت ایجاد می‌کند و برای مصونیت ۹۵ درصدی نیاز به دریافت دوز دوم است.

ایران هم یکی از کشورهایی است که توانسته واکسن کرونا را در داخل مرزها بسازد و تابه‌حال روی سه نفر هم آن را امتحان کرده است. بااین‌حال مقامات کشور و مسئولین حوزه بهداشت روی واکسن کرونا مانور می‌دهند و مردم را تشویق می‌کنند تا از واکسن ساخت داخل استفاده کنند. هرچند گفته‌ شده است واکسن‌های خارجی هم به کشور وارد می‌شود.

مردم را منتظر واکسن ایرانی نمی‌گذاریم

سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته گفت: اولین تست انسانی واکسن کرونا هم در کشور انجام شد. در زمینه واردات واکسن خارجی هم همه‌وقتمان را گذاشتیم. وقتی از تزریق واکسن در فاز انسانی مژده می‌دهیم به این معنی نیست که بخواهیم مردممان را منتظر واکسن تولید داخلی نگه‌داریم. البته بنده و نزدیکانم زمانی واکسیناسیون را انجام می‌دهیم که تمام مردم ایران و گروه‌های هدف آن را تزریق کرده باشند و ما به‌نوبت واکسن ملی و تولید داخلی می‌رسیم، اما برای مردم کشورمان درصددیم که حتماً از منابع مطمئن و جاهایی که واکسن کرونا تست‌هایش را پاس کرده و آماده تزریق بدون دغدغه برای انسان برای پیشگیری را دارد، تهیه کنیم و خریداری می‌کنیم که مژده آن را هم به مردم خواهیم داد.

ایرانی‌ها واکسن «فایزر» نزنند

از سوی دیگر رئیس انستیتو پاستور ایران می‌گوید خرید واکسن« فایزر» عاقلانه نیست و واکسنی از مجموعه «کواکس» خریداری‌شده به‌زودی وارد کشور خواهد شد.

علیرضا بیگلری گفته کواکس مجموعه‌ای از 18 شرکت جهانی ساخت واکسن کرونا و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است.

او درباره واکسن فایزر گفته امکان نگهداری واکسن فایزر و استفاده از آن برای 80 میلیون نفر میسر است ولی بهتر است وارد این فاز نشویم چون سرمایه‌گذاری عظیمی می‌خواهد.  

149 فوتی و بیش از 6 هزار بیمار جدید کرونایی

آمارهای ابتلا و فوت هم‌وطنانمان براثر کرونا رو به کاهش است، بااین‌حال هنوز هم آمارها بالا است. بر اساس اعلام روزانه سخنگوی وزارت بهداشت از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه ۶ هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۲۱۸ هزار و ۷۵۳ نفر رسید. سیما سادات لاری افزود: متأسفانه در زمان ذکرشده، ۱۴۹ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۹۵ نفر رسید.