حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود خواهان مبارزه‌ای جهانی و هماهنگ‌شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا شد. مکرون در این تماس همبستگی خود با مردم ایران را ابراز داشت.

به گزارش اقتصادنیوز، حسن روحانی در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه بر لزوم پیکاری جهانی برای غلبه بر بحران کرونا تأکید کرد. به گفته او «همه کشورها و دولت‌ها باید توجه داشته باشند که بدون کمک و همکاری و بهره‌مندی از تجارب یکدیگر نمی‌توانند از این شرایط حساس عبور کنند.»

روحانی با اشاره به اینکه مبارزه با این بیماری کووید ۱۹ در شرایط تحریم برای ایران دشوارتر از دیگر کشورهاست، تصریح کرد: «دولت آمریکا علی رغم اینکه با اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشته، در این شرایط نیز با اقدامات خود مقررات بهداشتی مصوب سال ۲۰۰۵ سازمان بهداشت جهانی را زیرپا می‌گذارد.»

رئیس جمهوری ایران انجام نخستین گام‌ها در راستای برقرای سازوکار اینستکس را مثبت، ولی ناکافی دانست و در این رابطه گفت، «این مسیر نباید تنها منحصر به کالاهای پزشکی و غذایی باشد، بلکه باید بتوان از آن برای تأمین تمامی نیازمندی‌های کشور استفاده کرد.»

روحانی در این تماس تلفنی از مکرون خواست، بر آمریکا فشار آورد تا تحریم‌ها دست کم در دوران بحران کرونا رفع شود.

طبق اعلام کاخ الیزه در پاریس مکرون در تماس تلفنی با روحانی همبستگی خود را با مردم ایران ابراز داشت. کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد که این کشور و شریکان اروپایی فرانسه تجهیزات پزشکی به ایران فرستاده و آماده ادامه همکاری‌های بشردوستانه هستند.

بنا بر اعلام کاخ الیزه مکرون در تماس خود با روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود عمل کند و در راستای رفع تنش‌های منطقه‌ای گام بردارد.