آمار افراد فوت ‌شده بر اثر کووید-19 چند روزی است که کمی پایین آمده است. روز گذشته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که از روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۳۸۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و با این حساب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۸ هزار و ۶۲۸ نفر رسیده، همچنین در این زمان ۱۳ هزار و ۸۸۱ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۹۷۵ هزار و ۹۵۱ نفر رسید.

ردیابی هوشمند موارد کرونا در طرح بسیج محله‌محور

پایین آمدن آمار نشان از این دارد که پایبندی به قرنطینه می‌تواند در کنترل و مهار این بیماری مؤثر باشد. بااین‌حال بسیاری از افراد قرنطینه را رعایت نکردند. روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، با اشاره به ردیابی هوشمند موارد کرونا در طرح بسیج محله محور گفت: در شروع هفته گذشته ردیابی تلفن همراه بیمارانی که کرونا مثبت بودند نشان داد که تنها ۲۰ درصد این افراد قرنطینه را رعایت می‌کنند و ۷۳ درصد نقض قرنطینه می‌کنند. این به‌منزله یک بمب ساعتی در تهران قلمداد می‌شود که باید موردتوجه قرار گیرد.

هر بیمار کرونایی 10 نفر را آلوده می‌کند

زالی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: در حوزه بیماریابی زودهنگام قطعاً نیاز به ردیابی داریم. مطالعات ما در تهران نشان می‌دهد هر فردی که به بیماری آلوده باشد می‌تواند هفت نفر را که اغلب افراد نزدیک به فرد در منزل و یا محل کار هستند آلوده کند. یعنی 7 ‌تا ۱۰ نفر از اطرافیان فردی که کرونا مثبت است باید در طرح ردیابی شوند. موضوع دوم استفاده از تست‌های سریع است که در هفته آینده توزیع بیشتری از این تست‌ها را خواهیم داشت. این تست‌ها در بخش دولتی توزیع می‌شوند و در بخش خصوصی توزیع نخواهند شد.

او ادامه داد: باید مسئله قرنطینه‌سازی را نیز بجد دنبال کنیم. افرادی که تست آن‌ها مثبت شده باید به قرنطینه بروند و در این مسیر دو بخش وجود دارد؛ نخست افرادی که به لحاظ شرایط اقتصادی و دلایل دیگر در منزل امکان قرنطینه ندارند. لذا نقطه آسیب‌پذیر ما همین‌جاست که باید فضاهای مراقبتی را در نظر بگیریم. لذا از فرمانداران درخواست می‌کنم به موضوع فضاهای مراقبتی توجه ویژه داشته باشند و لیست آن‌ها را به ما اعلام کنند.

400 تیم پزشکی برای شناسایی کرونایی‌ها

فرماندار تهران هم روز گذشته از تأمین ۴۰۰ تیم پزشکی برای شناسایی بیماران کرونایی در محلات خبر داد.

عیسی فرهادی گفت: قرار است تهران به ۴۰۰ محله تقسیم شود و در هر محله یک تیم پزشکی حضورداشته باشد و غربالگری محلی انجام شود. یعنی یک محله که به‌طور مثال ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد، توسط این تیم پزشکی غربالگری شود. با این کار افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند بسیار سریع شناسایی می‌شوند و می‌توانیم نسبت به قرنطینه این فرد و خانواده‌اش اقدام کرد.

فرماندار تهران با بیان اینکه اگر این طرح انجام شود دو پیامد مثبت برای ما به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: پیامد اولش این است، به دلیل اینکه تشخیص بیماری زود بوده و فرد بیمار شناسایی‌شده است می‌توانیم او را قرنطینه و از انتشار بیماری به دیگران جلوگیری کنیم. همچنین به دلیل اینکه بیماری زود تشخیص داده‌ شده است، می‌توان با درمان‌هایی که وجود دارد این فرد مبتلا را زودتر درمان کرد و از ایجاد شرایط بد برای فرد بیمار و انتقال آن به بیمارستان جلوگیری به عمل آورد.