آریا رهنورد

بزرگ‌ترین کابوس هواداران بارسا، سرانجام رنگ حقیقت نگرفت و لئو مسی رسما اعلام کرد که در این تابستان، از کاتالان‌ها جدا نخواهد شد. به نظر می‌رسید همه چیز برای جدایی فوق‌ستاره آرژانتینی مهیا شده اما او در نهایت در یک مصاحبه تلویزیونی، احتمال جدایی در این تابستان را رد کرد. با این حال لحن مسی و جمله‌های او، نشانی از علاقه به ماندن نداشت. اگر اوضاع در باشگاه تغییر نکند و اگر یک انقلاب بزرگ در کار نباشد، او تابستان سال آینده از تیم جدا خواهد شد. قرارداد لئو سال آینده رسما به پایان می‌رسد و این احتمال وجود دارد که بارسا بدون دریافت هیچ مبلغی، بهترین بازیکن تمام تاریخش را از دست بدهد.

لئو مسی جایی نمی‌رود. این واضح‌ترین پیام ویدئوی تازه نابغه آرژانتینی است. این نرفتن اما بیشتر از آن‌که نشانه رضایت از پروژه بارسا باشد، به دلیل قراردادی است که نمی‌توان آن را نقض کرد. مسی به گفته خودش فصل گذشته از بارتومئو قول گرفته بود که در پایان این فصل به عنوان بازیکن آزاد از بلوگرانا جدا شود. رییس باشگاه اما زیر این قول زد و به مرد شماره 10 تیمش اجازه جدایی نداد. لاپولگا تنها در صورتی قادر به ترک باشگاه بود که حق فسخ 700 میلیون یورویی را پرداخت کند و در این شرایط اقتصادی در عصر کرونا، چنین احتمالی عملا وجود نداشت. در حقیقت هیچ باشگاهی نمی‌توانست این هزینه را برای لئو بپردازد و او را به خدمت بگیرد. ماندن مسی حداقل برای یک سال دیگر، بهترین خبر برای خانواده او به شمار می‌رود. چراکه لیونل در مصاحبه‌اش تاکید کرده که اعضای خانواده، تمایلی به ترک بارسلونا نداشتند و نمی‌خواستند محل زندگی‌شان را تغییر بدهند. با این حال به نظر می‌رسد که او، تصمیم جدی‌اش را برای جدایی گرفته بود. تصمیمی که نه فقط پس از شکست وحشتناک برابر بایرن، بلکه حتی قبل از آن نیز گرفته شده بود. لئو در یکی از جمله‌هایش در مصاحبه تازه، انگیزه جدایی را «جوان‌تر» شدن بارسا اعلام کرده است. جمله‌ای که ظاهرا هرگز برای نفراتی مثل پیکه و بوسکتس، محلی از اعراب نداشته است. مرد شماره 10 بارسا، این بار واضح‌تر و آشکارتر از همیشه علیه مدیران باشگاه موضع گرفته و مدیریت آنها را «فاجعه» خوانده است. بارتومئو که همین چند روز پیش به اطرافیانش اعلام کرده بود که حاضر است برای ماندن مسی استعفا بدهد، برای ساختن آینده این ستاره در این باشگاه، هنوز از سمتش کنار نرفته و بعید است چنین کاری را نیز انجام بدهد.

پایان خوش مسی و بارسا، بدون «لبخند» رقم خورد. در مصاحبه لیونل، هیچ نشانی از رضایت و خوشحالی دیده نمی‌شد و به نظر می‌رسید او به اجبار، ناچار به ماندن در این باشگاه شده است. با این حال بهترین بازیکن تاریخ بارسا به هواداران تیمش تاکید کرد که نگران انگیزه‌های او نباشند. چراکه او تا آخرین روز بازی برای باشگاه، با تمام توان به میدان می‌رود و هرچه دارد را برای این تیم در زمین مسابقه خرج می‌کند. خیلی‌ها باور دارند داشتن «مسی ناراضی» مثل امید بستن به «مسی مصدوم» است اما خود لئو این‌طور فکر نمی‌کند و آماده است تا باز هم برای موفقیت در بارسا بجنگد. شاید مدیران بارسا، سزاوار داشتن چنین فوق ستاره‌ای نباشند اما بدون شک هواداران باشگاه، سزاوار این مدل از خداحافظی نبودند. اگر قرار باشد لئو مسی بدرقه شود، این کار حداقل باید در یک استادیوم پر صورت بگیرد. اگر قرار باشد لئو مسی بدرقه شود، این کار باید با بنرهای بزرگ در قدردانی از یک فوتبالیست بزرگ در نیوکمپ انجام گیرد. لیونل در بارسا می‌ماند، چراکه نمی‌خواهد تنها تیم حرفه‌ای دوران فوتبالش را به «دادگاه» بکشاند. او به گفته خودش، هرگز حاضر نیست که در یک پرونده قضایی، روبه‌روی تیم موردعلاقه‌اش بایستد و علیه بلوگرانا موضع بگیرد. بزرگ‌ترین مشکل مسی، از دست دادن «خوشحالی»‌اش در بارسلونا بوده است. او یک سال دیگر به تیم زمان می‌دهد تا این خوشحالی را به این فوق‌ستاره هدیه کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد، باید منتظر یک تابستان دیوانه‌وار در سال 2021 باشیم. تابستانی که در آن همه باشگاه‌ها برای امضای قرارداد رایگان با یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال صف می‌کشند و برای جذب او رقابت می‌کنند. بارسا برای حفظ مسی، اصلا کار ساده‌ای ندارد اما شاید چند نتیجه خوب در زمین، همه چیز را تغییر بدهد.

عصر کومان در بارسا، با بزرگ‌ترین کشمکش‌های ممکن آغاز شده است. لئو مسی، سرانجام ماندگار شده اما باشگاه هنوز جایگزینی برای راکیتیچ، ویدال و سوارز در نظر نگرفته است. عملکرد بارسا در فصل نقل و انتقالات، هنوز امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد و بارسا فاصله زیادی با یک تیم کهکشانی دارد. کومان باید چیزهای زیادی را در باشگاه تغییر بدهد. بیشتر از هر چیزی، او باید ساختار دفاعی تیمش را عوض کند تا از نتایج تحقیرآمیز گذشته فاصله بگیرد. یک فصل ایده‌آل می‌تواند مسی را مجاب به ماندن کند. بودن مسی، همه معادله‌ها را ساده‌تر خواهد کرد اما سرمربی هلندی بارسا، در معرض یک چالش بزرگ و تاریخی قرار گرفته است.