هر چقدر ویروس کرونا بیشتر در جامعه قربانی می‌گیرد، تعداد افرادی که به نام طب اسلامی و سنتی مدعی درمان بیماران هستند، بیشتر می‌شوند. در برخی موارد حتی وزارت بهداشت و نیروی انتطامی هم وارد ماجرا شده و افرادی که به زعم آنها به جای درمان به سمت کلاهبرداری یا شیادی رفته‌اند را دستگیر کرده‌اند. نمونه قابل ذکر این برخوردها، بازداشت مرتضی کهنسال بود که بدون ماسک و دستکش به بیماران بستری در قرنطینه یک بیمارستان سر زد و ماده‌ای را به انگشت خود می‌مالید و آن را دور بینی بیماران می‌کشید و فیلم آن را در اینترنت منتشر می‌کرد.

با این وجود نه تنها این افراد خیلی زود آزاد شدند که با اتکا به پشتوانه‌هایی همچنان به فعالیت خود ادامه دادند و حتی وزارت بهداشت هم سعی کرد تا با مدارای بیشتر با این گروه مواجه شود.

در همین باره دیروز سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: ۸۵ ادعای طب سنتی برای کرونا بررسی شده و ۱۹ ادعا به مرحله نهایی رسیده، هر ادعایی از جمله داروی امام کاظم(ع) نیز قابل بررسی است البته درباره صحت روایت باید حوزه علمیه نظر دهد.

البته نفیسه حسینی‌یکتا در نشست خبری روز یکشنبه، با موضوع بهره‌گیری از ظرفیت‌های طب ایرانی در نظام سلامت؛ به این نکته نیز اشاره کرد که براساس قوانین تنها فردی می‌تواند درمانگری کند که پزشک باشد، پس در حوزه طب سنتی تنها کسانی که مدرک طب سنتی دارند یا دوره‌های تایید شده‌ وزارت بهداشت را گذرانده‌اند، می‌توانند درمانگری کنند.

به گفته او در حال حاضر ۴۲۰ متخصص طب سنتی در کشور وجود دارد و تعداد ۶۰۰ پزشک عمومی و سایر متخصصان دور دیده هم مجوز طب سنتی دریافت کردند که به درمان در این حوزه می‌پردازند و مردم می‌توانند از این افراد درمان معتبری دریافت کنند. حسینی‌یکتا بیان کرد: اقدامات موثری در رابطه با طب ایرانی انجام دادیم که استفاده از تجربیات بین‌المللی اولویت ما قرار دارد، مثلاً از تجربیات کشور چین در رابطه با این مسئله استفاده کردیم. بر همین اساس برای بیماران کرونایی پاسخ‌دهی تلفنی متخصصان طب سنتی و عفونی انجام می‌دهند شاهد خواهیم بود با این کار می‌توانیم جلوی بازارهای دروغین مدعیان این حوزه را بگیریم. سرپرست دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در مورد داروهای تایید شده گیاهی در سازمان غذا و دارو گفت: این داروها مراحل بالینی خود را طی کرده و در حال حاضر به عنوان داروی کمک درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسینی یکتا افزود: متاسفانه ادعاهای بسیاری در زمینه طب سنتی وجود دارد که باید از منابع معتبر به عموم مردم اطلاع‌رسانی شود، مثلا از سایت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توان این اطلاعات را دریافت کرد.

عطاری‌ها فقط مجاز به فروش گیاه دارویی هستند

سرپرست دفتر طب ایرانی وزار بهداشت افزود: عطاری‌ها مراکز فروش گیاهان دارویی هستند و اگر چیزی که دست مشتری می‌دهند، داروی ترکیبی نباشد مشکلی ندارد. اما این صنف حق فروش داروی ترکیبی یا دخالت در درمان را ندارند. اگر در مورد مداخلات درمانی اقدامی انجام دهند باید مورد نظارت جدی قرار گیرند تا سبب آسیب به هموطنان نشود.

وی گفت: مقررات ارائه خدمات طب سنتی تدوین و ابلاغ شده و آیین نامه آن باید تدوین شود، بر اساس این آیین‌نامه که به زودی تدوین و ابلاغ می‌شود افراد بدون مدرک و مجوز وزارت بهداشت حق ارائه خدمات طب سنتی را ندارند و معاونت درمان وزارت بهداشت در این مورد نظارت می‌کند.

وی ادامه داد: در یک کلام بر اساس قوانین موجود در کشور فقط فردی می‌تواند به عنوان درمانگر برای ارائه بیمار خدمت کند که پزشک باشد فقط متخصصان طب سنتی دوره دیده یا پزشکان عمومی دوره دیده باشند و البته محدوده فعالیت هر کدام از آنان مشخص است. هر کس دیگری که مداخلات درمانی کند خلاف قوانین است.