به‌رغم هشدارهای مقامات بهداشتی کشور مبنی‌ بر پرهیز از سفر در تعطیلات، گزارش‌ها از موج سفرهای مردم به شهرهای شمالی کشور طی سه روز گذشته حکایت دارد. این سفرها در شرایطی صورت گرفته است که در روزهای اخیر میزان ابتلا به کرونا به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده، به طوری که در آمار روز پنج‌شنبه بیشترین میزان ابتلا به این بیماری در کشور طی سه ماه گذشته ثبت شده است.

دیروز نیز رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر مبتلا به ویروس کرونا و جان باختن ۸ هزار و ۱۳۴ نفر در اثر این بیماری در بیش از 109 روز گذشته خبر داد.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور گفت: «از ظهر 15 خرداد تا 16 خرداد بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی دو هزار و ۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و از بین مبتلایان جدید، ۵۲۷ مورد بستری و دو هزار و ۳۵۹ مورد (حدود ۸۲ درصد) از موارد جدید، در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته ۶۳ بیمار دیگر مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان باختند».

بر اساس این گزارش ها تاکنون ۱۲۹ هزار و ۷۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده اند. ۲۵۷۳ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند. همچنین تاکنون یک میلیون و ۴۰ هزار و ۲۸۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

او با بیان اینکه وضعیت خوزستان همچنان قرمز است، گفت: «استان‌های هرمزگان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان های شرقی و غربی در وضعیت هشدار قرار دارند».

در همین خصوص رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفته که ۱۰ درصد از تمام مبتلایان و ۷ درصد از جان‌باختگان کشور متعلق به خوزستان است. احمد مشکورنیا دلیل بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان خوزستان را رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف، مردم و ادارات عنوان کرده است.

علاوه بر این گزارش‌ها حاکی از این است که حتی برخی از استان‌ها که پیشتر وضعیت قرمز کرونا را از سرگذرانده بودند نیز دوباره گرفتار موج بعدی کرونا می‌شوند. به طوری که شاهدیم استان هرمزگان با موج دوم شروع اپیدمی ابتلا به بیماری کرونا روبه‌رو شده است.

به تازگی ارسلان سالاری، استاندار گیلان با ابراز نگرانی از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در گیلان اظهار داشت: «میزان ابتلا به ویروس کرونا در چند روز اخیر در گیلان به‌دلایل مختلفی نظیر عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی افزایش یافته و این موضوع موجب بالا رفتن آمار بستری‌ها شده است».

رئیس علوم پزشکی گیلان نیز با بیان اینکه افزایش تعداد بستری‌های کرونا نشان‌دهنده شیوع پیک دوم این بیماری در استان است گفت: «عملکرد ویروس کرونا نشان می‌دهد که تنها راه مبارزه با آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه شده است و فعلاً دارو و واکسنی برای آن ساخته نشده، پس همه افراد موظف به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هستند».

خوش‌خیال نباشید

مینو محرز، عضو کمیته مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز دیروز، در گفت و گو با ایرنا هشدار داد که در صورت رعایت‌نشدن نکات بهداشتی و خودداری از استفاده از ماسک توسط مردم، ویروس کرونا در ایران دوباره شیوع می‌یابد.

وی همچنین تأثیر گرم‌شدن هوا در قطع چرخه انتقال ویوس کرونا را رد کرد و گفت در گرمای وحشتناک خوزستان شاهد همه‌گیری آن بودیم.

محرز در عین حال درباره ادامه شیوع در پاییز و باز شدن مدارس گفت که در آن صورت، پخش‌کنندگان ویروس همین نوجوانان و جوانان خواهند بود، زیرا نوع بدون علامت ویروس را می‌گیرند و ناقل هستند.

حمید سوری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هم در گفت‌و‌گو با مهر، نسبت به عواقب «خوش‌خیالی کاذب» در کنترل کرونا هشدار داد.

او گفت: «خوش‌خیالی ناشی از کنترل همه‌گیری و عادی جلوه دادن شرایط، موجب شده برخی شهرهای به‌اصطلاح سفید هم رنگی شوند.»