در پی اجرا نشدن فعالیت یک‌سوم کارکنان ادارات دولتی در هفته نخست محدودیت‌های کرونایی، هیات دولت تصمیم گرفت حضور کارکنان را به حداقل برساند.

در حالی که روز پنج‌شنبه ‌سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد حضور کارمندان در ادارات تا حد تعطیلی، محدود می‌شود، دیروز جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور رسما اعلام کرد: این هفته همه ادارات تعطیل هستند، مگر آن عده‌ای که حضورشان با تشخیص بالاترین مقام دستگاه، ضروری تشخیص داده شود.

 انصاری گفت: این تصمیمی است که در جلسه دیروز اتخاذ شد و رئیس‌جمهور آن را ابلاغ کرد و من از همه از جمله همکاران خودم در دولت و دستگاه‌های اجرایی درخواست می‌کنم که این دستور را به طور جدی عملی کنند. از مردم نیز درخواست می‌کنم که اگر کاری با ادارات دارند، این کار را یک یا دو هفته عقب بیاندازند و به خاطر سلامتی خود و جلوگیری از شیوع ویروس، از مراجعه به ادارات خودداری کنند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره بخش‌های سازمانی و کارمندانی که باید به تشخیص هر سازمان در محل کار حاضر شوند، اظهار کرد: این مسأله متناسب با شغل افراد در هر بخش است و شرایط هرکدام از دستگاه‌ها و خدمات آن‌ها است که این مسأله را تعیین می‌کند. به طور مثال در سازمان‌هایی مثل شهرداری یا اداره گاز، بخش‌های اداری باید تعطیل شوند و قاعدتاً کسانی که در بخش‌های ارائه خدمات کار می‌کنند، می‌توانند حاضر شوند.

رئیس سازمان اداری استخدامی گفت: ستاد کرونا هنوز در مورد تعطیلی ادارات خصوصی تصمیم نگرفته، تعطیلی شامل ادارات دولتی در مناطق قرمز می‎شود.

همچنین دبیرکل شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی گفت: بانک‌ها طبق روال هفته گذشته به فعالیت خود ادامه خواهند داد تا بخشنامه جدیدی به ما ابلاغ شود.

علیرضا قیطاسی، دبیرکل شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی، با اشاره به ایجاد شائبه درخصوص تعطیلی بانک‌ها طی این هفته ابراز کرد: بانک‌ها طبق روال عادی روزهای گذشته با تصمیم مراجع بالادستی خود فعالیت می‌کنند.

فوت ۴۰۶ تن دیگر بر اثر کرونا

در این میان دیروز سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام آخرین موارد شناسایی و فوتی ناشی از کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۲۴۵ نفر از آنان بستری شدند.

وی با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۲۲ هزار و ۳۹۷ نفر رسید، افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت، ۴۰۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۷ هزار و ۹۵ نفر رسید و ۵۸۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری در ادامه با بیان اینکه سالمندان از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه در ابتلا به کووید ۱۹ هستند و حدود ۵۰.۴ درصد از مبتلایان و ۷۰ درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری در سالمندان اتفاق می‌افتد، اظهارکرد: در این شرایط ضروری است که با هوشیاری و دقت نظر لازم و پرهیز از هرگونه اضطراب و نگرانی نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی در قبال این گروه اقدامات لازم صورت گیرد.

وی همچنین توصیه‌هایی به خانواده‌ها و اطرافیان سالمندان کرد و گفت: خرید مایحتاج روزانه خارج از منزل به فرد دیگری غیر از فرد سالمند واگذار شود. از وسایل حمل و نقل عمومی برای فرد سالمند استفاده نشود. در صورت داشتن علائم سرفه، عطسه و تب حتما از ماسک استفاده کنید و از فرد سالمند فاصله بگیرید. از درآغوش گرفتن فرد سالمند خودداری شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان اظهارکرد: از هرگونه پذیرش مهمان و رفتن به مهمانی برای حفظ سلامت اعضای سالمند در منزل به طور جد خودداری کنید همچنین ضروری است در صورت سابقه ابتلای فرد سالمند به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی ضمن انجام مراقب‌های ویژه از خروج از منزل به طور جدی جلوگیری شود.