درحالی ‌که دیروز سخنگوی وزارت بهداشت آمار جانباختگان کرونا  طی۲۴ ساعت، ۲۹۶ تن و مجموع جان باختگان این بیماری را ۳۲ هزار و ۶۱۶ نفر اعلام کرد، عضو شورای عالی نظام پزشکی تعداد جانباختگان واقعی را ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی دانست.

به گزارش مهر، حسین قشلاقی، با اشاره به اینکه ویروس کرونا در خلأ مدیریت ناکارآمد روز به روز نگران‌کننده‌تر از قبل جولان می‌دهد، گفت: شرایط کنونی از مدت‌ها قبل از سوی کارشناسان پیش‌بینی شده و هشدارهای لازم داده شده بود.

وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به جهت تعداد کم تست PCR نسبت به خیلی از کشورها به ظاهر پایین گزارش می‌شود، افزود: میزان مرگ و میر واقعی قابل کتمان نیست و وزارت بهداشت صرفاً مواردی را که تست مثبت دارند در آمار فوت‌شدگان محسوب می‌کند.

وی ادامه داد: فوتی‌هایی که بر اساس یافته‌های پاراکلینیکی و بالینی رخ می‌دهد بر تیم درمان کاملاً محرز بوده اما در لیست فوتی‌های وزارت بهداشت قرار نمی‌گیرد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به آمارهایی که گاه از سوی برخی مدیران به صورت غیر‌رسمی اعلام می‌شود، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های میدانی کادر درمان و همچنین با بررسی آمار دفن‌شدگان، می‌توان گفت میزان مرگ و میر کرونا در کشور حدود ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی است.

قشلاقی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم ارتباط مستقیم با درک صحیح و قابل اعتماد آنان از وضعیت موجود بیماری در کشور دارد، تصریح کرد: عدم اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق وضعیت موجود این بیماری در کشور و صرفاً اعلام وضعیت زرد یا قرمز در شهرها، اشتباهی خطرناک و غیرقابل‌جبران و از دلایل مهم افزایش مبتلایان و فوت‌شدگان است.

به گفته وی، ضعف مدیریت و عدم بهره‌گیری درست از شیوه‌های معمول و شناخته شده علمی در کنترل و پیشگیری از همه‌گیری بیماری‌ها و نیز عدم هماهنگی کافی در بین ارکان حاکمیت در ابعاد مختلف، از دیگر عوامل کنترل نشدن این بیماری و شیب صعودی فوت شدگان است.

 محدودیت‌های کرونایی برخی مشاغل

در عین حال روز شنبه فهرست مشاغل دو، سه و چهار که براساس دستور رئیس‌جمهوری از روز دوشنبه پنجم آبان ماه در ۴۳ شهرستان مشمول محدودیت هستند، اعلام شد.

بر اساس ابلاغ، مشاغل گروه دوم شامل پاساژها و مراکز خرید و مال‌های فروش غیر مواد غذایی، تمرین و انجام مسابقه‌های ورزشی، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، قنادی یا شیرینی فروشی، آب میوه و بستنی فروشی، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، آرایشگاه مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، فرش و موکت‌فروشی، اسباب‌بازی‌فروشی، فروش لوازم خانگی، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی، آتلیه و عکاسی، مشاور املاک، پرده سرا، فروش مبلمان، فروش کیف و کفش، فروش لوازم التحریر، خیاطی، خرازی، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی، شیرینی‌پزی، خشکبار و آجیل فروشی می‌شوند.

مشاغل گروه سوم شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی می‌شوند.

گروه چهارم نیز شامل مراکز برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی و کاراته و جودو، مدارس شبانه‌روزی، کافه، قهوه‌خانه و چای‌خانه با عرضه مواد دخانی، باغ‌وحش و شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی هستند.