در حالی که در روزهای گذشته، بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به نایاب شدن انسولین که داروی حیاتی برای بیماران مبتلا به دیابت است، اعتراض کرده‌اند، یک مقام اتاق بازرگانی ایران از قاچاق معکوس انسولین خبر داده است.

محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران می‌گوید: «بیش از ۱.۵ برابر نیاز کشور انسولین وارد شده است. به روال هر سال. پس نباید هیچ کمبودی وجود داشته باشد؛ اما انسولین وارد شده، مجددا صادر می‌شود یا به عبارتی از راه‌های غیرقانونی از کشور خارج می‌شود».

در چنین شرایطی گزارش شده که بیماران دیابتی یا باید انسولین را از بازار سیاه هشت برابر قیمت داروخانه بخرند یا به انسولین‌های تاریخ گذشته متوسل شوند. این در حالی است که حدود ۵ میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند و بیش از ۶۰۰ هزار نفر آن‌ها باید روزانه از انسولین استفاده کنند و در صورت عدم دسترسی بیش از سه روز به این دارو خطرات جانی این گروه را تهدید می‌کند.

به گفته نجفی عرب قاچاق معکوس فقط مخصوص انسولین نیست. برای همه دارو‌های گران با مشکل قاچاق معکوس مواجهیم. دلیل آن هم قابل توجه است، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی که سبب می‌شود دارو با قیمت ارزان وارد شود و با دلار بازار آزاد، از مرز خارج شود. نجفی عرب می‌گوید: «کمبود دارو و انسولین عارضه همین ارز ۴۲۰۰ تومانی است.»

او درباره دارو‌ها و انسولین‌هایی که در بازار آزاد فروخته می‌شود، می‌گوید: «این دارو‌ها قابل اطمینان نیست و شاید تقلبی باشد. بیماران نباید از آن استفاده کنند. البته ممکن است دارویی هم که به فروش می‌رسد از سیستم دارویی کشور خارج شده و از خارج از کشور وارد نشده باشد.» سازمان غذا و دارو باید جوابگوی کمبود دارو باشد که نیست.

 کمبود انسولین آنالوگ تحت‌تاثیر تحریم‌ها

در عین حال دیروز رئیس هیات مدیره انجمن دیابت ایران، با تاکید بر اینکه انسولین تولید داخل در کشور موجود است،‌ گفت: «با وجود تحریم‌ها مشکل اصلی در حال حاضر تامین انسولین‌های آنالوگ و خارجی است که این هم مسئله جدیدی نیست».

اسدالله رجب، با اشاره به اینکه مشکل کمبود انسولین موضوع تازه‌ای برای بیماران مبتلا به دیابت نیست، گفت: «این کمبود در انسولین‌های وارداتی است و نه انسولین‌های تولید داخلی کشور و این موضوع جدیدی نیست؛ تقریبا بیش از یکسال است که به این کمبود اشاره شده است. حدود یکسال و نیم قبل، ۳۰۰ سازمان مردم‌نهاد نامه‌ای برای رئیس سازمان ملل فرستادند که در آن قید شده بود با وجود تحریم‌ها بیماران ما برای تامین دارو با مشکل مواجه‌اند. اکنون با کمبود انسولین‌های خارجی که به آن انسولین آنالوگ می‌گویند روبرو هستیم که مهم‌ترین عامل بروز آن، تحریم‌ها است».

فروش انسولین به هشت برابر قیمت اصلی

در حالی که پیدا کردن انسولین در داروخانه‌ها سخت است، در بازار آزاد با یک تلفن می‌توان انسولین خرید. یک ساعته، ارسال به سراسر کشور، اما کمی گران‌تر از داروخانه. حدود ۸ برابر قیمت!

به گزارش سایت تجارت‌نیوز، فرشید یکی از دلالان بازار سیاه می‌گوید: «انسولین الان کمیاب است، اما اگر بخواهید در کمتر از یک ساعت تحویل می‌دهیم». فروشنده بعدی امکان ارسال پستی به شهر‌های دیگر را هم دارد: «انسولین را فقط به صورت جعبه‌ای و پک می‌فروشیم. جعبه پنج تایی ۸۵۰ هزار تومان. قبلا جعبه ۶ تایی و ۱۲ تایی هم داشتیم، ولی الان نیست. داروخانه‌ها همین انسولین را یک هشتم قیمت می‌فروختند. اما قیمت بازار آزاد همین است. همین جعبه ۵ تایی دو روز دیگه یک میلیون تومان می‌شود، البته به شرطی که پیدا کنید».

جز قیمت، مشکل دیگر خریداران تاریخ مصرف و کیفیت داروست. فروشنده دیگری می‌گوید: «این انسولین‌ها دانمارکی است، قاچاقی وارد می‌شوند، ولی هیچ مشکلی ندارند. بعد از عید دارو‌هایی که عموم مردم مصرف دارند و تولید داخل نیستند خیلی کم شده و به سختی پیدا می‌شود».

 تامین انسولین ارزان هفته آینده

دیروز نیز رئیس سازمان غذا و دارو گفت: «با واردات فوریتی کمبود مقطعی انسولین‌های قلمی هفته آینده برطرف خواهد شد و قیمت این انسولین‌ها کاهش پیدا خواهد کرد».

محمدرضا شانه‌ساز، با اشاره به رفع کمبود انسولین قلمی در هفته آینده گفت: «اوایل سال ارز دیر تخصیص داده شد و تامین انسولین قلمی در دو ماهه نخست سال با وقفه همراه بود، اما پس از آن با الگوی ماهی یک دوازدهم نیاز کشور، انسولین قلمی توزیع می‌شود.»