کرونا تمام جهان را دربرگرفته است و روزانه در سراسر جهان افراد زیادی قربانی این ویروس مرموز می‌شوند. ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

به گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از روز شنبه تا ظهر یکشنبه 128 بیمار کووید-19 جان خود را از دست داده‌اند و 23هزار و 157 نفر تنها در ایران جان‌باخته‌اند.

شروع پیک دوباره کرونا در 12 استان

بر اساس اعلام کمیته اپیدومیولوژی کرونا در وزارت بهداشت در هفته منتهی به ۲۱ شهریورماه، در روند کشوری این بیماری، موارد ابتلا و مرگ نسبتاً بالا است و روند صعودی یا شروع پیک در ۱۲ استان کشور مشاهده شده است.

طبق گفته‌های سخنگوی وزارت بهداشت و بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، هم‌اکنون ۸۸ شهرستان در سراسر کشور در وضعیت قرمز و ۹۰ شهرستان در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند. مابقی شهرستان‌های کشور نیز در وضعیت زرد یعنی با خطر متوسط بیماری و سفید یعنی با خطر کم بیماری قرار دارند.

او همچنین تأکید کرده است که هیچ نقطه سبز، یعنی منطقه عاری از بیماری کرونا در کشور وجود ندارد و بیشترین بروز هفتگی موارد مثبت بستری شده در هفته سوم شهریورماه به ترتیب در استان‌های بوشهر، قم و لرستان و بیشترین بروز هفتگی مرگ و میر در این بازه زمانی به ترتیب در استان‌های خراسان شمالی، سمنان و اصفهان گزارش شده است و کمترین میزان بروز هفتگی موارد بستری مثبت و فوتی نیز در هفته سوم شهریورماه مربوط به استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان است.

به گفته لاری طبق آخرین وضعیت میانگین کشوری رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیشترین میزان رعایت در ادارات و سازمان‌های دولتی با ۸۲.۸ درصد و کمترین میزان رعایت در پاساژها با ۳۸.۱ درصد و نانوایی‌ها با ۴۴.۰۳ درصد گزارش شده است. همچنین بر اساس آخرین آمار استفاده از ماسک توسط مردم در اماکن عمومی ۷۵.۵ درصد گزارش شده است که متأسفانه این عدد نسبت به سه هفته گذشته به میزان ۱.۳۵ درصد کاهش‌یافته است.

شدت کرونا در جوانان بیشتر است

از سوی دیگر محققان دریافتند شدت بیماری کووید-19 در جوانان بالغ بیش از سایرین است و ۲۰ درصد از جوانانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، از بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) سردر می‌آورند. به گفته محققان بسیاری از این افراد حتی پس از نابودی کامل ویروس نیز به مراقبت‌های پزشکی مستمر  نیاز دارند.

در تحقیقات دانشگاه هاروارد، پرونده پزشکی بیش از ۳۲۰۰ بیمار مبتلابه کووید-19 بین ۱۸ تا ۳۴ ساله که در بیمارستان بستری شدند، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. از بین این افراد حدود ۲۱ درصد به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شدند و ۱۰ درصد برای تنفس نیاز به دستگاه تنفس‌ مصنوعی (ونتیلاتور) داشتند. در مجموع ۲.۷ درصد از جوانان بستری شده در بیمارستان، جان خود را از دست دادند و ۳ درصد از این افراد حتی پس از ترخیص از بیمارستان و نابودی کامل ویروس نیز به دریافت کمک‌های پزشکی نیاز داشتند. همچنین در این تحقیقات مشخص شد در بین جوانانی که دچار علایم شدید کووید-۱۹ شده‌اند، بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون، دیابت و چاقی، متداول بوده است.