در پی انتشار خبری مبنی بر محبوس شدن تعدادی کودک کار در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین شهر، مرضیه فرشاد، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان این خبر را تایید و وعده برخورد با متخلفین را داد.

به گزارش ایسنا،‌ ماجرا از آنجا شروع شد که پنجشنبه (۱۳ شهریورماه) تعدادی از شهروندان شاهین شهر در استان اصفهان، متوجه فریادها و درخواست کمک کودکان از زیر زمین اداره بهزیستی این شهر شدند.

شهروندان شاهین شهر با پلیس و سازمان آتش نشانی تماس گرفتند و زمانی که ماموران توانستند وارد زیر زمین اداره بهزیستی شوند با صحنه عجیبی مواجه شدند؛ تعدادی از کودکان کار و خیابانی که ساعاتی قبل از سطح شهر جمع آوری شده بودند، در زیرزمین این اداره محبوس شده و درخواست کمک می‌کردند!

۱۰ کودک و نوجوان محبوس شده در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین شهر، کودکان سر چهار راه‌ها بودند که از قرار معلوم توسط ماموران جمع آوری شده و تحویل این اداره شده بودند، اما اداره بهزیستی شاهین شهر آنها را بدون مراقب و کوچکترین امکاناتی در این زیرزمین محبوس کرده بود.

مرضیه فرشاد، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان که ابتدا از هرگونه مصاحبه درباره حادثه اتفاق افتاده در اداره بهزیستی شاهین شهر با تاکید بر اینکه چنین موضوعی باید به صورت دقیق بررسی شود، به ایسنا گفت: تیم بازرسی اداره کل بهزیستی استان اصفهان اکنون در آن اداره مستقر شده تا ابعاد موضوع را بررسی کند و در صورت اثبات، براساس قانون به آن رسیدگی شود.

مدیرکل بهزیستی استان همچنین خاطرنشان کرد: انتظار ما از مسئولان شهرستان شاهین شهر این بود که برای اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان کار آن هم ساعت ۲۳ شب پنجشنبه، با اداره کل بهزیستی استان هماهنگی بیشتری می‌کردند تا ما بتوانیم برنامه‌ریزی درستی در این زمینه داشته باشیم.

فرشاد با عذخواهی از مردم و کودکانی که این اتفاق برای آنها افتاده، گفت: این قول را به مردم می‌دهم که با متخلف یا متخلفین به طور جدی برخورد کنیم.

روایت مدیر بهزیستی شاهین شهر

امین عسگری، مدیر اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه، نیز با اشاره به مصوبات کارگروه ساماندهی تکدی‌گری در شاهین شهر به ایسنا گفت: براساس مصوبات کارگروه ساماندهی تکدی‌گری، نیروی انتظامی و شهرداری‌ موظف به جمع‌آوری کودکان و نوجوانان متکدی که عمدتا از اتباع خارجه هستند در معابر و اماکن عمومی شاهین شهر شدند، همچنین اداره بهزیستی شهرستان موظف شد به مدت ۲ تا ۳ ساعت پذیرای این کودکان بوده و نیروی انتظامی نیز با استقرار مامور در محل اداره بهزیستی، کودکان را به والدینشان در مقابل دریافت گذرنامه، اوراق هویتی و کارت اقامت آنها تحویل دهد.

وی با تایید اینکه در پنجشنبه شب گذشته، ۱۰ کودک و نوجوان از اتباع خارجه تحویل اداره بهزیستی شدند، افزود: در خبر کذب منتشر شده در فضای مجازی گفته شده: ماموران بهزیستی کودکان کار را در زیرزمینی متروک محبوس کرده و برای گذراندن تعطیلات آخر هفته آنان را به حال خود رها و اداره را ترک کرده‌اند، این در حالی است که طرح جمع‌آوری متکدیان از ساعت ۲۳ شب پنجشنبه آغاز شد و تا حدود ساعت ۲۴ ادامه داشت، در تمام این مدت بنده در اداره حضور داشتم، همچنین تا صبح روز جمعه از اداره بهزیستی خارج نشدم و فیلم ضبط شده دوربین‌های مدار بسته اداره بهزیستی شاهین‌شهر گواه کافی و مستند بر تایید صحبت‌هایم است.

مدیر اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه، تصریح کرد: به کار بردن کلمه کودکان کار برای این افراد صحیح نیست و واژه متکدی مناسب‌تر است. کودک کار به کودکانی که در کارگاه‌ها، مراکز تولید و خدماتی به اشتغال دائم مشغولند اطلاق می‌شود و تمیز کردن شیشه خودرو، فروش فال، آدامس، جوراب، دودکردن اسپند و ... کار نبوده و کودکان و نوجوانان، مشغول به این امور متکدی هستند، همچنین این افراد فاقد تابعیت ایران بوده و بیشتر از اتباع خارجی هستند که ساکن شاهین‌شهر نبوده و به صورت سازمان یافته از اصفهان و دولت‌آباد به شاهین‌شهر وارد می‌شوند.

از سوی دیگر محسن انصاری، مؤسس و مدیر گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌های امید، نیز در این‌باره گفت: به خاطر شیوع کرونا هیچ‌گونه طرح جمع‌آوری افراد کارتن‌خواب، متکدیان و کودکان کار نباید اجرا شود، مگر طرح‌هایی که تحت کنترل و نظارت خاص و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و قرنطینه انجام شود، از جمله طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر که در کشور درحال اجراست.