وزیر آموزش و پرورش در روزهای اخیر گفت: «در دولت بحث کردیم که همه فعالیت‌های آموزشی در تمام مهدکودک‌ها تحت نظر آموزش و پرورش باشد و بهزیستی هم موافقت کرد».

این تغییر در سکانداری مهدکودک‌ها در کشور در پی سخنان هفته گذشته مقام معظم رهبری اتفاق افتاد. ایشان، روز سه شنبه 11 شهریورماه در جلسه مجازی با مقام‌های آموزش و پرورش گفتند: «مهدکودک‌ها در ایران، رها شده‌اند و بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت آنها به هیچ وجه خوب نیست... نباید به مهدکودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت، بلکه این مراکز، مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند». در حالی که بر اساس قانون در حال حاضر نیز بخشی از مسئولیت آموزش در مهدکودک‌ها به عهده آموزش و پرورش است، به نظر می‌رسد، مسئولان بهزیستی خواهان واگذاری کامل این مسئولیت به این وزارتخانه و تعیین یک متولی واحد برای اداره این مراکز هستند.

لزوم معرفی یک متولی واحد برای واگذاری امور مهدهای کودک

 در این باره معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بر لزوم معرفی یک متولی واحد برای واگذاری امور مهدهای کودک توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و آمادگی کامل سازمان بهزیستی برای انجام این امر تاکید کرد.

حبیب‌الله مسعودی فرید افزود: مهدهای کودک در گذشته عمدتا وظیفه نگهداری را برعهده داشتند، اما در حال حاضر کارکرد مهدهای کودک تغییر کرده است و مباحث آموزشی، پرورشی و اجتماعی کردن کودکان در مهدهای دنبال می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور گفت: از سال۸۷ قانونی یک ساله در خصوص تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که این قانون طی پنج سال تمدید و در سال ۹۵ به عنوان قانون دائمی مصوب شد. در تبصره ۲ ماده ۲ این قانون آمده است: تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی، تدوین محتوا و نظارت بر مهدهای‌کودک از حیث آموزشی و پرورشی بر عهده وزارت آموزش و پرورش و صدور مجوز و ارائه برنامه بر عهده بهزیستی است. مشکل از همین جا شروع شده و چون تولی‌گری مشخص نشده است و برای کسانی که وارد این حوزه می‌شوند، باعث سر در گمی خواهد شد.

مسعودی فرید افزود: بر طبق قانون قرار بود که آیین‌نامه سه ماهه نوشته شود اما در اردیبهشت ماه امسال به تصویب هیأت وزیران رسید اما نداشتن متولی واحد باعث شده است که این اختلاف همچنان ادامه پیدا کند و به همین دلیل بارها پیشنهاد تولی واحد مهدهای کودک به یک نهاد مشخص توسط سازمان بهزیستی مطرح شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به جلسه اخیر شورای انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: در همین جلسه نیز دکتر قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور بار دیگر پیشنهاد دادند که از صفر تا صد موارد مربوط به شهریه، رتبه‌بندی، خدمات و... مهدهای کودک به یک نهاد واحد اعم از آموزش و پرورش، بهزیستی یا هر نهاد دیگری واگذار شود و به این ترتیب پاسخگویی نیز بهتر می‌شود.

وی همچنین به محتوای معرفی شده از سوی بهزیستی به مهدهای کودک اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته که هنوز هم آیین‌نامه به قانون دائمی تبدیل نشده بود، هر ساله تمام محتواهایی که به مهدهای‌کودک معرفی می‌کردیم به تایید آموزش و پرورش رسیده بود و تاکید داشتیم که این محتوا در کتاب‌نامه رشد که هر سال توسط آموزش و پرورش منتشر می‌شود معرفی شده باشد.

مسعودی فرید گفت: با توجه به آیین‌نامه، مجوز دادن و برنامه(که در آیین‌نامه نیز «برنامه» به این شکل تعریف شده است: برنامه شامل مجموعه فعالیت‌ها و خدماتی که در حوزه‌های مرتبط با فضای فیزیکی و تجهیزات، نیروی انسانی، ایمنی و بهداشت، مراقبت، شهریه، رتبه‌بندی و خدمات اجتماعی پیشگیرانه مهدکودک نظیر انواع غربالگری‌های بینایی و... که برای کودک انجام می‌شود) را به بهزیستی و شاخص‌های آموزشی و پرورشی را به وزارت آموزش و پرورش سپرده است اما گاهی بعضی از همکاران ما در آموزش و پرورش شاخص‌هایی از جنس فضای فیزیکی را به عنوان شاخص آموزشی تلقی می‌کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: با توجه به اینکه ۸۰درصد بچه‌های مهدهای‌کودک در سنین بین ۴تا۶ سال قرار دارند که می‌توانند تحت آموزش پیش دبستانی قرار بگیرند، متفاوت بودن شاخص‌های فضا و سایر شاخص ها باعث شده است که این دوگانگی ایجاد شود و مهدهای کودک نیز دچار بلاتکلیفی و ابهام شده‌اند.