کمتر از 15 روز به بازگشایی مدارس باقی مانده اما اغلب دانش آموزان و خانوادهایشان نمی دانند که امسال را به مدرسه خواهند رفت یا نه؟! در این باره سخنگوی وزارت بهداشت هم می‌گوید که فعلا بازگشایی مدارس به شکل حضوری و مجازی مطرح است و تاکنون هیچ تصمیمی برای بازگشایی کامل مدارس اتخاذ نشده است.

سیماسادات لاری گفت: به گونه‌ای به مردم القا می‌شود که انگار تصمیم‌گیری شده و قرار است مدارس کاملا بازگشایی شود در حالی که فعلا ترکیب حضوری و مجازی مطرح است و تاکنون هیچ تصمیمی برای بازگشایی کامل مدارس اتخاذ نشده است.

سیماسادات لاری در خصوص زمان و نحوه بازگشایی مدارس در شرایط شیوع کرونا اظهار کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز در خصوص بازگشایی مدارس ابلاغیه واضحی نداده است و تنها صحبت‌های کارشناسی مطرح است.

 وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت مدارس سخت است، افزود: زمانی که کودکان فرصت‌های آموزشی در مدرسه را از دست می‌دهند، کم‌کم عواطف‌شان نسبت به آموزش و ارتباط با همسالان کم می‌شود. مدرسه به ویژه برای کودکان معلول، کسانی که در مناطق فقیر زندگی می‌کنند و همچنین کودکانی که خانواده باثباتی ندارند، فرصتی استثنایی است و به رشد و ارتقای سلامت جسمی و روانی آن‌ها کمک می‌کند.

لاری بیان کرد: اصل، سلامت دانش‌آموزان و کادر آموزشی است. یکی از معضلات این بیماری این است که از آینده خبر نداریم و خوب نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم بنابراین در لحظه باید تصمیم‌گیری شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: پروتکل‌های فعالیت مدارس آماده شده است، اما بنا بر وضعیت هر شهرستان عمل می‌شود.

لاری بیان کرد: ما بیشتر از همه باید نگران باشیم، زیرا ما مسئول سلامت مردم هستیم. کودکان حلقه انتقال ویروس هستند و تا زمانی که زنجیره انتقال بیماری قطع نشود، بیماری محدود نمی‌شود و با توجه به تحرک کودکان، آن‌ها می‌توانند بیماری را بیشتر منتقل کنند. همان‌گونه که برای برگزاری کنکور و محرم پروتکل تدوین شد برای مدارس هم این گونه حساسیت داریم.

آخرین آمار ابتلا به کرونا

دیروز همچنین سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۰۲۸ مورد جدید کرونا و بستری ۷۰۷ نفر و فوت ۱۲۶ نفر در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. سیما سادات لاری ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۵۶ هزار و ۷۹۲ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۵۰۲ نفر رسید. وی گفت: ۳۸۵۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری در تشریح وضعیت استان‌های در شرایط قرمز گفت: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

لاری با اشاره به استان‌های در شرایط هشدار نیز گفت: همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

 پرهیز از سفر در تعطیلات پیش‌رو

ستاد ملی کرونا در اطلاعیه‌ای ضمن تشکر از اکثریت مردم کشورمان که با همراهی و همکاری با کادر بهداشت و درمان در مقابله با کرونا، حداقل تردد در سطح شهرها و جاده‌ها را داشته‌اند، از اقلیتی که در این باره بی توجه هستند، خواست که به جمع کثیر ایرانیان همراه برای مقابله با کرونا بپیوندند و با توجه به دستورات پزشکان و پرستاران وزارت بهداشت با رعایت کلیه دستور العمل‌ها به کرونا مبتلا نشوند و دیگران را مبتلا نکنند.

 در بخشی از این اطلاعیه آمده است: بررسی میدانی متخصصان اپیدمی وزارت بهداشت طی شش ماه گذشته موید این نکته مهم است که میزان ابتلا و فوت ناشی از کرونا، ارتباط مستقیم با رفتن به سفر در سطح کشور داشته است و لذا رفتن به سفر به معنی قبول ریسک مبتلا شدن و مبتلا کردن سایر هموطنان به ویرووس کوید ۱۹ است.