فولاد مبارکه در حالی که سهم 95 درصدی در تولید ورق گرم دارد و در حالی که قطب صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید، از سهم و جایگاه مناسب خود در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای صنعت فولاد کشور برخوردار نیست. به گزارش ایلنا، در سه‌ماهۀ نخست سال جاری، میزان تولید ورق گرم کشور به رقم یک میلیون و ۸۱۳ هزار و ۱۷۰ تن رسید که از این رقم سهم فولاد مبارکه به بیش از 95 درصد افزایش یافته است. از این خبر بار دیگر ثابت کرد که فولاد مبارکه لیدر صنعت فولاد کشور است و نقش و جایگاه محوری در صنایع فلزی ایران دارد. اما نکته تاسف برانگیز این که این شرکت علی‌رغم نقش کم‌نظیرش در صنعت فولاد، از جایگاه منطقی و شایسته خود در فرایند تصمیم‌گیری برای صنعت فولاد کشور برخوردار نیست. متاسفانه وزارت صمت و معاونت صنایع معدنی این وزارتخانه به هنگام تصمیم‌گیری کماکان به نظرات کارشناسی فولاد مبارکه، کم توجهی می‌کند. این در حالی است که در کشورهای صنعتی پیشرو مانند چین، آلمان، کره جنوبی و غیره، نهادهایی مانند وزارت صنعت و حتی وزارت امور خارجه در خدمت صنعت و کمپانی‌های صنعتی هستند و نقش تسهیل‌گر را برای تولید و صادرات دارند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر شاهد چنین رویه و رویکردی از سوی تصمیم‌گیران دولتی نبوده‌ایم.  متاسفانه شاهد بوده‌ایم که در ماه‌های اخیر، به هنگام تصمیم‌گیری نهادهای دولتی برای موضوعات گوناگون صنعت فولاد، به نظرات کارشناسی فولاد مبارکه یا بی‌توجهی شده یا کم‌توجهی. قطعا این مسئله به صلاح صنعت فولاد کشور نیست و تدوام آن می‌تواند آسیب‌زا باشد و مسئولان دولتی در وزارت صمت باید به سرعت این رویکرد نادرست را اصلاح کنند.

    

تولید 95 درصد ورق گرم کشور در فولاد مبارکه

در سه‌ماهۀ نخست سال جاری، میزان تولید ورق گرم کشور به رقم یک میلیون و ۸۱۳ هزار و ۱۷۰ تن رسید که از این رقم سهم فولاد مبارکه به بیش از 95 درصد افزایش یافته است.  در سه‌ماهه نخست سال جاری میزان تولید ورق گرم فولاد مبارکه یک میلیون و 355 هزار تن بوده و در فولاد سبا نیز تولید این محصول با   9.1 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 371 هزار تن افزایش یافته است. بنابر اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) میزان تولید ورق سرد در دورۀ سه‌ماهه نخست سال ۹۹ به ۳۹۷ هزار و ۸۹۴ تن رسید.همچنین ورق عریض تولیدی فولاد اکسین در فصل بهار امسال برابر با ۲۳۰ هزار   و   ۷۸۷ تن ثبت شد که صرفا توسط این واحد تولید می‌شود. آمار عملکرد فولادسازان در سال گذشته حاکی از تولید ۹ میلیون و ۹۶۰ هزار تن مقاطع تخت فولادی (ورق گرم، سرد و پوشش‌دار) است که در مقایسه با عملکرد سال ۹۷ رشد 5‌درصدی داشته است. فولادسازان در سال ۹۷ در بخش مقاطع تخت فولادی ۹ میلیون و ۴۵۹ هزار تن تولید داشتند. آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، کل تولید ورق گرم در سال ۹۸ را 8 میلیون و ۲۳۲ هزار تن ثبت کرده که رشد 4 درصدی نسبت به رقم 7 میلیون و ۹۴۳ هزار تن عملکرد سال ۹۷ داشته است. ضمن این‌که آمار تولید ورق سرد نیز در سال ۹۸ به رقم 2 میلیون و ۶۲۸ هزار تن رسید و در مقایسه با عملکرد سال ۹۷ با رقم 2 میلیون و ۵۳۸ هزار تن، افزایش 4 درصدی دارد. صادرات مقاطع تخت فولادی در سال گذشته ۸۰۵ هزار تن بود و نسبت به رقم ۸۷۷ هزار تن عملکرد سال ۹۷ کاهش 8 درصدی داشت.

میزان ورق گرم صادراتی در سال ۹۸ برابر با ۵۳۶ هزار تن بود که افت ۱۹ درصدی در مقایسه با صادرات سال ۹۷ با رقم ۶۶۲ هزار تن ثبت کرد. همچنین مجموع ورق سرد صادراتی نیز پارسال ۱۲۰ هزار تن بود و نسبت به رقم ۴۳ هزار تنی در سال ۹۷ رشد ۱۷۹ درصدی داشت.