در پی انفجار و آتش‌سوزی در کلینیک سینا اطهر در شمال تهران، ۱۹ نفر شامل ۱۵ زن و ۴ مرد کشته و دستکم ۱۴ نفر مصدوم شدند.

روسای‌ جمهوری، قضائیه و مجلس، وزیر بهداشت، معاون اول رئیس‌جمهور و شمار کثیری از مسئولان این حادثه را تسلیت گفتند و خواهان روشن شدن علت این آتش‌سوزی شدند.

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران نیز گفت: بیشتر کشته‌شدگان از کادر درمانی بودند که در طبقه‌های فوقانی ساختمان کلینیک حضور داشتند.

همزمان مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از شناسایی تمام اجساد حادثه دی‌کلینیک سینا اطهر خبر داد و گفت: ۱۴ جسد به بستگان درجه یک‌ تحویل داده‌ شده‌اند.

مهدی فروزش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ادامه داد: خانواده‌های ۵ نفر دیگر نیز اعلام کرده‌اند، طی روزهای آینده برای تحویل اجساد به پزشکی قانونی مراجعه خواهند کرد.

صدور دستور احضار ۵ مقصر احتمالی

 دادستان تهران در تشریح آخرین جزئیات از پرونده آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر گفت: دستور احضار پنج نفر از مقصران احتمالی حادثه صادر و یک نفر نیز در این رابطه بازداشت شده است.

علی القاصی مهر با تاکید بر اینکه پرونده آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر با دقت و سرعت در دادسرا در حال رسیدگی است، افزود: از همان ابتدای وقوع حادثه دادستانی با همراهی بازپرس و دادسرای جنایی و همکاران قضایی در صحنه حضور یافتند و یک تیم کارشناسی بنا به دستور بازپرسی ماموریت پیدا کرد که ابعاد مختلف این حادثه را سریعا بررسی و اظهارنظر کنند.

وی ادامه داد: کار شناسایی اجساد با حضور دادسرای جنایی تهران آغاز و اجساد به پزشکی قانونی منتقل شدند و تعیین علت فوت در دست بررسی است.

دادستان تهران اضافه کرد: دستورات قضایی لازم برای حفظ و نگهداری صحنه و عدم تردد افراد غیرمرتبط توسط اوامر پلیس صادر شده و یک تیم کارشناسی بنا به دستور بازپرسی ماموریت پیدا کردند که ابعاد مختلف این حادثه را بررسی و در خصوص علت و چگونگی حادثه سریعا بررسی و اظهارنظر کنند.

انفجار دوسیلندر گاز بزرگ و چهار سیلندر گاز کوچک

ازسوی‌دیگر، شهردار منطقه یک اعلام کرد که دستورالعمل های عمومی و اخطارهای آتش‌نشانی درباره ساختمان کلینیک سینا اطهر صادر شده و بخشی از دستورالعمل‌های ایمنی نیز انجام شد.

حمید موسوی درباره آتش‌سوزی کلینیک درمانی سینا اطهر در خیابان شریعتی تهران با بیان اینکه سازمان آتش نشانی در حال بررسی علل اصلی حادثه است که متعاقبا نتیجه این بررسی‌ها اعلام خواهد شد، گفت: به نظر می‌رسد که دلیل این آتش‌سوزی انفجار کپسول‌های گاز بوده و اکنون بررسی این نکته که دلیل انفجار نشت گاز بوده یا اتصالی برق و یا اینکه دلیل دیگری داشت، در حال انجام است.

وی با اشاره به وجود سیلندرهای گاز در این درمانگاه، عنوان کرد: دو سلیندر گاز بزرگ و چهار سیلندر گاز کوچک منفجر شده است. یک مخزن بزرگ هلیوم در این مکان وجود داشت که با حضور به موقع مأموران و خنک نگه داشتن این مخزن اتفاقی رخ نداد و اگر بموقع این امر مدیریت نمی‌شد، ابعاد حادثه گسترش بیشتری پیدا می‌کرد.

عابران و همسایگان اطراف بیمارستان مصدوم نشدند

رئیس اورژانس تهران از مصدومیت 24 نفر در حادثه شب گذشته در دی‌کلینیک سینا اطهر خبر داد.

پیمان صابریان، در نشست خبری با اشاره به حادثه انفجار در ساختمان دی‌کلینیک سینااطهر گفت: متاسفانه در سر صحنه ۱۸ نفر فوت شدند و یک نفر نیز در حین سی پی آر فوت شد.

رئیس ارژانس تهران در مورد شدت حادثه در کلینیک سینا ضمن اشاره به اینکه افراد حادثه دیده همه در ساختمان حضور داشتند و افرادی که در همسایگی و عابر اطراف ساختمان بودند مصدوم نشدند، گفت: در حادثه‌ دیروز اغلب افرادی که در حادثه دچار آتش‌سوزی شده بودند در ساختمان حضور داشتند و برای همسایه‌ها و عابرین مشکلی پیش نیامده و یا حداقل مصدوم نشدند و خسارت  در حد شکستگی شیشه منزل بوده است. صابری در مورد علت احتمالی حادثه گفت: در مورد انفجار، آنجا که مرکز تصویربرداری بود و گاز هلیوم وجود داشت احتمال انفجار هم وجود داشته است.

 پرتاب سیلندر گاز

در حیاط ساختمانی دیگر

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نیز جزئیات حریق در دی‌کلینیک سینا اطهر را اعلام کرد. مهدی داوری درباره جزئیات حادثه در دی‌کلینیک سینا اطهر گفت: آتش‌سوزی در طبقه همکف ورودی ساختمان شروع شده و این محل نیز رله سیلندرهای اکسیژن نیز بوده است. وی ادامه داد: آتش‌سوزی از این نقطه شروع شده و با توجه به حجم موادی که در آنجا وجود دارد، سریعا گسترش پیدا می‌کند. هنگامی که آتش به سلیندرها می‌رسد نیز باعث بروز انفجار‌هایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: انفجارها باعث گسترش آتش به دیگر طبقات ساختمان و همچنین ساختمان ضلع شرقی می‌شود و همچنین دو ساختمان روبروی این کلینیک نیز متاثر از آتش‌سوزی و انفجار بودند و به همین‌دلیل شدت آتش‌سوزی ناگهان زیاد می‌شود.

داوری با بیان اینکه ساختمان‌‌های مجاور آسیب جدی ندیده بودند، تصریح کرد: تیم‌های کارشناسی در حال بررسی هستند و حداکثر تا ۲۴ ساعت آینده علت حادثه اعلام خواهد شد. وی ادامه داد: شدت انفجار سیلندرها به حدی بود که تکه‌های سلیندرها را در فاصله ۵۰ متری این کلینیک و در پارکینگ و حیاط یک ساختمان دیگر پیدا کردیم. با توجه به شدتی که آتش داشت، خوشبختانه در مدت زمان ۳۰ دقیقه شعله‌زنی انجام و آتش خاموش شد.

تکذیب وجود مرکز پزشکی هسته‌ای در کلینیک

معاون کل وزارت بهداشت وجود مرکز پزشکی هسته‌ای در کلینیک سینا اطهر را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی گفت: این مرکز یک دی کلینیک و دارای ۵ طبقه است.️علت سانحه اولیه را مسئولان مربوطه بررسی می‌کنند. معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: دی کلینیک سینا یک مرکز دندانپزشکی و تصویربرداری است و برخی اعمال جراحی سبک در آن انجام شده است. حریرچی در واکنش به اخبار منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر وجود مواد رادیو اکتیو در محل انفجار کلینیک سینا اطهر در خیابان شریعتی تهران گفت: این خبر را تکذیب می کنم. رادیولوژی معمولی در این کلینیک دایر بوده است و بیشتر MRI بوده که اشعه ایکس هم ندارد.

جانباختگان حادثه سینا دچار خفگی شدند نه سوختگی

رئیس بیمارستان شهدای تجریش گفت: علت فوت جانباختگان حادثه کلینیک سینا اطهر سوختگی نبود و آنان به دلیل شدت دود غلیظ دچار خفگی شدند.

رضا جلیلی‌خشنود در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دود بسیار قابل توجهی پس از صدای انفجار از کلینیک سینا اطهر بلند شد و پس از آن صدای انفجار دیگر را هم شنیدیم و تمام نیروهای اورژانس این بیمارستان به حالت آماده‌باش درآمدند.

وی با بیان اینکه دقایقی بعد متوجه وقوع حادثه در کلینیک سینا اطهر شدیم، یادآورشد: تمام مجروحان این سانحه فقط به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شدند.

مغایرت‌های آیین‌نامه‌ای و ایمنی در کلینیک

در پی حادثه حریق کلینیک سینا اطهر، مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت ایمنی سازه‌ای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور، گفت: هیچ‌گاه در بیمارستان شاهد نگهداری سیلندرها و کپسول‌های گاز زیر اتاق عمل نیستیم؛ زیرا این موضوع یکی از مغایرت‌های ایمنی  ما در بیمارستان‌ها محسوب می‌شود، اما می‌بینیم که در مرکز سینا اطهر دقیقا این اتفاق افتاده و کپسول‌های اکسیژن زیر قسمت جراحی نگهداری می‌شدند.

علی ماهر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت ایمنی مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور، گفت: به طور کلی در کشور وضعیت مناسبی از نظر سازه‌ای و ایمنی ساختمان‌ها در بخش سلامت نداریم.

باید توجه کرد که بیش از ۵۰ درصد ساختمان‌های بیمارستان‌های کل کشور بیش از ۴۰ سال عمر دارند که اصلا برای بیمارستان وضعیت مناسبی نیست. حال وقتی این شرایط به سایر مراکز درمانی و مراکز جراحی محدود هم تعمیم می‌یابد، شرایط بدتر هم می‌شود. متاسفانه حادثه حریق شب گذشته نیز در یک مرکز جراحی محدود رخ داده که به نظر می‌آید بسیاری از آیتم‌های آیین‌نامه ایمنی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در این مرکز رعایت نشده بود.

 اشکال در سیستم برق نگهداری سیلندرهای اکسیژن

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران نیز در این زمینه اعلام کرد: طبق گزارش اولیه آتش‌نشانی اشکال در سیستم برق نگهداری سیلندرهای اکسیژن علت وقوع حادثه کلینیک سینا اطهر بوده است.

زهرا صدراعظم نوری در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد حریق در کلینیک سینا اطهر گفت: متأسفانه شاهد حریق در ساختمان پنج طبقه مرکز درمانی سینا اطهر بودیم که منجر به فوت تعدادی از همشهریان و مصدوم شدن تعدادی دیگر از همشهریان و آتش‌نشانان شد.

وی با بیان اینکه این ساختمان از جمله ساختمان‌های ناایمنی بوده که وضعیت نامناسب شبکه برق داخلی ساختمان را در آن شاهد بودیم، گفت: اتاقک انباری غیراصولی برای نگهداری سیلندرهای اکسیژن در مجاورت ورودی و محل دسترسی به ساختمان استفاده می‌شده است و این در حالی است که لوازم قابل اشتعال در پلکان دسترسی به پشت‌بام دپو شده بود که این مسئله امکان تردد مناسب را سلب کرده و موجب توسعه حریق شده بود.

وی با بیان اینکه در پشت‌بام فضایی را با کاربری انباری ایجاد کرده بودند، گفت: پلکان دوربند کافی نداشت و این مسئله باعث انتقال سریع دود به طبقات از طریق راه پله شده بود.

نوری با تأکید بر اینکه این ساختمان پنج طبقه ۱۴۰۰ مترمربع زیربنا داشت، گفت: این ساختمان ایمنی لازم را نداشته است به گونه‌ای که آتش‌نشانان در سال ۹۴ اخطاریه‌ای را برای این واحد صادر کرده و دستورالعمل‌هایی را نیز در راستای ایمن‌سازی به آن اعلام می‌کنند اما مورد توجه مالک قرار نمی‌گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه در سال ۹۶ سازمان آتش‌نشانی با توجه به اینکه در این ساختمان دستورالعمل‌های ایمنی قبلی رعایت نشده بود مجددا ضمن تذکر به مالک، نامه استنکاف از دستورالعمل‌های ایمنی را مجددا ابلاغ می‌کند، گفت: در سال ۹۷ یکی از واحدهای بازرسی آتش‌نشانی دوباره هشداری به ساختمان می‌دهد که متأسفانه تمکین نمی‌کند و نهایتا در سال ۹۸ شهرداری منطقه یک ضمن ابلاغ دستورالعمل‌ها در اخطار جدی به مالک اعلام می‌کند که اگر اقدامی در این خصوص صورت نگیرد ذینفعان باید در مقابل حوادث احتمالی پاسخگو باشند. هر چند که مالک اقداماتی ناقص همچون نصب خاموش‌کننده آتش یا اجرای سیستم اعلام و اطفای حریق را انجام می‌دهد اما این اقدامات به صورت ناقص اجرا شده و دستورالعمل را به صورت کامل اجرا نکردند.

 

پیام تسلیت رهبر انقلاب

درپی حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر

درپی حادثه‌ تلخ آتش‌سوزی در یکی از مراکز درمانی تهران رهبر انقلاب با صدور پیام تسلیت، دستگاههای مسئول را موظف کردند ضمن بررسی موضوع، تدابیر لازم را برای کاستن از آسیبها و خسارت‌ها به کار گیرند.

به گزارش ایلنا، درپی حادثه‌ی بسیار تلخ آتش‌سوزی در یکی از مراکز درمانی تهران که به جان‌باختن جمعی از شهروندان انجامید حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیام تسلیت، دستگاههای مسئول را موظف کردند ضمن بررسی موضوع، تدابیر لازم را برای کاستن از آسیبها و خسارتها بکار گیرند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه‌ی بسیار تلخ آتش سوزی در یک مرکز درمانی را که به جان‌باختن تعدادی از مردم عزیزمان انجامید به خانواده‌های مکرّم آنان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و تسلّا و آرامش قلبی آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را از خداوند متعال مسئلت میکنم. دستگاههای مسئول باید همه‌ی تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع چنین حوادث دلخراش و نیز تدابیر لازم برای کاستن از آسیب‌ها و خسارتهای آن به‌کار گیرند و مانع چنین ضایعات بی‌جبرانی شوند. بررسی درست این حادثه‌ی مرکز درمانی نیز باید به‌وسیله‌ی دستگاههای مسئول سریعاً انجام گیرد.