وزیر بهداشت گفت: استان‌هایی مانند کردستان، آذربایجان‌غربی، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و کرمانشاه در اوج پیک اول کرونا است و استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی، فارس و خراسان رضوی ممکن است در روزهای آینده پیک بیماری را تجربه کنند.

سعید نمکی در اولین جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم افزود: پروتکل‌های بازگشایی مشاغل و صنایع نوشته شده و برای ۱۳۰۰ حرفه، پروتکل بهداشتی تحت عنوان فاصله‌گذاری هوشمند نوشته و ابلاغ شده است.

نمکی بیان کرد: علیرغم تذکراتی که می‌دادیم در برخی استان‌ها، مردم دچار بی‌خیالی شدند و مدیران نیز فکر کردند که هرروز باید بازگشایی‌ها را افزایش دهیم تا اینکه در استان‌هایی مثل خوزستان خیزهای جدید بیماری را مشاهده می‌کنیم. آنچه امروز در برخی استان‌ها مشاهده می‌شود، پیک دوم کرونا نیست بلکه گردش پیک اول در استان‌های مختلف است.

واکسن ایرانی کرونا در دست تهیه است

وزیر بهداشت در ارتباط با تولید واکسن کرونا در ایران نیز گفت: در روزهای آینده خبر خوشی درباره واکسن کرونا خواهیم داشت. به گفته نمکی ایران هم روی واکسن‌های مرتبط با کووید۱۹ کار گسترده‌ای را شروع کرده است، دو تیم بسیار برجسته در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال فعالیت هستند، اما هنوز زود است که برای پرده‌برداری از آن اقدام شود.

کار پزشکان در پاییز سخت‌تر می‌شود

از سوی دیگر معاون بهداشت وزارت بهداشت بر لزوم استفاده از ماسک و همچنین اجباری شدن آن در تجمعات، اماکن سربسته و فضاهای حمل‌ونقل عمومی تأکید و وضعیت تخت‌های بستری ویژه کرونا در بیمارستان‌ها را تشریح کرد.

علیرضا رئیسی افزود: در پاییز که کرونا و آنفلوانزای فصلی هم‌زمان می‌شوند مجدداً کار ما سخت خواهد شد؛ چراکه آنفلوانزا و کووید۱۹ علائم مشترک دارند و حتی کار تشخیص نیز سخت خواهد شد. در مورد اطلاع‌رسانی درباره کرونا هم‌فکر می‌کنم باید طرحی نو دراندازیم و با کمک اصحاب رسانه به این فکر کنیم که نحوه اطلاع‌رسانی در مورد بیماری کرونا را تغییر دهیم تا مردم را حساس کنیم.

بازگشت دوباره محدودیت‌ها

رئیسی در خصوص احتمال بازگشت محدودیت‌ها، اعلام کرد: شنبه هفته جاری تصمیم خوبی در ستاد ملی کرونا گرفته شد. بر اساس آن به استان‌هایی که در شیوع بالای کرونا هستند، اختیار داده شد که بتوانند، تعطیلی داشته باشند. این تصمیم یک نقطه عطف در مدیریت کرونا در ایران است. شش یا هفت استان درخواست مدیریت کرونا و اجازه تعطیلی  و بازگشت محدودیت داشتند. وزارت بهداشت این درخواست را تائید کرد و قرار شد به وزارت کشور ابلاغ شود و بسته شدن اماکن عمومی در این استان‌ها اعمال شود. این اقدام نوعی تعطیلی و اعمال محدودیت موقت است.اجرای دستورالعمل فاصله‌گذاری و اعمال محدودیت‌ها نوعی فاصله‌گذاری پویا است که جلوی شیوع  ناگهانی کرونا را می‌گیرد.

آخرین آمار از پیشروی کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی بیماران جدید کووید-۱۹ در کشور خبر داد.

سیماسادات لاری گفت: از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۳۱ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۳۴۰ مورد از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شدند. به‌این‌ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر رسید.

او همچنین افزود: متأسفانه در بازه زمانی ذکرشده، ۱۳۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۹۹۶ نفر رسید. و دو هزار و  ۸۶۹ نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

شرایط مأیوس‌کننده جهانی

کرونا جهان را هم درگیر خودکرده و باعث نگرانی‌هایی شده است. دبیرکل سازمان ملل ضمن آن‌که از نبود هرگونه هماهنگی بین کشورها درروند مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ شدیداً انتقاد کرده می‌گوید این شرایط «مأیوس‌کننده است». آنتونیو گوترش، گفته لازم است دولت‌ها و کشورها درک کنند با تک‌روی شرایطی را ایجاد می‌کنند که کنترل‌ناپذیر خواهد شد. او تأکید کرده که جهان در میانه بدترین چالش بین‌المللی از زمان جنگ دوم جهانی قرارگرفته است و باید یک آتش‌بس عمومی در تمام کشمکش‌ها و درگیری‌های نظامی برپا شود.