فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران گفت: کرونا در تهران طی دو هفته اخیر با شیبی ملایم رو به افزایش بوده است.

علیرضا زالی، با بیان اینکه این بیماری در ۸۰ درصد افراد بی‌علامت است، اما می‌توانند ویروس را منتقل کنند، افزود: بارها اعلام کرده‌ایم که سطح رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند در شهر تهران به ۱۱ درصد تقلیل پیدا کرده است.وی تصریح کرد: مردم کماکان از حضور در اجتماعات غیرضروری بپرهیزند و در مواردی که ضرورتی ندارد، در یک محیط اجتماعی حضور پیدا نکنند زیرا هنوز شرایط در تهران برای برگزاری بسیاری از تجمعات ایمنی کافی ندارد.

وی افزود: این بیماری هنوز در تهران به عنوان یک بیماری خطرناک تلقی می‌شود و درمان و واکسن قطعی ندارد. از طرفی به نظر ما هنوز هم بخش زیادی از مردم تهران در معرض کرونا نبودند بنابراین کانون‌های بالقوه با پتانسیل برای آلودگی تلقی می‌شوند بنابراین حضور در اجتماعات غیر ضروری توصیه نمی‌شود.

2573 بیمار و 119 فوتی جدید

در حالی که شمار مبتلایان به کرونا از ۹ میلیون نفر در جهان گذشت، سخنگوی وزارت بهداشت نیز از افزایش شمار مبتلایان در ایران خبر داد.

دیروز سیماسادات لاری گفت: از اول تا دوم تیر ۲۵۷۳ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۱۳۱۹ مورد بستری شدند.

به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به  ۲۰۷ هزار و ۵۲۵ نفر رسید. همچنین بر اساس این گزارش در طول ۲۴ ساعت،  ۱۱۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۷۴۲ نفر رسید.

همچنین تاکنون ۱۶۶ هزار و ۴۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۲۸۹۸   نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۴۲۰  آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی درباره استان‌های با وضعیت قرمز گفت: استان‌های خوزستان، هرمزگان،کرمانشاه و آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز قرار دارند و در استان‌های فارس و کرمان شاهد افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ هستیم.

 مصرف خودسرانه دگزامتازون ممنوع

کارشناسان سلامت این روزها نسبت به مصرف خودسرانه هر نوع دارو و بخصوص دگزامتازون هشدار می‌دهند.

در پی یافته‌های جدید دانشمندان بریتانیایی در خصوص اثربخشی داروی دگزامتازون در درمان بیماران حاد کرونا برخی گزارش ها از مصرف خودسرانه این دارو خبر می‌دهد. در همین باره رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: داروی دگزامتازون طبق نظر پزشک معالج فقط برای برخی از بیماران مبتلا به کرونا کاربرد دارد.

دکتر مصطفی قانعی گفت: همانطور که در اسفند سال گذشته به اطلاع مردم رسید پس از تحقیقات انجام شده و گذر از فاز ویروسی پیشنهاد کردیم داروی کورتیکواستروید در فاز التهاب ریه که منجر به کمبود اکسیژن می شود، قابل تجویز است. سه ماه بعد دانشگاه اکسفورد انگلیس، همین تحقیق را به‌صورت کورتون تزریقی استفاده کرد.

 رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه این دارو باید با نظر پزشک معالج تجویز شود، افزود: پس از اعلام پژوهشگران بریتانیایی درباره کشف نتایج اولیه دارویی از خانواده استروئیدها به نام «دگزامتازون» بر درمان بیماران حاد کرونایی، سازمان جهانی بهداشت از پیشرفت علمی پژوهشگران بریتانیایی در این زمینه استقبال کرد.

همچنین سید محمدرضا هاشمیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز ضمن هشدار نسبت به مصرف خودسرانه این دارو گفت: مصرف خودسرانه داروی دگزامتازون عوارض خطرناکی به دنبال دارد، بنابراین مردم باید حساسیت خود نسبت به این داروها را کم کنند و اجازه دهند مباحث علمی و تخصصی از مسیر علمی خود پیش برود.