«در سال گذشته ۸۵ هزار و ۴۲۰ مورد گزارش همسرآزاری به پزشکی قانونی ارجاع شده است».

داد زدن، فحش دادن، انداختن بار زندگی روی دوش همسر، حصار کشیدن دور همسر، تحقیر، بداخلاقی، انعطاف‌ناپذیری و علل فرهنگی و فقر فرهنگی از مصادیق همسرآزاری است که رئیس سازمان پزشکی قانونی کل کشور در نشست خبری  دیروز به آن اشاره کرد.

 عباس مسجدی آرانی همچنین در این نشست به آمارهای قابل توجه دیگری در حوزه‌های ‌کودک‌آزاری، خودکشی، سقط جنین، مصرف الکل و درخواست برای تغییر جنسیت نیز اشاره کرد.

بیش از ۱۲ هزار پرونده برای سقط تشکیل شده است که ۲.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. دادستان کل ماموریت یافته که جلسه‌ای با وزارت بهداشت و سازمان پزشکی و ... داشته باشیم و آمار رشد سقط‌های جنایی  بررسی شود

به گفته او ٩٠ درصد پرونده‌های گشوده شده در پزشکی قانونی مربوط به معاینات است و در مجموع یک میلیون و ۶٩٩ هزار و ٨٣٧ پرونده در سال گذشته در پزشکی قانونی گشوده شد که حدود ٣٣درصد ادعای نزاع است، ٢٠ درصد مربوط به حوادث رانندگی، ٢۵ درصد معاینه، ۵.٨ درصد مربوط به زنان و ۵٣.٧ درصد مربوط به اختلالات روانپزشکی بود.

مسجدی آرانی،  بیشترین آمار مراجعه را مربوط به تابستان را با ٢٩.١ درصد اعلام کرد و گفت: «فصل بهار ٢۵.1، پاییز 24.9 و زمستان با ٢١ درصد بود».

افزایش سقط‌های زیرزمینی

او با اشاره به کاهش پرونده‌های سقط جنین به رشد میزان سقط جنایی اشاره کرد و گفت: «بیش از  ۱۲ هزار پرونده برای سقط داشتیم که ۲.۶ کاهش را نشان می‌دهد. دادستان کل ماموریت یافته که جلسه ای با وزارت بهداشت و سازمان پزشکی و ... داشته باشیم و آمار رشد سقط‌های جنایی  بررسی شود».

سقط جنین به سه شکل «جنایی»، «درمانی» و «خود به خودی» شناخته می‌شود. سقط جنایی، همان نوع از سقط جنین است که به عنوان سقط غیرقانونی شناخته شده و معمولا در مراکز غیرمجاز و به صورت زیرزمینی انجام می‌شود. این در حالی است که سقط درمانی، نوعی از سقط جنین است که به موجب قانون و با دستور نظام پزشکی و با رعایت شرایط و ضوابط مقرر از سوی قانونگذار، مجاز شناخته می‌شود.

افزایش خودکشی در سال۹۸

آرانی در این نشست خبری با اشاره به افزایش آمار خودکشی در کشور گفت:  «خودکشی در سال گذشته ۵ هزارو ۱۴۳ مورد بود که نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۷) ۸ دهم درصد رشد داشته است که یک هزار و ۵۱۷ زن و سه هزار و ۶۲۳ مورد مرد بودند». به گفته او استان کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و کرمانشاه بیشترین آمار خودکشی و کمترین آمار هم مربوط به خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان بود.

او با اشاره به اینکه بیشترین روش خودکشی حلق آویزی بود و استفاده از سموم در ردیف بعدی علل خودکشی قرار داشت و بیشترین سن خودکشی  ۳۰ تا ۳۹ سال بود و بعد از آن سن  ۱۸ تا ۲۴ سال است و میزان تحصیلات افرادی که خودکشی کرده اند، راهنمایی و دیپلم و دانشگاه و بعد ابتدایی است، گفت: «خودکشی بر اساس آموزه‌های دینی ما گناه کبیره است. حتی یک مورد خودکشی هم برای ما زیاد است، اما آمار ما در این خصوص در مقایسه با سایر کشورهای دیگر کمتر هستیم، اما روند صعودی آن طی ۱۰ سال گذشته برای مراکز دانشگاهی و فرهنگی یک زنگ خطر جدی است و نظام سلامت باید اقدامات عاجلی را انجام دهد».

تغییر جنسیت

مسجدی آرانی همچنین به موضوع اختلال جنسیتی اشاره کرد و با بیان اینکه در خواست برای تغییر جنسیت در خانم‌ها افزایش یافته گفت: «در سال گذشته ۵۸۰ پرونده در این رابطه وجود داشته که  ۴۰۰ پرونده مربوط به  خانم‌ها بوده و ۱۰۳ مورد آن تایید شده است و ۱۸۰ پرونده مربوط به آقایان بوده که ۵۶ مورد آن تایید شده است».

رشد مصرف الکل

رئیس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به شیوع کرونا در کشور در اسفند سال گذشته گفت: «در سال گذشته ۶۲۷  به دلیل مصرف الکل جان باختند که  نسبت به سال‌های قبل ۱۴۲ درصد رشد را نشان می‌دهد».

به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی کل کشور سال گذشته ۹ هزار و ۸۸۴ هزار قصور پزشکی در کشور رخ داد که تعداد چهار هزار و یک مورد محکوم و پنج هزار و ۲۸۳ تبرئه شدند

رشد آمار کودک‌آزاری

وی افزود: «در حوزه ‌کودک‌آزاری نیز ۲۴۸۸ پرونده با رشد ۱۲/۵ درصدی داشتیم و  عوامل مهم ‌کودک‌آزاری ناشی از وضعیت خود کودک، پیش فعالی، نامشروع بودن کودک، مشکلات اقتصادی، عدم دسترسی به بهداشت و آموزش، عریان پوشی است. عریان پوشی زمینه ‌کودک‌آزاری را افزایش می‌دهد. مشکلات محیط‌های آموزشی و انتظارات بیش از حد از کودک و همچنین اشتغال مادر در این مسائل تأثیرگذار است. شایع‌ترین نوع ‌کودک‌آزاری غفلت است».

کاهش تصادفات

رئیس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به تصادفات  گفت: «رشد منفی ۵/۶ درصدی را در این زمینه داشتیم که امیدواریم ادامه داشته باشد. از ۱۶ هزار و ۹۴۶ مورد فوت ناشی از تصادفات ۱۱ هزار و ۸۵ مورد فوتی برون شهری بود».

به گفته او همچنین شاهد ۲۸ هزار و ۲۰۸ مورد حادثه کار و همچنین ۱۸۵۴ مورد سوختگی و ۱۲۷۵ مورد فوتی ناشی از غرق شدگی بودیم.

 وقوع ۹۸۸۴ قصور پزشکی

به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی کل کشور سال گذشته ۹ هزار و ۸۸۴ هزار قصور پزشکی در کشور رخ داد که تعداد چهار هزار و یک مورد محکوم و پنج هزار و ۲۸۳ تبرئه شدند.

تهران، فارس و البرز بیشترین تعداد پرونده قصور و  پزشکی و ایلام، لرستان و هرمزگان کمترین میزان قصور پزشکی را داشتند.

 ۱۵۰۰متقاضی  برای اهدای جسد

مسجدی آرانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اهدای جسد نیز گفت: «اهدای پیکر یک کار خداپسندانه است، زیرا تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی می‌توانند از یک پیکر برای مقاصد علمی و آموزشی استفاده کنند و مراحل اهدای جسد، بافت و عضو رایگان است و ریالی دریافت نمی‌کنیم».

به گفته او در سال گذشته  ۱۵۰۰ مورد تقاضا برای اهدای جسد وجود داشت ولی باید باز در این خصوص فرهنگ‌سازی شود.

پرونده شخصیت

او همچنین به افزایش پرونده شخصیت اشاره کرد و گفت: «سال گذشته 28.9 درصد افزایش پرونده شخصیت هم برای عفو و هم عدم تحمل کیفر داشتیم که بسیار مهم بود. البته محدودیت‌هایی را در حوزه تخصصی و مالی داریم که نتوانستیم برای همه آنها پرونده تشکیل دهیم که ان‌شاءالله رفع خواهد شد».

در چرایی و چگونگی تشکیل پرونده شخصیت برای مجرمان می‌توان گفت که  در صورتی که یک نفر مرتکب جرم شود، با توجه به پرونده شخصیت او می‌توان به علل ارتکاب جرم پی برد و از تکرار جرم توسط او در آینده جلوگیری کرد. گاه فرد‌ی تا ۱۴ مرتبه مرتکب جرم شده و زندان برایش تبدیل به هتل می‌شود، این در حالی است که اگر پرونده شخصیت برای بزهکاران تشکیل شود، می‌توان تعداد دفعات جرم، علل ارتکاب جرم مجدد، مجازات‌های تعیین‌شده و تأثیر مجازات‌ها را بررسی کرد که مهمترین نتیجه آن، جامعه‌پذیر کردن بزهکاران بعد از تحمل کیفر است.

علت نهایی مرگ آسیه پناهی

مسجدی آرانی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت نهایی مرگ آسیه پناهی گفت: «ظرف دو روز آینده گزارش نهایی  به دستگاه قضا ارسال می‌شود».

اقدامات پزشکی قانونی

رئیس سازمان پزشکی قانونی که این نشست را در آستانه آغاز هفته قوه قضاییه برگزار کرد در باره فعالیت‌های این مجموعه گفت: «در این هفته پروژه‌هایی را در برخی استان‌ها از جمله هرمزگان، مرکزی و مازندران افتتاح خواهیم کرد که سه پروژه از آن‌ها مهم هستند».

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۶ پروژه مهم و ۲۰ مرکز افتتاح شد، گفت: «روز یکشنبه، اول تیرماه حدود ۱۰ هزار مترمربع به فضاهای فیزیکی سازمان پزشکی قانونی اضافه می‌شود که از مهمترین برنامه‌های ما که از زمستان سال گذشته آغاز شد، برنامه طرح تحول است».

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: «از جمله اقدامات مهم که در سال ۹۹  ادامه دارد، دسترسی به پرونده بیماران است. در یزد و تهران و برخی از استان‌های دیگر به پرونده بیماران دسترسی داریم و از تردد بیماران جلوگیری می‌شود».

به گفته او  ۳۰ درصد از پست‌های این مجموعه اشغال شده است و هنوز کمبود نیرو وجود دارد. به همین دلیل برای سال ۹۹ مجوزی برای برگزاری آزمون اخذ شده که تا پایان امسال،  ۲۰۰ پزشک اضافه به کادر سازمان پزشکی قانونی اضافه شود.