ایران بار دیگر در میان 10 کشور اصلی از نظر ابتلا به کرونا قرار گرفت. میدل ایست مانیتور، در آخرین گزارش خود با اعلام 2هزار و 43 مورد جدید، ایران را مرکز شیوع کرونا در خاورمیانه معرفی کرده و گفته که کشور ما کماکان در میان 10 کشور اول جهان ازنظر شیوع کرونا قرارگرفته است.

مراجعه به بیمارستان در تهران افزایش داشته است

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از رشد ۳,۵ درصدی مراجعه به بخش‌های درمانی بر اثر بیماری کرونا در تهران خبر داد. علیرضا زالی گفت: هرگونه تسامح نسبت به این ویروس فریبنده می‌تواند نتایج بسیار جدی به دنبال داشته باشد و تمام دستاوردهای گروه بهداشت و درمان را از بین ببرد. به گفته این مقام بهداشتی بیماری کووید-۱۹ کماکان باید به عنوان یک مسئله جدی تلقی شود و نباید این طور فکر شود که تغییراتی که صورت گرفته منجر به مهار قطعی این ویروس شده است.

آلودگی احتمالی 15 میلیون نفر به کرونا در کشور

کرونا همچنان در جهان قربانی می‌گیرد و در این میان وضع ایران هم خوب نیست. هنوز وضعیت خوزستان قرمز است و چندین شهر هم در مرحله هشدار به سر می‌برند. بااین‌حال مردم کرونا را نادیده می‌گیرند و در اماکن عمومی بدون حفظ و رعایت موازین بهداشتی قرار می‌گیرند.  روز گذشته احسان مصطفوی، عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-19 وزارت بهداشت گفته بود: بر اساس یافته‌ها شاید حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور از اول اپیدمی تاکنون آلودگی به این ویروس را تجربه کرده‌اند. خوشبختانه در مقایسه با خیلی از کشورهای دنیا میزان کشندگی بیماری در کشور ایران به‌طور قابل‌توجهی کمتر از برخی کشورهای پیشرفته و آمریکایی است و این موضوع متأثر از عوامل مختلفی است. به گفته او یک فاکتور تعیین‌کننده بافت سنی نسبتاً جوان کشور است؛ به‌طوری‌که میانه سنی جمعیت کشورمان ۳۱ سال است و این درحالیست که در کشوری مثل اسپانیا این شاخص ۴۵ و ایتالیا ۴۷ سال است.

پیک اول کرونا را رد کرده‌ایم

مصطفوی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا همچنان در پیک اول کرونا هستیم یا خیر و پیش‌بینی‌ها درباره پیک‌های بعدی بیماری چگونه‌ است؟ بیان کرد: واقعیت این است که شاید خیلی نتوان جواب روشنی به این موضوع داد. تحلیل روند بیماری صرفاً در بیماران بستری می‌گوید که پیک اول اپیدمی را رد کرده‌ایم و اکنون تقریباً در مرحله ثبوت هستیم؛ موارد بستری و مرگ هم نوسان نسبتاً ثابتی دارد. گرچه که در روزهای اخیر در مورد موارد بستری هم افزایش نسبتاً تدریجی بیماری مشاهده می‌شود و دور از ذهن نیست که پیک‌های بعدی بیماری را داشته باشیم، ولی انتظار نداریم پیک‌های بعدی به‌شدت اسفند و اواسط فروردین‌ماه باشد.

مصطفوی ادامه داد: تحلیل دوم که داده‌های متقن‌تری هم هستند، داده‌های بیمارانی است که مرگ در موردشان اتفاق افتاده است. در منحنی مرگ، پیک اپیدمی در اواسط فروردین‌ماه بوده است و در دو ماه اخیرنوسان ملایمی در موارد مرگ را شاهد بودیم که تعداد مرگ روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ و ۸۰ مورد بوده و این مؤید آن است که پیک اول را قاعدتاً رد کرده‌ایم و شاید اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای افتد، پیک‌های بعدی را پیش رو داشته باشیم.

او افزود: اگر بخواهیم تحلیل دقیق‌تری داشته باشیم، به دلیل وسعت کشور و شرایط آب و هوایی، تحلیل استانی تحلیل دقیق‌تری است. در تحلیل استانی، برخی از استان‌ها ممکن است پیک‌های دوم و سوم را داشته باشند و برخی‌ها پیک شدید را رد کرده والان در شرایط تثبیت‌شده باشند.

آخرین اطلاعات از مبتلایان و فوتی‌ها

روز گذشته سخنگوی جدید وزارت بهداشت آخرین اخبار از تعداد مبتلایان و فوتی‌ها را در اختیار رسانه‌ها گذاشت. بر اساس گفته‌های سیما لاری، طی روزهای دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه 2هزار و 95 مورد بیمار مبتلابه کووید-19 شناسایی‌شده‌اند و با احتساب این تعداد مبتلایان به ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ نفر رسید. همچنین در بازه زمانی ذکرشده ۷۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. به‌این‌ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری هم به ۸ هزار و ۴۲۵ نفر رسید. لازم به ذکر است 2 هزار و ۶۳۹ نفر از بیماران مبتلابه کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.