کرونا انگار قصد ندارد دست از سر مردم بردارد. مردم هم سر این ندارند که در خانه بمانند و ویروس را شکست دهند. مسئولان از آغاز پیک دوم شیوع بیمار سخن می‌گویند و آمارها هم هر روز بالاتر می‌رود.

موج دوم کرونا در صورت عدم فاصله‌گذاری

یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه زمان بروز موج دوم و سوم کرونا به رفتار مردم وابسته خواهد بود، گفت: اگر مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، ماسک استفاده نکنند، اعتقادی به رعایت مسائل بهداشتی نداشته باشند و...، مطمئناً با اوج مجدد بیماری در کشور روبرو می‌شویم.

دکتر مسعود مردانی با تأکید بر اینکه موج دوم کرونا هنوز آغاز نشده است، گفت: باید ببینیم دقیقاً چه اتفاقی رخ‌داده است. در اسفندماه سال گذشته در اهواز روزانه حدود پنج‌تا هفت بیمار کرونایی داشتیم. درحالی‌که همان زمان در قم، گیلان، تهران و... تعداد بیشتری بیمار داشتیم. این موضوع نشان می‌دهد که اوایل شیوع کرونا، اهواز تحت‌الشعاع بیماری قرار نگرفت. اما اکنون با برگزاری جشن‌ها، عروسی‌ها، مراسم عزاداری و... ابتلای افراد به ویروس افزایش‌یافته است. درواقع طبق مشاهدات ما در آن منطقه، وضعیتی که در اهواز ایجادشده، همان موج اول بیماری است که با تأخیر آغازشده است.

کرونا تمام نشده است

او با بیان اینکه موارد جدید بیماری کووید-۱۹ رو به افزایش است، افزود: این موضوع سه علت دارد؛  اولاً بهبود سیستم بیماریابی در کشور را شاهد هستیم، ثانیاً مراجعه مردم به آزمایشگاه‌های تشخیصی برای انجام تست PCR  بیش از گذشته شده است. به‌طوری‌که در ابتدای شیوع بیماری سه آزمایشگاه در کشور در این بخش فعال بودند، اما اکنون بیش از ۶۰ مرکز اخذ تست را انجام‌ می‌دهند.

در وهله سوم نیز که اهمیت بسیار زیادی دارد افزایش تحرکات اجتماعی است. در عید نوروز و سیزده‌بدر رعایت خوبی صورت گرفت، اما اکنون می‌بینیم حضور و تحرک در خیابان‌ها حتی نسبت به قبل از شیوع کرونا در کشور بیشتر است. این نشان می‌دهد مردم به این تصور دچار شده‌اند که کرونا تمام‌شده است.

حتی افراد بی‌علامت هم ماسک بزنند

مردانی در خصوص استفاده از ماسک، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی به‌ویژه برای کشورهایی مانند ما که برخی مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را مضحکه قراردادند توصیه می‌کند حتی مردم بدون علامت هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند. اگر مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکرده، ماسک استفاده نکنند، اعتقادی به رعایت مسائل بهداشتی نداشته باشند و... مطمئناً ما با اوج مجدد بیماری در کشور روبرو خواهیم بود.

80 تا 90درصد مردم کرونا نگرفته‌اند

از سوی دیگر معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: پلاسما درمانی جزو درمان‌هایی مؤثر است. این شیوه درمانی در کمیته علمی بررسی‌شده است و مجوز تحقیقات آن را از سوی کمیته علمی صادر کرده‌ایم. این روش درمانی در کشور بر بیش از ۲۰۰ نفر اعمال‌شده است و نتیجه‌ای که حاصل‌شده، مثبت است؛ علاوه بر اینکه در سطح بین‌المللی هم  درمانی مؤثر شناخته می‌شود.

رضا ملک‌زاده افزود: تاکنون 80 تا 90 درصد مردم به کرونا مبتلا نشده‌اند و اینکه می‌گوییم این تعداد هنوز مبتلا نشده‌اند، به این معناست که امکان ابتلای آن‌ها وجود دارد، البته این موضوع مربوط به کسانی نیست که مبتلای بدون علامت حساب می‌شوند. ۵ درصد افرادی که مبتلا می‌شوند، هیچ علامتی ندارند و آن ۸۰ درصد افراد مذکور هیچ پادتنی برای مقابله با  ویروس ندارند و تنها آن ۲۰ درصدی که مبتلا شده‌اند، چه با علامت و چه بی علامت ایمنی دارند و باقی افراد در معرض ابتلا هستند.

آخرین آمار ابتلا و فوت در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار روزانه ابتلا به کرونا در کشور را اعلام کرد و گفت:  از روز شنبه تا ظهر یکشنبه ۲هزار و ۳۶۴ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹- در کشور شناسایی شدند.

کیانوش جهانپور بیان کرد: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، از تعداد مبتلایان ۶۴۸ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۷۱ هزار و ۷۸۹ نفر رسید. به گفته او در بازه زمانی شنبه تا ظهر یکشنبه، ۷۲ بیمار کووید۱۹- جان خود را از دست دادند. به‌این‌ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۲۸۱ نفر رسید. همچنین ۲۵۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس گفته‌های جهانپور، وضعیت خوزستان همچنان قرمز است، اما روند بیماریابی تقویت و موارد بستری در هفته‌های اخیر در حال کاهش است و تعداد شهرهای قرمز در استان خوزستان از ۱۶ به ۹ شهرستان رسیده است. استان‌های هرمزگان و کردستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.