منابع خبری روز گذشته (یکشنبه) از شروع فاز جدید اعتراضات مردم اروپا به سیاست‌های دولت‌هایشان در قبال مبارزه با کرونا گزارش داده‌اند. پایگاه خبری هیل گزارش داده که پلیس ورشو، پایتخت لهستان اعتراضات ضد قرنطینه را با گاز اشک‌آور و اسپری فلفل سرکوب کرد و از معترضان خواست تا قوانین ماندن در خانه را رعایت کنند. معترضان روز شنبه و یکشنبه به خیابان‌های ورشو آمدند و خواستار بازگشایی کسب و کارهایی شدند که بابت شیوع ویروس کرونا گرفتار بحران شده‌اند. بخش‌هایی از لهستان از اوایل همین ماه، همانند آمریکا بازگشایی اقتصادی شدند. معترضانی که تاکید دارند این تعطیلی‌ها در ورشو روی درآمد آن‌ها تاثیر گذاشته است، اعتراضاتی را از اواخر ماه گذشته بر پا کردند. سازمان‌دهندگان اعتراضات یک راهپیمایی را تدارک می‌دیدند اما پلیس با اشاره به محدودیت‌هایی که هرگونه تجمع را منع می‌کند، جلو آن را گرفت. پلیس ورشو در بیانیه‌ای گفت: متاسفانه ما با موارد تهاجم علیه پلیس مواجه شده‌ایم. به علت حملاتی علیه نیروهای دولتی، ما از متدهای رویارویی مستقیم نظیر قوه قهریه و گاز اشک‌آور استفاده کردیم. جک بری، یک سناتور از اصلی‌ترین گروه اپوزیسیون لهستان به رویترز گفت، پلیس او را بازداشت کرد. با این حال، پلیس بازداشت افرادی که دارای مصونیت بوده باشند همانند قانونگذاران را بابت اعتراضات تکذیب کرد. لهستان تاکنون ۱۸ هزار و ۲۵۷ مبتلای تایید شده به ویروس کرونا دارد و تعداد تلفات آن براساس آمار دانشگاه جانز هاپکینز به ۹۱۵ تن رسیده است. این اعتراضات، مشابه اعتراضات ضد قرنطینه در ایالت‌های آمریکا همانند میشیگان، ویرجینیا و کالیفرنیاست.

در این راستا یک مقام ارشد پلیس در بریتانیا اعلام کرد که پلیس لندن روز شنبه معترضان را که در مخالفت با قرنطینه ویروس کرونا جمع شده بودند، متفرق کرده و ۱۹ نفر را نیز به جرم زیر پا گذاشتن مقررات فاصله اجتماعی دستگیر کرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که عکس‌ و فیلم‌های منتشر شده از هاید پارک لندن نشان می‌دهد حدود ۴۰ معترض، صبح روز شانزدهم ماه مه (شنبه) در نزدیکی تریبون معروف جهان در منتهی‌الیه شمال شرقی پارک جمع شده‌ بودند. بعضی از این افراد، بنرهایی با شعار «ویروس مسأله نیست، کنترل مسأله است» و «نه به ناهنجاری جدید» در دست داشتند. پلیس لندن «پیرس کوربین»، برادر جرمی کوربین (رهبر سابق اپوزیسیون در پارلمان بریتانیا) را در حالی با دستبند دور کرد که او با یک بلندگو در حال سخنرانی بود. او در صحبت‌هایش  ادعا کرده بود که نسل پنجم شبکه تلفن همراه و بیماری همه گیر با هم ارتباط دارند و  قرنطینه بسته‌ای از دروغ است که برای شست‌وشوی مغزی شماست و برای آن است که نظم و ترتیب شما را حفظ کند. علت دستگیری او، امتناع از ترک منطقه و خودداری از ارائه اطلاعات شخصی بود.

از سوی دیگر اِی بی سی نیوز گزارش داده که پلیس آلمان در چندین شهر این کشور و همزمان با تجمع هزاران نفر از مردم به منظور ابراز مجموعه‌ای از علل ناامیدی خود، قوانین فاصله‌گذاری را الزامی کرده است.

از جمله موارد اعتراض مردم آلمان، محدودیت‌های بر سر راه اقتصاد و از بین رفتن آزادی شهروندی است. در بعضی مکان‌ها نیز مردم نظریه‌های توطئه و دیدگاه‌های ضد واکسن را ابراز کرده‌اند. پلیس در اشتوتگارت با اعلام اینکه تعداد تظاهرکنندگان از حد مجاز ۵ هزار نفر فراتر رفته، افراد جدید را به فضای باز دیگری هدایت و اعلام کرد: معترضان را از طریق تعیین جریمه ۳۰۰ یورویی (۳۲۵ دلاری)، وادار به پوشیدن ماسک کرده‌ایم. تعداد مجاز هزار معترض نیز در محل کارناوال لغو شده جشن اکتبر در مونیخ تجمع کردند. این یکی از چندین اجتماعات برگزار شده در ایالت جنوبی بایرن بود.