مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به عمدی بودن آتش‌سوزی در منطقه خائیز گفت: برای مهار آتش نیاز مبرم به اعزام بالگرد آبپاش از مرکز به استان داریم.

سید اسدالله هاشمی دیروز درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی منطقه جنگل‌های خائیز، گفت: این منطقه از 2 روز گذشته در حوزه شهرستان بهبهان دچار آتش سوزی شد. این حریق ابتدا خارج از منطقه حفاظت شده بود و به دلیل عدم اطفای به موقع آتش‌سوزی به مناطق حفاظت شده سرایت کرد. وی افزود: این آتش‌سوزی در منطقه به دلیل گرمسیر بودن و پوشش علوفه‌ای بسیار زیاد و همچنین بارش‌های بهاری مناسب به سرعت پیشروی کرد و به دلیل صخره‌ای و سخت گذر بودن و تنگه‌های هایی با ارتفاع زیاد تاکنون ادامه دارد. به رغم اینکه روزگذشته 3 فروند هلی کوپتر در منطقه نیروهای امدادی و مردمی را برای اطفاء آتش سوزی تلاش کردند، همچنان ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر نیز یک دستگاه بالگرد آبپاش در منطقه آتش سوزی حضور دارد که امیدواریم هرچه سریع‌تر این آتش‌سوزی مهار شود. در 2 حوزه کهگیلویه و بهبهان این آتش‌سوزی ادامه دارد که ضلع جنوبی این آتش سوزی شهرستان بهبهان و ضلع شمالی آن شهرستان کهگیلویه است.

هاشمی تصریح کرد: نیروهای سپاه، بسیج، محیط زیست، منابع طبیعی و نیروهای مردمی در منطقه حضور دارند و نهایت تلاش شان برای اطفاء هرچه زودتر این آتش سوزی است.

او ادامه داد: علت آتش‌سوزی عمدی و از سوی 2 نفر از عشایر منطقه که با هم اختلاف داشته‌اند اعلام شده و برای این افراد در دادگستری بهبهان پرونده تشکیل شده است. بعد از پایان این آتش‌سوزی از سوی کارشناسان امر حتما میزان خسارت بررسی و اعلام می‌شود.

هاشمی بیان کرد: در حال حاضر نیاز مبرم به بالگرد آبپاش داریم و از مسئولان تقاضای اعزام بالگرد به استان را داریم و در این مرحله تنها از طریق آبپاش آتش‌سوزی قابل کنترل است چرا که حریق به دلیل سخت گذر بودن منطقه و دمای بالای هوا قابل کنترل نیست.

دستگیری ۲ مظنون آتش‌سوزی

رئیس اداره منابع طبیعی بهبهان با اعلام خبر دستگیری ۲ مظنون آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز گفت: این افراد دلیل این اقدام عمدی خود را اختلاف بر سر مرتع دام بیان کردند.

عبدالستار جلالی گفت: آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز در روز جمعه 9 خرداد رخ داد که با اعزام نیروهای اطفاء حریق در منطقه مهار شد.

هر ساله با گرم شدن هوا و سوزاندن کاه و کلش کشاورزی در سطح استان شاهد  آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در مناطق هستیم.

کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به منظور بررسی علل و چگونگی مدیریت اطفای آتش‌سوزی‌ها در خوزستان امروز عازم این استان شد.

در روزهای اخیر چندین  فقره آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی در استان خوزستان رخ داد.

دو فقره آتش‌سوزی به طور همزمان در دو نقطه از  منطقه پارک ملی دز، آتش‌سوزی در غرب کرخه و خائیز بهبهان، مراتع حفاظت شده منگشت، اراضی کشاورزی در جنگل‌های دز، جنگل‌های حاشیه جاده روستای خماط  و بیشه‌زارهای حاشیه رودخانه دز از جمله این آتش سوزی‌ها بود.